Is iedereen overgestapt op een ander motor of auto
Ik heb in ieder geval mijn Dax nog. Paar weken terug stond ik langs de snelweg bij Utrecht, tijdens het optrekken viel opeens de power weg. Leek op warmloper of benzinetekort. Veel gas werkte niet en ook het geluid was gedempt, kwart gas werkte nog wel een beetje, viel langzaam weg en viel direct uit na de stop. Bloedhete dag pal in de zon vlak voor de toerit Utrecht bij Overvecht. Opgehaald door de ANWB, was inmiddels zelf ook al oververhit door de zon.
Goed, dat blok was al minder geworden, compressie ed. Hij moest nagekeken en gereviseerd worden. Aangezien het een 175cc TJR-blok met Superhead +r is, en ik het ding zo 2ehands heb gekocht had ik geen enkele specs ervan, geen idee welke onderdelen ik moest hebben en wat voor pakkingen, dus Daxdodo gebeld en gevraagd of hij dat blok wilde reviseren of eventueel aan inruil deed voor een nieuwe. Inruil kon niet, en hij verwees me door naar TRP-productions.de (de oude TJR-website bestaat al lang niet meer, daar had ik al naar gezocht).
Website is verder prima, heeft erg veel onderdelen staan (maar niet alles staat er, ik heb links gekregen met producten die niet te vinden zijn op de website zelf) en bouwt blijkbaar ook deze motorblokken. Google review staat maar één bericht: één ster omdat iemand die een demper miste bij zijn uitlaat geen enkele response meer kreeg op zijn berichten.
Enige tijd met Frank gemaild, de monteur. Aantal dingen besproken, opties, upgrade eventueel. In ieder geval moest alles van dit highpower-blok even beoordeeld worden zoals krukaslagers. Het blok was volledig schoon, de enige olie die erop zat was zweet uit de oliekoeleraansluiting en van de twee ontluchtingstuutjes. Ook wat bij het tandwiel natuurlijk, verder alleen licht straatstof onderop. Op het carter bovenop zaten wat krassen en her en der wat schaafplekjes van kabels en dergelijke.
Ik kreeg een factuur van 975,- en de boel werd gereviseerd. Toen ik het blok terugkreeg was het ietsje vuiler, ik had nog de boel ontvet voordat ik hem eraf schroefde en de hogedrukspuit erop gezet. De bovenkant was sowieso altijd al vetvrij. Door de lichte olie die erop was gekomen werden de krasjes iets meer zichtbaar en toen ik m'n leesbril opzette bleken het haarscheurtjes te zijn...

Toen ik vervolgens het blok even helemaal goed bekeek, bleek dat het blok niet gesplitst is geweest. Lastig om krukaslagers te beoordelen als je hem er niet eerst even uit haalt lijkt me. Ik heb tenslotte 290,- standaard reparatiekosten betaald alleen al voor het werk aan het blok, zonder de pakkingen ed., dan lijkt het me normaal om het ding ook volledig te splitsen bij reparatie (mijn vroegere maat gooide dan alles in een ontvetter als ermee gewerkt moest worden).
Even voor de duidelijkheid: Die haarscheurtjes zaten er al toe ik hem wegstuurde, viel me niet echt op omdat het volledig schoon was (blijkbaar komt er dus ook geen damp doorheen). Ik vergeleek de oude foto's van voor ik het blok wegstuurde en zag dat. Maar ja, dat ik dat over het hoofd zie maakt natuurlijk niet zoveel uit, ik stuur dat blok weg voor revisie, dan mail je toch even terug en zeg je dat die carters vervangen moeten worden als je als monteur zo'n blok ziet? en als je zo'n 22HP-blok hebt voor revisie, dan bekijk je alle lagers toch even?
Er zit een soort lichte roffel/rommel in het blok op stationair, het is een krukas/big-end geluid, maar weet niet of dat normaal is bij dit type blok. Als het een normaal blok was geweest hoorde je dit ook wel, maar veel minder/doffer, misschien zuiverder, daarom vroeg ik specifiek naar die krukas voordat ik hem opstuurde.
Ik heb nog niets terug gehoord van Frank na mijn laatste email, maar hij schreef destijds op vakantie te gaan. Mattijs heb ik ook nog gemaild met de wat hij ervan vindt na dit vreemde gebeuren met TRP-productions.de maar die heeft er ook niet op gereageerd.
Had ik die haarscheurtjes zelf opgemerkt, dan had ik hem niet eens laten reviseren, dan had ik het blok op de plank gelegd voor onderdelen (kosten/baten hè...).