Acculader op lichtspoel zetten om draaiende motor na te bootsen?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
OlivierFTW
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: motodax

Acculader op lichtspoel zetten om draaiende motor na te bootsen?

Bericht door OlivierFTW »

Hallo, ik ben na een een goeie 17jaar trug bezig met een daxje in orde te zetten, hier op steekt een daytona 125 sohc(eerste type) blok met yx140 onteking op.

De kabelboom zou volgens de vorige eigenaar een 12v madmunk kabelboom zijn, al komt deze ook niet 100% overeen met de schema’s die ik al gevonden heb.

Ik wil graag de koplamp(ot duits), achterlicht en het remlicht laten werken in combinatie met een all-in-one linker stuurbediening(universeel type dat op motorkit tekoop staat) zonder batterij.
Nu werk ik vooral savonds op men gemakje aan de dax.
Afgelope dagen had ik een 12v 7ah accu gebruikt welke ik gewoon heb aangesloten op de daarvoor voorzien kabels.
Nu las ik dat de motor moet draaien voor het gewone dimlicht te laten werken & dus niet alle functies op de accu kan testen?

Ik heb niet echt de mogelijkheid om de dax enkele uren te laten draaien om alles uit te meten etc.(garagebox die aangrensd aan mensen hun terras/slaapkamer).
Ik wil mijn buren dus graag te vriend houden.

Kan ik met een acculader de dax voorzien van spanning, alsof hij zou draaien zodat ik alle rust en stilte alles kan testen en aansluiten etc?

Moest er iemand bij toeval een schematje hebben waarop staat hoe ik de boom in de koplamp moet verbinden zonder de originele stuurbedieningen links en rechts, mag ook altijd!

Ik heb reeds de zoekfunctie tal van keren gebruikt maar kom er niet uit. :?

Thanks in advance!
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: Acculader op lichtspoel zetten om draaiende motor na te bootsen?

Bericht door nielspbr »

lichtspoel is wisselspanning, accu en laadapparaat zijn gelijkspanning.

1 ja, je kan een laadapparaat aansluiten op de draadboom om je draaboom/schakelaar uit te vogelen, zet er wel een zekering tussen.

Is je yx lichtspoel eentje met twee gele draden? (zwevende spoel.)

ps. zet een goede regelaar tussen de lichtspoel en je draadboom, Ik hoop dat je voldoende lampjes in voorraad hebt met je plannen.
OlivierFTW
Frequent 4T-MSB visitor

En bedoel je dan de acculader aansluiten op de accu + pool en massa? Want dan boots ik toch gewoon een accu na?
Of zal alles gewoon op de lichtspoel werken nadat accu terug eruit is?
Ik had gelezen dat enkel het “parkeerlicht” zou moeten werken op accu en pas als de motor draait het dim/grootlicht zal werken?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Pak een 12V trafo. Dat is wisselstroom.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

Bericht door MonkeyMike »

Volgens het schema van mijn brommer zitten remlicht, daglicht, en knipperlicht op de accu. Grootlicht, dimlicht zitten op de spoel. Dat is, tot zo ver ik weet, de standaard situatie voor bijna elke brommer hier.

De lichtspoel zit via de schakelaar op het stuur aangesloten op de verlichting. Die aansluiten wil je aanpassen.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een bullet connector in de koplamp die spoel en schakelaar met elkaar verbindt. Verbreek deze verbinding en dop 'm af. Sluit de schakelaar nu aan op de plus van de accu. Die zal ook wel ergens in de koplamp te vinden zijn.

Met 1 draadje omwisselen ben je er. Het is alleen even uitzoeken welke kleuren het zijn.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

MonkeyMike schreef: 03 apr 2025 12:54 Volgens het schema van mijn brommer zitten remlicht, daglicht, en knipperlicht op de accu. Grootlicht, dimlicht zitten op de spoel. Dat is, tot zo ver ik weet, de standaard situatie voor bijna elke brommer hier.

De lichtspoel zit via de schakelaar op het stuur aangesloten op de verlichting. Die aansluiten wil je aanpassen.
Hoogstwaarschijnlijk zit er een bullet connector in de koplamp die spoel en schakelaar met elkaar verbindt. Verbreek deze verbinding en dop 'm af. Sluit de schakelaar nu aan op de plus van de accu. Die zal ook wel ergens in de koplamp te vinden zijn.

Met 1 draadje omwisselen ben je er. Het is alleen even uitzoeken welke kleuren het zijn.
Alles op batterij wil je niet monteren.

@topicstarter. Hang gewoon tijdelijk de batterij op geel om te testen. Al dat ik niet echt inzie wat je daar wint tov alles uit te meten op weerstand. Als daar alles werkt, gaat het 9/10 ook werken mits draaien
OlivierFTW
Frequent 4T-MSB visitor

die ''hedendaagse'' china kabelbomen.. waanzin!
hoeveel connectors er zelfs in die koplamp zitten etc. ik dacht even snel de all in one en lichten aan te sluiten zoals ik 16-17jaar geleden deed, slaagt dat even tegen!
En ook nergens een schema te vinden van deze boom qua kleuren.
voorlicht, remlicht(via pedaal & trekker) heb ik werkend. het achterlicht blijft een misterie.
Morgen met een frisse kop eraan beginnen.

thx voor de reacties!
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

is er een bruine draad in de buurt van het remlicht?

Hint, spanning voor achterlicht en teller verlichting komt normaal ook vanaf geel net als de koplamp. Met "lopende" motor dus.
Is er een bruin of grijs in de buurt van je achterlicht?
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 04 apr 2025 21:58 is er een bruine draad in de buurt van het remlicht?

Hint, spanning voor achterlicht en teller verlichting komt normaal ook vanaf geel net als de koplamp. Met "lopende" motor dus.
remlicht is oranje en blauw/wit bij chinezen... enkele nieuwe gebruiken kleuren NT Dax
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

MrSinga schreef: 05 apr 2025 08:41
nielspbr schreef: 04 apr 2025 21:58 is er een bruine draad in de buurt van het remlicht?

remlicht is oranje en blauw/wit bij chinezen... enkele nieuwe gebruiken kleuren NT Dax
Hij was op zoek naar spanning voor zijn achterlicht, remlicht heeft ie al werkend. Vandaar bruin.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 05 apr 2025 11:24
MrSinga schreef: 05 apr 2025 08:41

Hij was op zoek naar spanning voor zijn achterlicht, remlicht heeft ie al werkend. Vandaar bruin.
bruin of grijs bij sommige.
Plaats reactie