RAL English Green

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda PC50 K1
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

RAL English Green

Bericht door PB HONDA PC50 »

Hallo allen,

Weet iemand welke RAL kleur het English Green is van o.a. de PC50?
Afbeelding

Ik dacht ooit ergens gehoord/gelezen te hebben RAL 6024 Verkeersgroen, maar ik vind dat nergens terug.

Afbeelding

Maar RAL 6032 Signaalgroen lijkt ook wel te matchen
Afbeelding

Of zit ik er alsnog naast? Ik kan natuurlijk met kleurstaaltjes nazoeken, maar als iemand het weet dan hou ik me aanbevolen
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: RAL English Green

Bericht door wim V8 »

Ik weet dat Honda nooit een ral kleur gebruikte.
Wil je toch de Honda geheel overdoen door stralen/poedercoaten(dat kan alleen ral)
zou ik nooit van internet ral voorbeelden zoeken. Dat kan namelijk niet.
Kleurverschil is mega groot. Kijk maar eens naar al deze "verschillende" 6032 's. 8-)
Dus is onmogelijk te vergelijken wat je deed. Ga je coaten/stralen neem dan je spullen mee naar de coater/straler,
hij heeft daar een ralwaaier en zoek je samen het dichtstbijzijnde groen. Nooit zal dat het zelfde zijn.
Dat hoeft ook niet indien alles gestraald wordt, er zal immers nooit kleurverschil onderling zijn.

Je kunt ook voor (zelf)spuiten gaan. Is zeeer veel werk! onthoud dat. eerst laten stralen scheelt al bijna de helft ;)
Laat dan je kleur scannen, stuur bijv. je bagagedrager mee, bestel 2 spuitbussen op kleur,
2 bussen vullende primer, ontvetter, siliconenverwijdermiddel, en spuitbus 2K blanke lak voor een super brilliant finisch :)

https://www.nonpaints.com/nl/blog/post/ ... ur-scannen

Maar blijft veel werk hoor.
Bij stralen/coaten hoef je alleen spullen brengen en halen. Scheelt bijna een week.
En altijd goedkoper dan spuiten. +/- 200,-

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Dank voor de info Wim! Op de zaak of bij de buren ligt nog wel ergens een RAL waaier, die er maar bij houden.

Ik laat de framedelen/voorpoten/achterbrug stralen en in de epoxy primer zetten, daarna zal ik ‘m zelf spuiten. De resultaten die ik daarmee haal zijn na 30 jaar ‘oefenen’ inmiddels bijna professioneel van kwaliteit.

Poedercoaten haalt het mijns inziens niet qua finish bij een nette laklaag al is het wel erg slag- en krasvast natuurlijk.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

PB HONDA PC50 schreef: 24 sep 2025 10:25
Dank voor de info Wim! Op de zaak of bij de buren ligt nog wel ergens een RAL waaier, die er maar bij houden.

Ik laat de framedelen/voorpoten/achterbrug stralen en in de epoxy primer zetten, daarna zal ik ‘m zelf spuiten. De resultaten die ik daarmee haal zijn na 30 jaar ‘oefenen’ inmiddels bijna professioneel van kwaliteit.

Poedercoaten haalt het mijns inziens niet qua finish bij een nette laklaag al is het wel erg slag- en krasvast natuurlijk.

Dan is dat scannen wel een optie natuurlijk ipv ral.
Ze doen het in een pot of spuitbus.

Poedercoaten hoogglans is indd redelijk.

Tegenwoordig kan daar nog een extra glanslaag overheen gecoat die na cleaneren best glimt.

Ik heb een keer een prachtig resultaat gekregen door na het normale glans poedercoaten 2 spuitbussen
2K blanke lak er over te doen, ik redde 3 lagen met 2 bussen. Resultaat was verbluffend.

Ben wel benieuwd naar je resultaat.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Ja klopt, powdercoating licht opschuren en dan 2k blanke lak werkt ook meestal goed, maar poedervoating lijkt meestal een erg dikke laag, hoewle dat in principe geloof ik niet zo hoeft t zijn.

Het resultaat zal ik tzt weer tonen hier!
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

PB HONDA PC50 schreef: 24 sep 2025 12:12 Ja klopt, powdercoating licht opschuren en dan 2k blanke lak werkt ook meestal goed, maar poedervoating lijkt meestal een erg dikke laag, hoewle dat in principe geloof ik niet zo hoeft t zijn.

Het resultaat zal ik tzt weer tonen hier!
dat die laag dik is hangt af van welke poederlakker hoor.
jaren terug; 2002 ofzo, kocht maat van me chaly frame dat gepoederlakt was. En dat lag idd dik (en vooral niets schroefdraden afgeplakt). Kon je echt met een hamertje en beiteltje die poederlak af gaan slaan.
Waar ik ga daar ligt dat dekkend maar niets te dik. Zeker niet in vergelijking met hoe dat was met dat chaly frame. En hij plakt alle schroefdraden af of steekt bij interne draad plugjes in. Kost ong 300euro voor een complete brommer

Maar ik weet dat een andere poederlakkerij waar ik nooit heen wil gaan ook. Soms stralen ze gelijk met knikkers ipv glasparelstralen en leggen ze dan een dikke laag a la chassis vrachtwagen op. En andere keren is het meer of perfect. Maar helaas nooit weet je op voorhand hie het eruit zal zien :idea:
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Precies dat! Ik heb in Nijkerk ooit een frame laten coaten in RAL 2002, erg mooie kleur en netjes gecoat. Maar voor een glans als spuitlak, moest ik ook daar alsnog 2K blanke lak op spuiten. En jaren ‘90 we keer ergens in omstreken Apeldoorn, Bordeaux rood was de bedoeling maar het leek wel bruin en inderdaad alsof er met kogeltjes gestraald was, zo grof..
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Weer eens een update; met de kleurenwaaier en goed licht kwam ik op ral 6029 uit.

Afbeelding

Achterbrug, achterrekje, schokdempertjes en voorvork gespoten. Het frame heb ik niet opnieuw gespoten maar wel geschuurd met korrel 2500, nu kan alles in de 2k blanke lak.

Het witte kapje heb ik ontlakt door het te schuren; daar kan het kunststof niet tegen en wordt ruw, maar je hebt wel weer de originele kleur terug! Ik heb het kapje met steeds fijner schuurpapier geschuurd en daarna een romige laag blanke lak. Het resultaat is best heel netjes en bijna zo glad als het hoort. Ik vind het zelf in ieder geval erg OK gelukt.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Helaas is de tank mislukt, die moet nog een keer 😁
Afbeelding

Nu nog een paar wielen vinden (als iemand een paar wielen heeft liggen, graag!) en motortje opnieuw opbouwen.

Dan hebben we weer een PC’tje van de sloop gered!
Laatst gewijzigd door PB HONDA PC50 op 16 apr 2026 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

maar je hebt de naven. dan kan je toch wel velgen vinden die erbij passen?
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Zeker heb ik de naven wel, die worden ook opnieuw gespaakt met nieuw velg, maar die wielen hebben straks al een andere bestemming :D
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

is dat frame al gelakt of gewoon nog maar grof geschuurd??

Tankje zou ik opnieuw wat opschuren en dan herspuiten
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Frame is niet herspoten maar heb ik wel geschuurd met korrel 2500; nu nog alles in de 2k blanke lak. Er is geen kleurverschil (dat komt op deze foto half in het donker niet helemaal duidelijk uit).

Tankje inderdaad opschuren over een paar dagen als de lak echt goed uitgehard is, en dan even opnieuw spuiten. Het is radiatorlak :)

Deze PC was een beetje een miskoop - gekocht van de foto’s en door iemand anders laten ophalen - en bleek veel slechter (ook motorisch) dan ik dacht. Dus ik overwoog om het bijltje erbij neer te gooien. Nu zie ik toch nog wel kans van slagen voor een alleraardigst PC’tje
Plaats reactie