Ik ben in het bezit van een finse Z50J. Deze is helemaal origineel en nu bijna helemaal gerestaureerd, op de tank na.
Toen ik hem kocht lag er een bami blok onder maar het originele blokje zat er ook bij. Even uit elkaar gehad en zag er allemaal goed uit.
De finse monkey heeft een vast stuur en lichtere vorkbussen vanwege finse wetgeving (iets met gewicht).
Het bloknummer begint met AB02-etc. dacht ik, zal later checken. (Kan het AB22 zijn want ik twijfel nu)
Het is een 6v cdi met 4 versnellingen en handkoppeling.
Ontsteking staat goed, kleppen gesteld, nieuwe pakkingen/keerringen etc.
Zit een nieuwe schakelas in want die was krom.
Nieuwe olie, tank is van binnen schoon.
Carburateur en luchtfilter ontbraken, er zat een dell orto op de bami 70cc geschroefd. Originele carb in Finland was 9mm (nogal strenge regeltjes). Ik heb er een originele keihin 12mm op gezet met originele monkey filter. Deze komt rechtstreeks van een andere 50cc 4takt honda dus ik heb geen sproeiers ofzo aangepast. Wel netjes schoon gemaakt.
Nu heb ik al veel gelezen over nt/ot/whatever. Ik weet dat mijn dax OT 6v is (met later een cdi ontsteking er op gebouwd door Loef heel lang geleden). Maar wat is die monkey nu? Ik dacht dat NT altijd 12v was maar deze is 6v. Brommer is trouwens van 1989 volgens de finse importeur (OY Brandt, behulpzame lui). Zou dus NT blok moeten zijn toch? Is dit dan een GB4? Is de kop dan hetzelfde als bij een 12v? Of is dit weer een honda blok dat net weer een beetje anders is dan normaal... Zoveel verstand heb ik er dus niet van...
Brommer loopt prima, maar komt niet boven de 35 uit. De finse monkeys waren naar mijn weten streng begrenst op 45 km/h (vandaar die 9mm carb).
Geen gestotter bij vol gas, loopt goed stationair. Niet het idee dat ie bij vol gas geen of teveel benzine krijgt. Kan nog eens naar de bougie kijken voor de zekerheid. Geen rook uit de uitlaat. Misschien gaan die dingen daar in Finland gewoon niet sneller, dat kan ook nog. Maar met een iets grotere carb moet je toch ook iets sneller kunnen?
Hoe krijg ik hem dan wel wat sneller? Ik ga niet voor een snelheidsrecord maar als ik hem wil keuren als brommer dan moet ie ook lopen als brommer, niet snorfiets.
Ik heb nog een z-style uitlaatje liggen die ik eigenlijk eerst moet proberen want misschien zit de uitlaat wel wat dicht (zat maar 10kg opgedroogde klei aan het ding toen ik hem kocht).
Heb ook nog een 15?mm carb van CY50, maar dan moet ik aanpassingen maken om die er op te zetten. En eerst reviseren.
Maar het brommertje staat niet thuis dus is weer lastiger.
En hoe zit het met de cdi? Het is dus een 6v met waarschijnlijk zeer begrensde cdi vanwege finse wetgeving. Zou ik alleen dat cdi kastje aan moeten passen of moet er dan een ander vliegwiel op? Als ik mijn 6v cdi kastje van mijn dax er op zet, gaat het zootje dan niet kapot? (Krijg tijdens het typen van dit verhaal steeds nieuwe ideeën
Zijn er nog meer monkeys die een 6v cdi blok hebben? Of mensen die ervaring hebben met deze 6v cdi misschien nt of net wat anders blokjes?
Alle info is welkom, er zijn zat finse fora maar dat fins is toch een beetje lastig.
En ja, ik heb in de faq gekeken.
Alvast bedankt!