Dax vonkt raar

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
skyteam72ccdax
4T-MSB beginner
Bezit: Skyteam 110cc lowrider
Honda Belgische St50 12v
Honda Belgische St50 6V
Honda duitse st70 6v

Dax vonkt raar

Bericht door skyteam72ccdax »

Beste,

Ik heb een groot en raar probleem met mijn dax.

Ik heb sinds kort een nieuwe onsteking gekocht en gestoken: https://www.motorkit.com/nl/ontsteking/ ... .html/amp/

Ik heb daarbij ook een nieuw frame en achterbrugje gestoken dus eigenlijk een rebuild, de dax zat in elkaar (zonder lak wegens eerst opbouw zodat alles past en daarna uit elkaar lakken en terug in elkaar), nu k ben van een 5.5L kader naar een 2.5L gegaan met een 3.5L tank. Ik heb een 3.5L moeten bestellen en was daarop aan het wachten. De dax was volledig electrisch aangesloten en startte en bleef proper draaien als ik mijn carburator benzine gaf. toen ik mijn tank binnenkreeg en hem in mijn frame gestoken heb en ik hem met benzine vulde merkte ik dat er een gaatje in mijn benzineleiding zat, heb toen de tank verwijderd en ik zag van mijn aansluiting dat mijn blauwwit-roodwit was losgekomen heb deze dan terug aan elkaar gesoldeerd en krimphene erover. Sinds dat dat is gebeurd wilt mijn dax geen vonk meer geven. Ik heb al een nieuwe bobijn gestoken, een nieuwe bougie, nieuwe cdi, spanningsregulator en mijn blok opnieuw aangesloten op de kabelboom en nogsteeds geen vonk. Na een klein half uurtje heb ik een vonk en blijft hij 2 toeren draaien waarbij hij stilvalt en geen vonk meer geeft, Elk half uur kan hij voor 2 slagen draaien en is het voorbij. Ik vraag me nu af waaraan dit kan liggen want ik ben er al dagen mee bezig zonder enig succes.

Dit is mijn aansluiting van mijn motorblok:
Afbeelding

Bedankt alvast om mijn probleem te bekijken en hopelijk kan er iemand mij wegwijs helpen.

Mvg,
Its build not bought, and thats how a real men works. :P
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Dax vonkt raar

Bericht door MrSinga »

Grote kans dat ge ergens een kabelbreuk hebt door tank in frame te duwen. Ofwel aan blokaansluiting ofwel elders… zeker 3.5l tanks steken in ori dax frame is miserie vragen
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Zo te horen is er meer dan 1 draad geplet geweest.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ik begrijp uit je tekst dat je een Honda Dax met al 12volt ontsteking hebt dus NT,
vanwege je CDI verhaal.

Zomaar een idee,
er is een spoel bijna afgefikt door kortsluiting(of foutieve aansluiting), heet geweest.
Deels is dan de isolatiehars die om het koperdraad (v d wikkeling) zit gesmolten
iedere keer dat je nu start wordt de spoel heeel snel heet waardoor de hars op de
toch al beschadigde plek weer zacht wordt en nog meer koperwindingen verbindt(kortsluit)
totdat deze helemaal niet meer werkt. Deze spoel kan ook steeds andere onderdelen van de ontsteking
defect laten raken. Je ziet op den duur door de bomen het bos niet meer.

Wil je hier achter komen moet je alle gegevens van de betreffende onderdelen achterhalen(elektronische waarden)
alles doormeten en genoeg know-how hebben van elektronica, en dan de defecte delen vervangen.

Wil je dat niet, open dan een website van een of andere 4takt winkelding en bestel een complete set ontsteking,
dus vliegwiel, spoelengrondplaat compleet, en alle nodige losse atributen die daar aan zijn aangesloten.

Voor het zelfde geld(eigenlijk een stuk minder) is gewoon je run-off schakelaar aan je zij staander in error.
Of de dodemansknop aan je stuur.
Of de schakelaar in je contactslot.
Of...
Of...kijk maar even ;)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 11 sep 2024 12:28 Ik begrijp uit je tekst dat je een Honda Dax met al 12volt ontsteking hebt dus NT,
vanwege je CDI verhaal.

Gr. Wim.
kleuren zijn chinees...
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

MrSinga schreef: 11 sep 2024 19:09
wim V8 schreef: 11 sep 2024 12:28 Ik begrijp uit je tekst dat je een Honda Dax met al 12volt ontsteking hebt dus NT,
vanwege je CDI verhaal.

Gr. Wim.
kleuren zijn chinees...

Ah. Oké.
Dan geldt het zelfde natuurlijk, en die zijn sowieso ook 12v cdi.
Ik zou zeggen koop een setje bij 4taktwinkel van een tientje of 7 volgens mij? dan heb je het wel.
Mischien de cdi en nog wat randapparatuur er bij doen. Of zit er al bij? Kijk maar ff.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 11 sep 2024 19:30
vanwege je CDI verhaal.

Gr. Wim.
kleuren zijn chinees...

Ah. Oké.
Ik zou zeggen koop een setje bij 4taktwinkel van een tientje of 7 volgens mij? dan heb je het wel.
Mischien de cdi en nog wat randapparatuur er bij doen. Of zit er al bij? Kijk maar ff.

Gr. Wim.
weinig kans dat ontsteking kapot is. Die dingen ga je echt met wat kortsluiting niet kapot maken :D Moet je al serieus je best voor doen.

nuja, meten is weten maar vrees dat het daar zal bij blijven
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 11 sep 2024 20:19
wim V8 schreef: 11 sep 2024 19:30
vanwege je CDI verhaal.

Gr. Wim.
kleuren zijn chinees...

Ah. Oké.

Gr. Wim.
weinig kans dat ontsteking kapot is. Die dingen ga je echt met wat kortsluiting niet kapot maken :D Moet je al serieus je best voor doen.

nuja, meten is weten maar vrees dat het daar zal bij blijven

Dus even naar de bouwmarkt een goedkope multimeter schoren, ding op de ohm stand zetten en even kijken of de uiteindes nog aan elkaar zitten.

Gebeurt vaker met daxjes dat je de bedrading sloopt met een tank er in proppen
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
skyteam72ccdax
4T-MSB beginner
Honda Belgische St50 12v
Honda Belgische St50 6V
Honda duitse st70 6v

Beste,

Ik heb met een multimeter al de waarden van bobine, bougie nagetrokken en resterende loshangende draden. waren allemaal ok. Ik zal de aansluiting van mijn motorblok op kabelboom ook nog eens natrekken en misschien is er inderdaad daar iets misgegaan. Vliegwiel is gedemonteerd vandaag na aanraden kijken naar de spoelen en ik zie niks vreemd hij is nog steeds splinternieuw. Alvast bedankt voor de vele antwoorden.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

skyteam72ccdax schreef: 12 sep 2024 02:53 Beste,

Ik heb met een multimeter al de waarden van bobine, bougie nagetrokken en resterende loshangende draden. waren allemaal ok. Ik zal de aansluiting van mijn motorblok op kabelboom ook nog eens natrekken en misschien is er inderdaad daar iets misgegaan. Vliegwiel is gedemonteerd vandaag na aanraden kijken naar de spoelen en ik zie niks vreemd hij is nog steeds splinternieuw. Alvast bedankt voor de vele antwoorden.
Welke waarden hadden de spoelen? Dus op Ohm, niet al je kickt!
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar zijn massaverbindingen die hier belangrijk zijn al gecontroleerd?
Een los zittende bobine doet soms best vervelende dingen....
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
skyteam72ccdax
4T-MSB beginner
Honda Belgische St50 12v
Honda Belgische St50 6V
Honda duitse st70 6v

Beste,

De bougie zat rond de 5kilo-ohm. de bobine ben ik even vergeten zal dat morgen nog eens testen. De massapunten zitten overal aangesloten ook en doen wel nog hun werk. Ik test morgen en op hoop van zegen heb ik het probleem weggewerkt.

Mvg,
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

bougie meet je niet uit. Daar test je gewoon met een nieuwe. Een bougie kan zelfs vonken uit je blok en eenmaal gemonteerd weer niet...

de ohmse waarden van tussen zwart/rood en massa, blauw/wit en massa
Plaats reactie