mijn honda ss50

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 en nog wat andere troep

mijn honda ss50

Bericht door ploffert25 »

Dag beste dames en heren bij deze de langverwachte foto's van mijn ss50.

Oh ja moet mezelf nog voorstellen. Ik ben Morris de Haan, geboren en wonende in Utreg. Ik ben nu 16 en zit in 4vwo (blijven zitten). Ik heb het afgelopen jaar zo nu en dan mn ss50 gerepareerd en beetje mooi gemaakt naar mijn smaak. Afbeelding

Afbeelding

Ik kocht de brommer met 70cc en een yamaha fs1 zadel. Daarmee aan de slag gaan was het eerste wat ik deed, ik kocht een 50cc kit en een goeie kop van de fsb. Daarna begon ik aan de voorvork. die is met imi poten compleet gereviseerd en heef nu ietwat weinig olie. Verder heb ik de spatborden op dat moment ontdaan van roest maar die is nu volledig terug. verder is het frame gepoedercoat en de tank in orientblauw van bmw gespoten, ook de oortjes zijn toen meegegaan. Later afgelopen jaar begon ik me te verontrusten over de schakelvorkjes en heb ik besloten imitatieschakelvorkjes van cms te monteren, die doen het op dit moment helemaal top. Verder heb ik dennis ook nog nieuwe wielen laten spaken met rvs spaken, gouden nippels en imitatie velg. De aandachtspunten voor nu zijn nog, afstelplaatje van de koppeling roestvrij krijgen, de spatborden mooi maken(dat doe ik van de zomer), de elektra zo krijgen dat de voorlamp niet telken doorbrand als je hoger dan 2000 rpm in toeren gaat en de teller die er gister plots mee is gekapt maken.

Dan is aan jullie nu de vraag: wat zie je? iets wat mij misschien niet opgevallen is, of iets anders raars.

M.V.G Morris de Haan

kleine correctie nog, de onderste foto is met de schreeuwer die ik er gister weer terug onder heb gezet, maar met de oude banden en velgen. de bovenste foto is niet heel duidelijk maar je snapt het concept. Deze foto's zijn ook nog net wat te oud voor de teller, die zat er hier nog niet op.
Afbeelding
Een wijs man zei ooit: Er is maar één weg naar je longen, die moet geasfalteerd worden.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: mijn honda ss50

Bericht door wim V8 »

Ja leuk toch. De onderlangs (cd50?) uitlaat staat een SS50 ook altijd goed vind ik.
Maar zo'n herriepijp staat ook goed.
Ik vind de fs1 buddy wel stoer (leuker/sportiever) als je zonder bagagerek rijdt.
Benley's cd50 hebben een soort gelijk model zadel, prachtig zijn die, én duur.
Maar wel in het zwart, ze zijn er ook bruin, grijs bahhh.
En ik zou zelf een engels achterlicht monteren.

Altijd leuk om aan een SS50 te knutsellen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
SS50-Maarten
4T-MSB regular
Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets

Bericht door SS50-Maarten »

Gave brommer Morris!

Even een goed bedoelde tip: kijk uit met een hogedrukspuit. Je spuit water naar binnen op plekken waar het normaal gesproken niet binnendringt. Zoals in kabels en in wielnaven/wiellagers. Dus spuit hoge druk waar het kan, en niet waar het beter niet kan.
Heppie met kleppie! :D
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

Alleen jammer van die roest op t plaatje van de koppelling en de steeds erger wordende roest op de spatborden. Maar verder ben ik toch trots op het resultaat
Een wijs man zei ooit: Er is maar één weg naar je longen, die moet geasfalteerd worden.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Die plaatjes zijn te koop in allerlei varianten

https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... faa6535ce9

En de roest op de spatborden.
Bescherm het metaal maar tegen vocht/zuurstof waardoor roest onststaat.

Normaal beschermt de chroomlaag het metaal tegen invloeden van buitenaf.
Dit zijn reproduktiespatborden waarvan het chroom en het staal niet van de beste
kwaliteit is, en al aangetast. Dat maakt niet uit, ze kosten ook niet veel tov de originele, die waarschijnlijk
moeilijk of niet te krijgen zijn en 2ehands al 200+ doen.
2 nieuwe imi's doen al 460,- zie ik net, maar die moeten een stuk beter zijn dan de eerdere 60,- chroom exemplaren.
Je kan deze flink oppoetsen met chroom/metaal polish en daarna beschermen tegen de invloeden
door er vaseline op te smeren en dan weer uit te poetsen tot glans.
Net als je chroom velgen en andere chroom parts. Glad alu poets ook mooi op met de autosol polish.
Na poetsen kan chroom ipv vaseline ook in de autowas gezet worden ter bescherming net als lakwerk tank etc.

https://4taktwinkel.nl/1110000833-Poets ... om-Autosol

https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... faa6535ce9

Tsja, en na zo'n wasbeurt met een hogedruk zou je alles weer overnieuw moeten doen :mrgreen:

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

fertan op de roest smeren, de roest wordt dan zwart maar roest op die plek niet verder.
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

als ik wim dus goed begrijp is het een kwestie van roest verwijderen en dan flink oppoetsen, ik zat zelf te denken om de binnenkant met zinkspray te bespuiten zodat deze niet meer roest.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

ploffert25 schreef: 21 jan 2025 11:24
als ik wim dus goed begrijp is het een kwestie van roest verwijderen en dan flink oppoetsen, ik zat zelf te denken om de binnenkant met zinkspray te bespuiten zodat deze niet meer roest.

Ik dacht dat zinkspray ter bescherming van nieuw en/of onbehandeld metaal was.
Maar lees jezelf maar in bij het product.

Geroeste binnekanten van spatborden, zeer goed drogen. Doe ik met de staalborstel schoonmaken,
dan Owatrol olie dan hoogglans zwart (metaal)verf of de blanke vernis van Owatrol.
(lees instructies droogtijden etc)

Hoe ik de boven(zicht)kant behandel stond hierboven ergens al ;)

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

wim V8 schreef: 21 jan 2025 12:01
ploffert25 schreef: 21 jan 2025 11:24

Ik dacht dat zinkspray ter bescherming van nieuw en/of onbehandeld metaal was.
Maar lees jezelf maar in bij het product.

Geroeste binnekanten van spatborden, zeer goed drogen. Doe ik met de staalborstel schoonmaken,
dan Owatrol olie dan hoogglans zwart (metaal)verf of de blanke vernis van Owatrol.
(lees instructies droogtijden etc)

Hoe ik de boven(zicht)kant behandel stond hierboven ergens al ;)

Gr. Wim.
Zinkspray gebruik je idd pas als het metaal roestvrij is, het is om roestvorming te voorkomen, het lost een roestprobleem niet op.
Roestomvormer (fertan oid.) en of owatrol. Hammerite kan volgens mij ook over een roestig oppervlak.
Plaats reactie