XE50 nieuwe ontsteking. Carbu afstel probleem
-
stef92
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: honda gorilla
honda chaly
XE50 nieuwe ontsteking. Carbu afstel probleem
Hey allemaal.
Tijdje terug had ik al een post gedaan dat de xe50 uitviel bij warme motor.
Nooit echt het probleem kunnen vinden, ook niet na een nieuwe bobine,platines,condensator te vervangen soms reed hij goed soms viel er gewoon niet mee te rijden.
NU hebben we een complete revisie set voor ontsteking gemonteerd dus alles nieuw incl spoelen. Onsteking afgesteld. (Platine gaan 1 a 2 mm voor F markering open nu)
Blokje draait een stuk zuiverder stationaire al.
Maar nu komt het.
De carbu is ook vervangen door een nieuwe omdat aan de oude 18mm bami carbu geklooid was. Deze is nu vv door een nieuwe 18mm bami. Stationaire sproeier 35 hoofdsproeier momenteel 89. Toch blijft de bougie spier wit zien als je een stuk volgas gereden hebt en hem tijdens het rijden uitzet. Wel sputtert hij soms bij volgas rijden,dus niet altijd.
Oude carbu had stationaire sproeier 32 en hoofd 80.
Nieuwe stationaire 35 en hoofd 89.
Hoe verklaar je dit ? Motorblok is gewoon origineel 50cc
Kan een nieuwe ontsteking zoveel verschil teweeg brengen dat hij met zulk grote sproeier nog wit ziet ?
Ik merk wel stationair draaien als je dan van stationaire draaien in 1 keer vol gas geeft(stilstaand) dat hij soms bweeeuh doet zal ik zeggen. Als ik de gasnaald laat zakken wordt het telkens minder en trekt hij uit staionair draaien vlot in toeren. Dus lijkt de sproeier te groot ? Maar wat verklaard dan dat de bougie zo wit blijft ?
Graag jullie mening. Alvast bedankt
Tijdje terug had ik al een post gedaan dat de xe50 uitviel bij warme motor.
Nooit echt het probleem kunnen vinden, ook niet na een nieuwe bobine,platines,condensator te vervangen soms reed hij goed soms viel er gewoon niet mee te rijden.
NU hebben we een complete revisie set voor ontsteking gemonteerd dus alles nieuw incl spoelen. Onsteking afgesteld. (Platine gaan 1 a 2 mm voor F markering open nu)
Blokje draait een stuk zuiverder stationaire al.
Maar nu komt het.
De carbu is ook vervangen door een nieuwe omdat aan de oude 18mm bami carbu geklooid was. Deze is nu vv door een nieuwe 18mm bami. Stationaire sproeier 35 hoofdsproeier momenteel 89. Toch blijft de bougie spier wit zien als je een stuk volgas gereden hebt en hem tijdens het rijden uitzet. Wel sputtert hij soms bij volgas rijden,dus niet altijd.
Oude carbu had stationaire sproeier 32 en hoofd 80.
Nieuwe stationaire 35 en hoofd 89.
Hoe verklaar je dit ? Motorblok is gewoon origineel 50cc
Kan een nieuwe ontsteking zoveel verschil teweeg brengen dat hij met zulk grote sproeier nog wit ziet ?
Ik merk wel stationair draaien als je dan van stationaire draaien in 1 keer vol gas geeft(stilstaand) dat hij soms bweeeuh doet zal ik zeggen. Als ik de gasnaald laat zakken wordt het telkens minder en trekt hij uit staionair draaien vlot in toeren. Dus lijkt de sproeier te groot ? Maar wat verklaard dan dat de bougie zo wit blijft ?
Graag jullie mening. Alvast bedankt
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Re: XE50 nieuwe ontsteking. Carbu afstel probleem
Ik heb zelf ook zoiets, 85cc, 16mm carb, 84 sproeier sputtert bij volgas. En loopt perfect op 82. Bij beide witte bougie. Ik maak me er verder niet druk om, ik heb van mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik begrepen dat je bij moderne benzine nog amper op bougie kleur af kunt gaan. Enkel wanneer je veeeeeeeeeeeel te rijk staat of echt olie verbrand krijg je een afwijkende kleur.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Ik heb op een ori ape 50 blok een 18mm(pz22) hoofdsproeier 78, met sproeier 82 loopt ie kortom uitermate teleurstellend en begint ie na halfgas te stotteren. Standaard sproeierbezetting (78) door clipping point geleverd, shengwey 18mm (pz22) met aansluiting naar origineel filter.
(80 had de brommerboer ff niet op voorraad, niet eens geprobeerd)
(80 had de brommerboer ff niet op voorraad, niet eens geprobeerd)
-
stef92
honda chaly
Bougie kleur hou je geen rekening mee ? Vindt het toch link als ik zie dat de bougie wit is.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Je rijdt met het originele luchtfilter, én op de manier zoals dat origineel ook aangesloten was?
Een te hete bougie blijft ook te licht.
Sproeiermaat vergelijken tussen originel en imitatie carburateurs is vaak niet reëel.
Er is ook nog een luchtschroef die afgesteld moet worden.
Basisafstelling(om te starten)= 1,5 slag uitdraaien.
Dan zo stellen dat de motor goed oppakt tussen de overlap stationairsproeier-hoofdsproeier.
Dat gebied ligt ongeveer tussen kwart gas en halfgas.
In één keer van stationair naar volgas kan vaak even kort smoren.
Hoe groter de carburateur hoe groter de kans daar op.
De contactpunten moeten gewoon op "F" openen.
Dus even met de strobo en een 12v accu controleren.
Gr. Wim.
Een te hete bougie blijft ook te licht.
Sproeiermaat vergelijken tussen originel en imitatie carburateurs is vaak niet reëel.
Er is ook nog een luchtschroef die afgesteld moet worden.
Basisafstelling(om te starten)= 1,5 slag uitdraaien.
Dan zo stellen dat de motor goed oppakt tussen de overlap stationairsproeier-hoofdsproeier.
Dat gebied ligt ongeveer tussen kwart gas en halfgas.
In één keer van stationair naar volgas kan vaak even kort smoren.
Hoe groter de carburateur hoe groter de kans daar op.
De contactpunten moeten gewoon op "F" openen.
Dus even met de strobo en een 12v accu controleren.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
-
stef92
honda chaly
Ja klopt origineel luchtfilter en aansluitrubber van luchtfilter naar carbu.
1ste carbu was ook al een 18mm imitatie.
Luchtschroef stond en staat nu ook op 1.25 slag
Contactpunten gaan ongv 1mm voor de F open. Gecontroleerd met de strobo lamp
1ste carbu was ook al een 18mm imitatie.
Luchtschroef stond en staat nu ook op 1.25 slag
Contactpunten gaan ongv 1mm voor de F open. Gecontroleerd met de strobo lamp
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Oké. Info waar ik niets mee kan.
Ik gaf juist wat adviezen over wat je er wel mee kan doen.
Liever wat respons wat de resultaten waren nadat je daaraan wat geëxperimenteerd hebt.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Ik check (of eigenlijk:vergelijk) de grootte van de sproeiers altjd met een calibratiesetje. Soms staat er zomaar wat op, soms zelfs niets. Verder laat moderne benzine een bougie niet meer mooi bruin kleuren. Zwart en dof is in elk geval te groot.
Laatst gewijzigd door NIX op 12 jun 2025 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Fixed it
If it looks stupid but works, it's not stupid.
-
stef92
honda chaly
Update.
Ontsteking nog eens nagezien en was een beetje vergaan. Deze terug juist gezet.
Na een hele namiddag sproeiers te wisselen en te testen krijg ik hem enkel relatief rijdend zonder bokken met sproeier 80 en luchtschroef zogoed als dicht en choke half open. ( choke volledig dicht zoals het normaal hoort als je motor warm is begint hij direct te bokken).Blijkt nu ook dat de nieuwe bami carbu geen 18mm is maar 20mm. Dus verkeerd mee gegeven in de winkel. Kan dit zulke invloed hebben een 20mm dat ik de lucht volledig dicht moet zetten en bij een 18 niet ? Ik wordt er best chagrijnig van momenteel van heel het hok
Ontsteking nog eens nagezien en was een beetje vergaan. Deze terug juist gezet.
Na een hele namiddag sproeiers te wisselen en te testen krijg ik hem enkel relatief rijdend zonder bokken met sproeier 80 en luchtschroef zogoed als dicht en choke half open. ( choke volledig dicht zoals het normaal hoort als je motor warm is begint hij direct te bokken).Blijkt nu ook dat de nieuwe bami carbu geen 18mm is maar 20mm. Dus verkeerd mee gegeven in de winkel. Kan dit zulke invloed hebben een 20mm dat ik de lucht volledig dicht moet zetten en bij een 18 niet ? Ik wordt er best chagrijnig van momenteel van heel het hok
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Een 20mm carb is in doorlaat veel groter dan een 19 omdat de boring ook breder is. 20mm werkt heel slecht op een 50cc, zeker een cb50 met groot toerenbereik. Tis of onderin goed of bovenin goed, beiden is niet te doen. Pak gewoon een 18mm en begin bij het afstellen van de vlotterhoogte, dan hoofdsproeier, dan gasnaald, in die volgorde.
grote klappen, snel thuis
-
stef92
honda chaly
Vandaag de oude 18mm er terug opgezet met stationaire sproeier 32 .hoofdsproeier 82 gasnaald zo laag mogelijk en lucht 1.25uit dan gaat alles het beste toch blijft hij af en toe rare sprongen maken uit het niets of stationair draaien en plots uitslaan. Alle hopfdsproeiers er boven is het erger alle sproeier er onder ook. Ik denk idealiter hoofdsproeier 81 net iets beter zou zijn.
Jullie raden een 16mm aan voor een origineel 50cc van dit model toch ? Aangezien de 20mm die verkeerd meegegeven is kan ik beter een 16mm vragen dan als dit beter af te stellen valt.
Bedankt voor de antwoorden en de tips
Jullie raden een 16mm aan voor een origineel 50cc van dit model toch ? Aangezien de 20mm die verkeerd meegegeven is kan ik beter een 16mm vragen dan als dit beter af te stellen valt.
Bedankt voor de antwoorden en de tips
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Xe50 heeft standaard een 16mm, maar de cb50 standaard een 19mm, loopt beiden prima. Ben je wel bij de vlotter begonnen met afstellen? Ik zou de cb hoogte aanhouden in dit geval. Dat uitvallen en raar doen lijkt me valse lucht.
grote klappen, snel thuis
-
stef92
honda chaly
Ik weet het niet meer. Ontsteking is volledig nieuw. Bobine ook. Nu daarnet koud gestart en direct mottig lopen en knetteren precies als je wil rijden.
Eens beetje warm was het iets beter. Contact heb ik al afgekoppeld omdat ik dacht dat daar het probleem zat. Dit is niet het geval. Alle draden doorgemeten en geen breukje ofzo.
Bij al mijn andere brommers dit probleem nog niet gehad dat het er plots is en even plots weer weg gaat
Eens beetje warm was het iets beter. Contact heb ik al afgekoppeld omdat ik dacht dat daar het probleem zat. Dit is niet het geval. Alle draden doorgemeten en geen breukje ofzo.
Bij al mijn andere brommers dit probleem nog niet gehad dat het er plots is en even plots weer weg gaat