achterwiel lagers die steeds kapot gaan
achterwiel lagers die steeds kapot gaan
Beste ik heb een probleem met mijn 140cc moto dax, ik heb er een schijfrem kitje op gestoken dus deze is met een alu monkey naaf en heb er een kepspeed +4 achterbrug op gestoken speciaal voor schijfrem. Het probleem is dat de linker lager van deze naaf steeds na 2 weken kapot schiet. daarna heb ik terug de ori naaf er op gestookn en ging dit probleem weg. maar na een paar weken gingen de naaldlagers van de kepspeed achterbrug kapot door de schoken. dus ik heb nu ook de standaard achterbrug terug erop gedaan.
nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen om dit probleem op te lossen want het probleem ligt volgens mij bij de lagers van de kepspeed achterbrug dat die niet dempen zoals bij gewone rubbers bij de ori achterbrug.
nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen om dit probleem op te lossen want het probleem ligt volgens mij bij de lagers van de kepspeed achterbrug dat die niet dempen zoals bij gewone rubbers bij de ori achterbrug.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Re: achterwiel lagers die steeds kapot gaan
Wie heeft er zin?
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
er is een reden waarom mensen zetten: KepspIJt... je betaalt en krijgt waar voor je geld. Niet voor +125cc gebruik (gaan soms al op 50cc verkeerd). Of je gebruikt het op +125cc en doseert beter uwe rechterhand en koppeling. Als je zegt alles aan de linkse kant dan is het gewoon uw ketting die de boel kapot trekt.Maeseke schreef: ↑12 mar 2025 11:11 Beste ik heb een probleem met mijn 140cc moto dax, ik heb er een schijfrem kitje op gestoken dus deze is met een alu monkey naaf en heb er een kepspeed +4 achterbrug op gestoken speciaal voor schijfrem. Het probleem is dat de linker lager van deze naaf steeds na 2 weken kapot schiet. daarna heb ik terug de ori naaf er op gestookn en ging dit probleem weg. maar na een paar weken gingen de naaldlagers van de kepspeed achterbrug kapot door de schoken. dus ik heb nu ook de standaard achterbrug terug erop gedaan.
Je kunt kijken voor andere bussen in de brug, voor andere kwaliteitsvollere lagers in de naaf. Mss andere tandwielverhouding die minder hard optrekt enz.
Kijk eens naar die nieuwe Honda 125cc Dax en vergelijk met uwe kepspeed gerief. Mss rinkelt er dan een belletje.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
ori brug gelagerd in rubber. ori honda dax naaf, tandwiel gelagerd in rubbers.
baminaaf = geen rubbers, kepspeed brug = geen rubbers.
Totaal geen demping in de aandrijving, zoals je merkt vinden je lagers dat niet leuk.
baminaaf = geen rubbers, kepspeed brug = geen rubbers.
Totaal geen demping in de aandrijving, zoals je merkt vinden je lagers dat niet leuk.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
die rubbers in de brug zijn ook van het type silentblock en kunnen x-graden verdraaiing hebben. Vandaar dat je brug in sé maar mag vast zetten met veren er reeds op zodat dit de 0 positie is. Als je dat vervangt door naaldlagers (Kepspeed) dan heb je een vrije verdraaiing maar een naaldlager kan geen trosie verdragen. Zou er eigenlijk nog een taatslager od moeten zitten boven die naaldlager (zoals op GB4/6 blokken gestoken wordt bij installatie primaire koppeling. Naaldlager aan de andere kant van de as vangt niet zo graag die krachten op.
En ja, schijfremnaaf van A-merken zijn meestal wel met rubbers. Of ten minste hebben hun bruggen van die silentblocks zitten.
die brug, dat zijn toch conische naaldlagers, of niet?...
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
nee hoor. gewoon rechte bij kepspijt. Nix conisch. https://www.motorkit.com/nl/lagers-weds ... mm-as.html
Dus niet bedoelt voor dit doeleinde...
hmmk ja dat is wel een suf lagertje, zo met die rolletjes rechtstreeks op de asbout, dan kan je idd beter silentblocs hebben. wel een belangrijke goeie raad trouwens, pas vastdraaien als de brug in de juiste positie is, met de schokbrekers al gemonteerd.
bedankt voor de hulp!
ik rij nu gewoon weer met de standaard brug en zou graag weer gebruik maken van die versterkte achterbrug
Ik weet dat ik dus gewoon die lagers moet vervangen door bussen maar zoon bussen zijn niet dezelfde afmeting. Is het mogelijk om de achterbrug een beetje te laten uitfrezen zodat deze wel passen of is er een andere achterbrug die jullie aanraden die wel met bussen is
ik rij nu gewoon weer met de standaard brug en zou graag weer gebruik maken van die versterkte achterbrug
Ik weet dat ik dus gewoon die lagers moet vervangen door bussen maar zoon bussen zijn niet dezelfde afmeting. Is het mogelijk om de achterbrug een beetje te laten uitfrezen zodat deze wel passen of is er een andere achterbrug die jullie aanraden die wel met bussen is
- fs1tom
- 4T-MSB addict
- Bezit: Bamimotorgorilla
- Contacteer:
Als je de mogelijkheden hebt om je achterbrug te laten uitfrezen/draaien dan kan je net zo goed een paar bronzen bussen laten draaien.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
Even een klein puntje, welke motorfiets van 1970 tot heden heeft een achterbrug met Silentbloks?
Geen.
Ze hebben wel allemaal een gedempte achternaaf
Maar mijn vraag aan de topic starter.
Als jij je achterwiel monteerd met een goed lager er in en je draait het wiel na het vast zetten van de achteras draait het wiel dan ligt of zwaar?
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
die alu zijn NIET versterkt dat is enkel langer geworden... Moest je dat profiel doorzagen zou je weten dat dit gewoon een koker is.Maeseke schreef: ↑25 mar 2025 08:56 bedankt voor de hulp!
het wiel draaide perfect met de kepspeed achterbrug. en met dat het niet echt versterkt best gewoon de standaard erop laten?
Heb ook al naven gezien met demping in maar heb gehoord dat deze zeer snel uitslijten
Heb ook al naven gezien met demping in maar heb gehoord dat deze zeer snel uitslijten
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
Dax naven (geen skyteam) hebben rubbers in de sterren idd. Tandwiel zit op rubbers, net als bij SS50 ed. Ik rij al jaren met dezelfde op motodax en nog steeds ok.
Naven met rubbers bestaan maar dan ga je naar Daytona, G-Craft ed, net iets duurder dan de china varianten met reden.