remlichtschakelaar voorrem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jarilies
4T-MSB beginner
Bezit: Honda SS50

remlichtschakelaar voorrem

Bericht door Jarilies »

Hallo

Heeft iemand tips voor de aansluiting van de voorrem remlichtschakelaar aansluiting? heb al even in de FAQ gezocht maar kon niet de juiste oplossing vinden vandaar deze gestart

Ik heb recentelijk een originele (nieuwe) remlichtschakelaar gemonteerd, wat erg soepel ging en heb m.i. ook de juiste aansluiting gevolgd volgens het elektra schema, echter loopt nu de accu leeg. ik geloof niet dat dat de bedoeling zou moeten zijn.

aansluiting als volgt gemonteerd, Groengeel op groengeel in kabelboom koplamp
Rood van de schakelaar op de vrije positie (in de 4weg stekker) in de Rode kabel in de koplamp.

schakeling functioneert prima, maar moet vrees ik nu accu gaan opladen.

Iemand tips, wat kan er fout zijn gegaan?

Gehele elektra werkt overigens prima voor de aansluiting van de remlichtschakeling

Alvast dan voor jullie medewerking
SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen

Re: remlichtschakelaar voorrem

Bericht door SuzuhaTR1 »

Je hebt het toch echt wel goed aangesloten! .....misschien dat de schakelaar een minimale stroom doorgeeft bij neutraalstand? Dit zou je kunnen meten bij je remlicht....
Het enige andere wat ik mij kan voorstellen (maar heb niet veel verstand van stroom), is dat je accu al zwak was, en dat nu, door het veel meer gebruiken van de accu door het aansluiten en gebruiken van de voorremschakelaar (remlicht is een flinke gebruiker en normaal gesproken gebruik je op een brommer veeeeel vaker de voorrem), de accu nu door de mand valt?
ivo215
4T-MSB addict
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.

Bericht door ivo215 »

Rood is (origineel bij Honda) de pluspool van de accu, ongeschakeld. Dus ongeacht of je contact aan of uit staat, +6v direct van de accu.
Zwart in de koplamp is de geschakelde +6V via het contactslot. Daar hoort de remlichtschakelaar aan verbonden te zitten.
Ik neem aan dat dit om je SS50 gaat? Veel SSjes hebben ooit een nieuwe immitatie draadboom gekregen, en niet elke imitatiedraadboom is 100% gelijk aan het origineel, dus dit hoeft niet persé zo te zijn op jouw brommer.
Bij Honda zit eveneens je neutraallampje aan zwart en de toeter aan zwart. Dus misschien kan je daar mee dubbelchecken of je inderdaad de remlichtschakelaar aan de juiste draad hebt aangesloten.
Als je de remlichtschakelaar op rood aan sluit dan bypass je het contactslot. Dat is op zich niet erg. Maar als je dan ergens een lekstroom hebt, dan lekt er dus 24h/dag stroom weg.
Dit lost dus niet zo heel veel op, het beperkt alleen de tijd dat er stroom weg kan lekken. Maar ik vermoed dus wel dat er ergens een lekstroom zit.

Heb je een multimeter? Meet dan eerst die nieuwe remlichtschakelaar even door. Die mag geen contact maken als er niet geremd wordt. (haal hem los en meet de weerstand van de schakelaar in beide posities).
Daarna sluit je hem weer aan en meet je de spanning op de groen-gele draad. Als er niet geremd wordt mag er ook geen +DC spanning staan op de groen-gele draad in de draadboom. Meet de DC spanning over de groen-gele draad (=voeding remlicht) en de groene draad (=massa). Die hoort 0V te zijn als er niet geremd wordt en +6V (accuspanning) als je remt.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Nee, ook bij een originele ss of cd is de draad van de accu rood. De directe draad van de accu is rood/wit en kan alleen bij de accu verkeerd aangesloten worden. Volledig groen is ook niet de massadraad bij een ss. Dan moet je de groen/wit pakken of gewoon een blokbout oid.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Bij CB's en late C's is de geschakelde draad zwart. Bij vroege C's is gewoon alles rood, bij SS-jes kom je zowel alles rood als ook rood en rood/wit tegen. Ik vergeet altijd welke de geschakelde is, ik dacht rood/wit. Mits alles goed is aangesloten.

Ik verdenk ook het laadsysteem. Als de accu niet wordt geladen, dan loopt ie gewoon leeg.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Jarilies
4T-MSB beginner
Bezit: Honda SS50

Bericht door Jarilies »

He allen bedankt voor de tips, heb alles nog eens goed nagelopen, tape etc vervangen voor krimpkous. en enkele gesoldeerde aansluitingen netjes gemaakt.

@ivo215, Dank voor je heldere uitleg, ik heb je stappen doorgenomen en het geheel aan de multimeter gehangen om te zien of er lekstroom was/is, voorzover niet het geval.
vanavond nog maar eens controleren of de accu wederom is leeggelopen. bij mooi weer maar weer eens de tank eraf en alle bedrading controleren.
je Tip om de remlichten op een geschakelde draad aan te sluiten werkte vreemd genoeg niet, ook niet met licht aan.

@Nix. Het laadsyteem heb ik ook gecontroleerd, stationair komt er niet heel veel bij maar bij hogere toeren gaat de laad spanning ook omhoog.

Kortom, eerst nog eens controleren of de accu wederom is leeggelopen, anders weer op zoek…..
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Een SS heeft in de koplampbehuizing geen constant+ zoals Eric min of meer al zegt. Dus geen zorgen, je hebt ongetwijfeld de juiste.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Een oude accu houdt overigens ook slecht spanning vast.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Plaats reactie