Traag op gang PC50 K1
-
PB HONDA PC50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda PC50 K rood
Honda PC50 K ‘Groene Draeck’
Honda CL50 V rood - Locatie: Amersfoort
Traag op gang PC50 K1
Ik heb hele 2015-topic ‘ Traag op gang Novio’ doorgenomen, en al mijn instellingen & afstellingen zijn helemaal correct; klepspeling, ontstekingstijdstip, nieuwe puntjes, nieuwe bougiedop, nieuwe bougie etc. Ik heb het voortandwiel al van 15 naar 14 gedaan.
De motor loop erg mooi, topsnelheid met 14-tands is 46 km/u, loopt prachtig stationair en op topsnelheid, stottert of doet ook niet met deelbaar of accelereren maar het optrekken gaat zó traag! Ik weet dat stoterstangers traag optrekken maar ik val bijna stil als ik vanuit stilstand optrek! Klein beetje gas, half gas of vol gas, het kan allemaal en geen gesputter of inhouden, maar 0 vermogen.
Bougie is keurig op kleur, carburateur is brandschoon met alles nieuw of ultrasoon gereinigd. Koppeling is prima, en voorzien van nieuwe veren.
Kan het de bobine zijn? Condensator verdenk ik niet want dan krijg je meestal knallen en ploffen..
Ter referentie: oudere PC50 met OHC- motor trekt enorm veel beter op!
De motor loop erg mooi, topsnelheid met 14-tands is 46 km/u, loopt prachtig stationair en op topsnelheid, stottert of doet ook niet met deelbaar of accelereren maar het optrekken gaat zó traag! Ik weet dat stoterstangers traag optrekken maar ik val bijna stil als ik vanuit stilstand optrek! Klein beetje gas, half gas of vol gas, het kan allemaal en geen gesputter of inhouden, maar 0 vermogen.
Bougie is keurig op kleur, carburateur is brandschoon met alles nieuw of ultrasoon gereinigd. Koppeling is prima, en voorzien van nieuwe veren.
Kan het de bobine zijn? Condensator verdenk ik niet want dan krijg je meestal knallen en ploffen..
Ter referentie: oudere PC50 met OHC- motor trekt enorm veel beter op!
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Traag op gang PC50 K1
Koppeling waarschijnlijk , er zitten een soort gewichten in die door centrifugaal kracht naar buiten gaan en dan aangrijpen , als de veren te slap zijn of het een of ander versleten dan grijpt deze koppeling al aan voordat t blokkie toeren maakt ...bekend probleem en vervangingsdelen worden zeldzaam .
Hop hop gas dr op
-
PB HONDA PC50
Ik vond ook de koppeling de hoofdverdachte - heb 4 nieuwe, originele veren geplaatst (2-segmenten koppeling), er was geen axiale speling voelbaar van de segmenten op het asje waar elk segment op gemonteerd zit. Alles lijkt prima in orde met de koppeling.
Ik heb hier ook een keer gelezen dat voor deze centrifugaal koppeling de multigrade olie minder geschikt is. Ik gebruik Valvoline 10w-40 semi-synthetisch, 4-takt van de 4taktwinkel. Kan iemand daar iets over zeggen?
Kroon bijvoorbeeld heeft Kroon-Oil Classic Monograde 30, een minerale singlegrade SAE3
Ik heb hier ook een keer gelezen dat voor deze centrifugaal koppeling de multigrade olie minder geschikt is. Ik gebruik Valvoline 10w-40 semi-synthetisch, 4-takt van de 4taktwinkel. Kan iemand daar iets over zeggen?
Kroon bijvoorbeeld heeft Kroon-Oil Classic Monograde 30, een minerale singlegrade SAE3
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Als ik dat goed op heb is dat zo’n stuk met 3 armpjes met frictie op die openen in ingrijpen bij toeren maken? Als de frictie die ingrijpt net niet datte meer is (of gewoon oud) of waar het moet ingrijpen gewoon te glad/te uitgesleten is… dan gaat het hem dat niet worden.PB HONDA PC50 schreef: ↑11 mei 2025 23:17 Ik vond ook de koppeling de hoofdverdachte - heb 4 nieuwe, originele veren geplaatst (2-segmenten koppeling), er was geen axiale speling voelbaar van de segmenten op het asje waar elk segment op gemonteerd zit. Alles lijkt prima in orde met de koppeling.
-
PB HONDA PC50
Het is de variant met 2 segmenten die aangrijpen in het koppelingshuis. Veren zijn vervangen, alles lijkt in orde.

Zou een andere olie, bv minerale singlegrade Kroon-Oil HDX30 mogelijk beter passen en de koppeling iets meer slip geven?

Zou een andere olie, bv minerale singlegrade Kroon-Oil HDX30 mogelijk beter passen en de koppeling iets meer slip geven?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Dat is ook de voorgeschreven olie. Sae30 of moderner 10W/30
Geen motorfietsolie voor natte koppeling gebruiken.
Ze hebben ook wel eens last van dikke rubbers.
Het rubber waar de schoen op rust is dik geworden waardoor de schoen niet goed terugkomt in zijn rust stand.
Dan grijpt de schoen al bijna aan bij minste geringste toeren omdat ie al even verder staat.
Ook kan het dat er best wat (vaak scheve) speling is ontstaan tussen het gat in de schoen en zijn asje.
Schoen is aluminium asje hard staal, schoen lubbert uit. Bij cenrifugaalkracht gaat de schoen scheef er uit zeg maar.
Los dat op met vulringetjes 0,1 - 0,2 etc etc. Hij moet wel soepel blijven scharnieren maar zonder speling.
Nog een oorzaak. Vermogen is weg door ouderdom en/of slijtage.
Bij de minst geringste weerstand van het frictiemateriaal tegen de trommel
houdt het blokje het al voor gezien. Nieuw heeft een noof maar liefst iets van 1,75 pk als daar na jaren van gebruik nog
maar 1,0 pk van over is dan is ie gauw klaar.
Vermogenverlies door lagere compressie. Versleten zuigerveren of combi versleten veren - cilinderwand.
Dat kun je meten, slotspeling, of je voelt ook al een rand in de cilinder dan is beide.
Dan moet de cilinder naar een volgende maat(+0,25) geboord worden en krijg je ook een nieuwe zuiger.
Klepjes, zittingen inslag controleren, bij oké sowieso even de klepjes slijpen.
Dus vier oorzaken mogelijk of (meestal)een combinatie van twee of meer.
Gr. Wim.
Geen motorfietsolie voor natte koppeling gebruiken.
Ze hebben ook wel eens last van dikke rubbers.
Het rubber waar de schoen op rust is dik geworden waardoor de schoen niet goed terugkomt in zijn rust stand.
Dan grijpt de schoen al bijna aan bij minste geringste toeren omdat ie al even verder staat.
Ook kan het dat er best wat (vaak scheve) speling is ontstaan tussen het gat in de schoen en zijn asje.
Schoen is aluminium asje hard staal, schoen lubbert uit. Bij cenrifugaalkracht gaat de schoen scheef er uit zeg maar.
Los dat op met vulringetjes 0,1 - 0,2 etc etc. Hij moet wel soepel blijven scharnieren maar zonder speling.
Nog een oorzaak. Vermogen is weg door ouderdom en/of slijtage.
Bij de minst geringste weerstand van het frictiemateriaal tegen de trommel
houdt het blokje het al voor gezien. Nieuw heeft een noof maar liefst iets van 1,75 pk als daar na jaren van gebruik nog
maar 1,0 pk van over is dan is ie gauw klaar.
Vermogenverlies door lagere compressie. Versleten zuigerveren of combi versleten veren - cilinderwand.
Dat kun je meten, slotspeling, of je voelt ook al een rand in de cilinder dan is beide.
Dan moet de cilinder naar een volgende maat(+0,25) geboord worden en krijg je ook een nieuwe zuiger.
Klepjes, zittingen inslag controleren, bij oké sowieso even de klepjes slijpen.
Dus vier oorzaken mogelijk of (meestal)een combinatie van twee of meer.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
-
PB HONDA PC50
Dank je Wim, die 2 rubbers waar de segmenten op liggen in rust, daar zou het probleem weleens kunnen liggen. Als de motor warm is grijpt het koppeling veel sneller volledig aan en pruttel je maar wat weg. Ook daar kan de motorolie nog weleens een rol spelen. De motorolie die ik gebruik is juist voor motorfietsen met natte koppeling, maar bij deze centrifugaalkoppelingen werkt die misschien juist niet mee, of eigenlijk té goed..
Zal direct eea wisselen met een eenvoudige SAE30 voor klassiekers, misschien heb ik geluk.
Het blok is verder volledig door mijzelf gereviseerd, niet alleen cilinder en zuiger maar echt alles nieuw. Rijdt ook netjes en vlot naar de 45 km/u (als je dus maar eenmaal in beweging bent gekomen..) met het kleine tandwiel voor, dus vermogen lijkt er genoeg te zijn
Zal direct eea wisselen met een eenvoudige SAE30 voor klassiekers, misschien heb ik geluk.
Het blok is verder volledig door mijzelf gereviseerd, niet alleen cilinder en zuiger maar echt alles nieuw. Rijdt ook netjes en vlot naar de 45 km/u (als je dus maar eenmaal in beweging bent gekomen..) met het kleine tandwiel voor, dus vermogen lijkt er genoeg te zijn
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Olie voor natte koppelingen mist de anti-frictiedope. That's it.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
PB HONDA PC50
Andere koppeling er in en klassieke minerale 10w40 => probleem solved!
Nu heb ik een PC50 die heerlijk soepel en vlot optrekt (OK, voor een stoterstanger dan hè? Alles is relatief
) met een top van 45km/u en soms net een beetje meer, dus voldoende vermogen.
[Youtube] https://youtube.com/shorts/l5y7Gc2Hv78? ... ke-Dod3SNe[/Youtube]
Nu heb ik een PC50 die heerlijk soepel en vlot optrekt (OK, voor een stoterstanger dan hè? Alles is relatief
[Youtube] https://youtube.com/shorts/l5y7Gc2Hv78? ... ke-Dod3SNe[/Youtube]
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Very well, een koppeling uit je eigen arsenaal of nog ergens wat kunnen kopen?
Hop hop gas dr op
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
PB HONDA PC50 schreef: ↑18 mei 2025 22:45
Andere koppeling er in en klassieke minerale 10w40 => probleem solved!
Kijk aan, heel goed.
Lag het nou aan de olie of aan de koppeling?
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
PB HONDA PC50
@Wim Eigenlijk, en helaas, lag de oorzaak bij mijzelf. Ik ben heel stom geweest door de olie erin te doen die je wel kunt gebruiken voor je SS50 etc, dus plaatkoppeling met een bediende drukgroep. Dat is dus funest voor een centrifugaalkoppeling… nou ja, het was voor mij ook al bijna 30 jaar geleden dus je ziet weleens een detail over het hoofd 
Wat wel heel erg zonde is, de oude koppeling die eigenlijk nog technisch z.g.a.n. was, is nu onbruikbaar want het frictiemateriaal is aannemelijk helemaal verzadigd met de verkeerde olie… (alleen oliewissel had weinig effect, waarop ik de hele koppeling vervangen heb)
@Dennis, ik had nog wel een segment liggen, maar die zat qua dikte van het frictiemateriaal al erg tegen de ondergrens, dus ik heb er eentje gekocht van een Belgische firma. Die gaat naar aanleiding van mijn vraag trouwens ook de borgring (die nergens meer te krijgen zijn) in een kleine oplage laten maken.
Wat wel heel erg zonde is, de oude koppeling die eigenlijk nog technisch z.g.a.n. was, is nu onbruikbaar want het frictiemateriaal is aannemelijk helemaal verzadigd met de verkeerde olie… (alleen oliewissel had weinig effect, waarop ik de hele koppeling vervangen heb)
@Dennis, ik had nog wel een segment liggen, maar die zat qua dikte van het frictiemateriaal al erg tegen de ondergrens, dus ik heb er eentje gekocht van een Belgische firma. Die gaat naar aanleiding van mijn vraag trouwens ook de borgring (die nergens meer te krijgen zijn) in een kleine oplage laten maken.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Aha, nou toch nog goed gekomen.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's: