Honda C50, slecht schakelen en weinig power
-
Stonegood
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda C50
Honda CB750 '84
BMW R80 caferacer - Locatie: Amsterdam
Honda C50, slecht schakelen en weinig power
Hi!!
Ik heb onlangs een C50 gekocht om mee te doen met de Carbagerun dit jaar. 2 eerdere jaren meegedaan met een Suzuki TSX, maar wilde nu een 4-takt.
Het schakelen van 1 naar 2 gaat wel netjes, maar van 2 naar 3 is toch best wel een klap. Heb al geprobeerd de koppeling wat losser vaster te zetten, maar merk niet echt verschil. de schroef indraaien is meer slippen toch? En uitdraaien meer voorspanning?
Ik ga zo een compressie test doen, maar wat moet het eigenlijk minimaal zijn met koude motor?
Tevens mist hij wel wat power en loopt traag naar de topsnelheid (50-55km wat prima is, maar zou wat meer onderin hebben)
Zit nu volgens mij een 10mm op, wat zou beter zijn om ondering wat meer kracht te krijgen? 12-15mm?
Alvast bedankt!
Groeten Jim
Ik heb onlangs een C50 gekocht om mee te doen met de Carbagerun dit jaar. 2 eerdere jaren meegedaan met een Suzuki TSX, maar wilde nu een 4-takt.
Het schakelen van 1 naar 2 gaat wel netjes, maar van 2 naar 3 is toch best wel een klap. Heb al geprobeerd de koppeling wat losser vaster te zetten, maar merk niet echt verschil. de schroef indraaien is meer slippen toch? En uitdraaien meer voorspanning?
Ik ga zo een compressie test doen, maar wat moet het eigenlijk minimaal zijn met koude motor?
Tevens mist hij wel wat power en loopt traag naar de topsnelheid (50-55km wat prima is, maar zou wat meer onderin hebben)
Zit nu volgens mij een 10mm op, wat zou beter zijn om ondering wat meer kracht te krijgen? 12-15mm?
Alvast bedankt!
Groeten Jim
-
OnlineNIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Re: Honda C50, slecht schakelen en weinig power
Zolang ie niet rookt is de compressie eigenlijk geen punt. De 10mm is een van de redenen van het traag op toeren komen, maar ik denk meteen aan het ontstekingstijdstip. Kijk of het vliegwiel vastgezet is en of de punten vroeg genoeg openen, dus iets voor F. Zie de afstelFAQ.
Het knallen van de bak kan ook een losse ketting zijn, laag oliepeil en in het vervelendste geval moeten de pennen in de vorken vervangen. 1,40/Stuk en een berg werk.
Het knallen van de bak kan ook een losse ketting zijn, laag oliepeil en in het vervelendste geval moeten de pennen in de vorken vervangen. 1,40/Stuk en een berg werk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Probeer eerst eens de olie te verversen voor gewone 10w/40 geen syntheet voor wat betreft het schakelen.

Gr. Wim.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
edho
- 4T-MSB addict
- Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80 - Locatie: Zuid-Holland
Of schakel over bij nog een laag toerental. Als je hem in de 2 ver door laat lopen wordt de knal steeds harder. Vlot opschakelen dus en de 3e versnelling het werk zoveel mogelijk laten doen. Dat rijdt echt het prettigst.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Ik gebruik het schakelpedaal op mijn Cee echt als koppelingshendel, datwilzeggen: ik hou het pedaal in tot het toerental op het juiste punt is voor de volgende versnelling!
-
Stonegood
- 4T-MSB beginner
Honda CB750 '84
Bedankt Heren voor de reactie.
Nog wat opmerkingen en vragen.
Compressie test was niet al te best, ca. 4,5 Bar. weet niet of de meter goed afsloot op de draad omdat ik er moeilijk bij kwam om het goed vast te draaien. De motor rookt in ieder geval niet.
De ketting speling is ca. 2cm, volgens mij wel ok.
Wat zou qua Carb. gpoed zijn 12/14/15mm? wat voor sproeier en (standaard) luchtfilter etc. (heb nog steeds trauma's van het afstellen van mn puch maxi vroeger...)
Over de koppeling, hier boven staat het ook, als je de schroef terug draait moet je dan bij net/iets/veel tegendruk die slag van 1/8 - 1/4 indraaien?
Ik merk ook niet echt dat het blokje 'koppelt' of gaat slippen op het moment van schakelen of bij ingedrukt houden.
Als ik hem in z'n 2 te vroeg doorschakel kom ik in de 3 helemaal niet meer weg.
Bedankt.
Nog wat opmerkingen en vragen.
Compressie test was niet al te best, ca. 4,5 Bar. weet niet of de meter goed afsloot op de draad omdat ik er moeilijk bij kwam om het goed vast te draaien. De motor rookt in ieder geval niet.
De ketting speling is ca. 2cm, volgens mij wel ok.
Wat zou qua Carb. gpoed zijn 12/14/15mm? wat voor sproeier en (standaard) luchtfilter etc. (heb nog steeds trauma's van het afstellen van mn puch maxi vroeger...)
Over de koppeling, hier boven staat het ook, als je de schroef terug draait moet je dan bij net/iets/veel tegendruk die slag van 1/8 - 1/4 indraaien?
Ik merk ook niet echt dat het blokje 'koppelt' of gaat slippen op het moment van schakelen of bij ingedrukt houden.
Als ik hem in z'n 2 te vroeg doorschakel kom ik in de 3 helemaal niet meer weg.
Bedankt.
-
OnlineNIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Zet de brommer eens in de versnelling, hou de pook omlaag of omhoog en kijk of de boel goed ontkoppelt als je hem voor- of achteruit duwt. Mogelijk kleven de platen of zit er een stuk losse voering in. Ik zou sowieso de koppeling een keer openhalen, alleen al voor het centrifugaalfilter.
Als de compressie slecht is, en hij rookt niet denk ik eerder aan een afstelbeurt voor de kleppen of de boel een keer inslijpen.
Staat de ontsteking wel op tijd? Heb daar geen antwoord op gehad.
Niet aan de carb kloten, hooguit schoonmaken en alle gaatjes doorprikken.
Als de compressie slecht is, en hij rookt niet denk ik eerder aan een afstelbeurt voor de kleppen of de boel een keer inslijpen.
Staat de ontsteking wel op tijd? Heb daar geen antwoord op gehad.
Niet aan de carb kloten, hooguit schoonmaken en alle gaatjes doorprikken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Stonegood
- 4T-MSB beginner
Honda CB750 '84
Hi NIX,
Bedankt, zal de klepspeling stellen, en ontsteking checken.
Ik zal het koppelen zoals je beschrijft, met de motor uit(?) eens proberen. Ben bang dat hij niet koppelt. Nooit iets van gemerkt.
Maar hoe werkt het met die stelschroef, wat doe je dan eigenlijk bij in en uitdraaien?
Misschien nog een indicatie. Ik heb er geen contactslot op zitten. Als hij startionair loopt en ik geef in een keer gas slaat hij binnen 2-3 seconde af. Dit is ook de manier hoe ik hem nu uitzet. Wat kan dat zeggen?
Bedankt, zal de klepspeling stellen, en ontsteking checken.
Ik zal het koppelen zoals je beschrijft, met de motor uit(?) eens proberen. Ben bang dat hij niet koppelt. Nooit iets van gemerkt.
Maar hoe werkt het met die stelschroef, wat doe je dan eigenlijk bij in en uitdraaien?
Misschien nog een indicatie. Ik heb er geen contactslot op zitten. Als hij startionair loopt en ik geef in een keer gas slaat hij binnen 2-3 seconde af. Dit is ook de manier hoe ik hem nu uitzet. Wat kan dat zeggen?
- Daan1508
- 4T-MSB addict
Dit heeft er niet persé iets mee te maken: de carburateurs van onze Honda's hebben geen acceleratieverrijking en lopen dus momentaan te arm als je plots vol gas geeft. Het is normaal dat het blokje bij koude motor dan afslaat, maar met een juiste afstelling zou het blok bij warme motor gewoon moeten blijven lopen (een beetje afhankelijk van de doorlaat van je carburateur, bij hele grote maten gaat 'ie toch wel afslaan.)Stonegood schreef:Hi NIX,
-
Stonegood
- 4T-MSB beginner
Honda CB750 '84
Bij warme motor slaat hij ook af. 10mm carb zit er nu op.
Heeft iemand nog verduidelijking voor het volgende:
En wat doet het indraaien en uitdraaien precies?
Bedankt.
Heeft iemand nog verduidelijking voor het volgende:
En wat doet het indraaien en uitdraaien precies?
Bedankt.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
Dat zou niet moeten gebeuren. Als je het koppelingsprobleem hebt opgelost (1 ding tegelijkertijd!), moet je toch eens naar je carb afstelling kijkenStonegood schreef:Bij warme motor slaat hij ook af. 10mm carb zit er nu op.
Als de schroef stroef gaat, dan duw je het huis van de koppeling in en is er minder druk op de koppellingsplaten. Als die afstelschoef los is van het huis, heb je maximale druk op de platen en maximaal koppel die de platen en de veren kunnen geven. Als de koppeling niet goed vrij kan komen als je het pedaal indrukt, zal hij ook rottig schakelen
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
Stonegood
- 4T-MSB beginner
Honda CB750 '84
Maar hoe komt de koppeling vrijer(meer slippen?),
Indraaien(CW) of uitdraaien (CCW)
Dat is nog steeds niet echt duidelijk, want ik weet niet hoe het van binnen precies werkt.
Indraaien(CW) of uitdraaien (CCW)
Dat is nog steeds niet echt duidelijk, want ik weet niet hoe het van binnen precies werkt.
Dat zeg ik toch? Als de stelschroef stroef gaat, duw je het huis omlaag en.komen de platen vrij /slippen
Te ver tegen de klok in is slippen