Led lampjes in pinkers en koplamp

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jackie
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam ST50-6

Led lampjes in pinkers en koplamp

Bericht door Jackie »

Dag allemaal, mijn zoon heeft de gloeilampjes van zijn 2020 Skyteam Dax vervangen door led lampjes. Deze knipperen nu sneller dan normaal.
Ook de koplamp is voorzien van 2 led lampen.
De w5w maakt geen probleem op zich. Bij de andere lamp geeft deze minder licht in de stand 'grootlicht' en meer licht in de stand 'dimlicht'. Beetje raar maar geen probleem.

Echter, de verklikkerlampjes van de verlichting en de knipperlichten op de dash blijven gewoon branden. Op zich ook nog steeds geen probleem.

Wat ik eigelijk vragen wil (eindelijk 😄): kunnen deze led lampen schade aanrichten aan andere componenten in/op/aan de brommer?

Thx guys 👍
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: Led lampjes in pinkers en koplamp

Bericht door wim V8 »

Nee, dat kunnen ze niet.
Peer in de koplamp misschien omdraaien?
Zit ie verkeerd om? Polariteit van de twee voedingsdraden? Enz.

Bij de pinkers moet nu een extra weerstand.
Ze verbruiken gewoon te weinig stroom waardoor de knipperautomaat niet werkt.
Of zijn er onderhand al speciale led knipperautomaten.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Jackie
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam ST50-6

Bericht door Jackie »

Dag Wim, bedankt.
Ik had al ergens iets gelezen ivm weerstanden tussen de knippers te zetten om te snel knipperen te voorkomen. Maar zijn dit dan 4 weerstanden, op elke knipper 1? Ik zag op Amazon zo een setje van 4, vandaar.

De peer is niet om te draaien want net zoals op de originele gloeilamp is 1 beentje op de lampvoet wat breder dan de andere.

Het belangrijkste is dat er geen andere dingen stuk gaan. Dan ben ik al gerust ;-)

Ik had vroeger op mijn Camino een weerstandje voor de koplamp zitten omdat deze nogal snel stuk gingen. Daarna was dit probleem weg.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

volgens mij is 2 voldoende, 1 voor elke kant. Je knipperrelais verwacht een bepaalde stroomsterkte door het relais om te kunnen knipperen. Er staat als het goed is iets van 2x18+3 of 2x10+3 op je relais. Dat is het wattage van de lampjes die dat ding verwacht als ballast.

je kan je knipperrelais vervangen door een led versie maar dan moet je wat met diodes in de buurt van het controlelampje gaan uithalen om te voorkomen dat alle ledjes tegelijk gaan knipperen.
daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C50

Bericht door daanmetselaar »

Jackie schreef: 16 jun 2021 15:18 Dag Wim, bedankt.
Ik had al ergens iets gelezen ivm weerstanden tussen de knippers te zetten om te snel knipperen te voorkomen. Maar zijn dit dan 4 weerstanden, op elke knipper 1? Ik zag op Amazon zo een setje van 4, vandaar.

De peer is niet om te draaien want net zoals op de originele gloeilamp is 1 beentje op de lampvoet wat breder dan de andere.

Het belangrijkste is dat er geen andere dingen stuk gaan. Dan ben ik al gerust ;-)

Ik had vroeger op mijn Camino een weerstandje voor de koplamp zitten omdat deze nogal snel stuk gingen. Daarna was dit probleem weg.
Wim had ook nog de optie genoemd om de stekkertjes om te wisselen van de 2 geschakelde plussen die de voeding geven aan het lampje. Dan heb je het probleem wel getackeld.
Plaats reactie