In een poging mezelf wat handigheid aan te leren ben ik enkele jaren geleden gestart met het opfrissen van een Honda J1 die ik volledig uit elkaar heb gehaald. Deel hiervan is het leren polijsten van enkele stukken. Het viel me tijdens dit proces op dat er hier precies veel verschillende manieren bestaan om tot resultaat te komen, en dat ik met hetgeen ik tot nu toe heb geprobeerd en opgezocht (en dat is best veel) niet bereik wat ik zou willen.
Met deze post wil ik even uiteenzetten wat ik heb geprobeerd en wat het resultaat er van is, en vooral: Waar ik de mist in ben gegaan omdat de resultaten in mijn ogen verschrikkelijk afgrijselijk zijn. Ik hoop dat ik op deze manier wat info kan verzamelen over hoe het wel moet (op een manier dat het spaarvarken niet harder breekt dan het nu al deed) en dat deze discussie misschien het missende stuk eenduidige info gaat vormen die ikzelf tijdens deze verschrikkelijke beproeving heb gemist, want nu voelt het aan alsof ik steeds in cirkels blijf draaien.
Wat ik wil doen:
Concreet wil ik mijn naven, vering, rempotten, alle carters (dus ook de middenblok) van verf ontdoen en deze polijsten. Simpel.
Hier effe wat foto’s van hoe het eruit zag voor ik ermee begon, en voor het brommertje onherroepelijk uiteen ging.

Wat ik heb gedaan:
Concreet heb ik voor alle stukken de volgende werkwijze gehanteerd:
- De verf strippen dmv. Rust-Oleum Green Paint Stripper: Insmeren en in folie verpakken, en een week laten liggen. Vervolgens opschuren met P320 tot alle afgebladderde verf eraf is.
- Opschuren: Manueel met losse schuurvellen met de volgende korrels: P320, P400, P500, P800, P1000, P1200. Voordat ik aan elke nieuwe schuurronde begon: Onderdeel ontvetten met Dasty (keuken-allesreiniger, niets fancy dus), afspoelen in water. Ik schuurde ook met elke korrel nat.
- Polijsten: Al het polijstwerk heb ik met een boormachine gedaan in 2 stappen:
- Bruine pasta icm. een vilten polijstwiel
- Witte pasta icm. een “zacht” katoenen polijstwiel. Hiervan heb ik steeds het gevoel gehad dat het eigenlijk niets deed tov. de eerste stap, maar dat kan aan de boormachine liggen.
Wat het resultaat is (we kunnen er om lachen, maar mij is het intussen een beetje vergaan
Voorlopig ben ik 3 onderdelen ver:
Vliegwieldeksel:
Het enige onderdeel dat in mijn ogen een beetje gelukt is. Echter zie dat er nog schuurkrassen in het oppervlak zitten en krijg ik het ook niet als een spiegel. De schuurkrassen zijn te verklaren omdat dit mijn eerste onderdeel was en ik hier te grof ben begonnen (Korrel 180 als ik mij niet vergis, woeps). Mijn vraag: hoe trek ik dit recht? Terug beginnen vanaf korrel 320 (of 220) en stelselmatig opwerken, en extra aandacht dat alle krassen zeker weg zijn van de voorgaande schuurbeurt?

Rempot:
Het enige onderdeel dat ik een beetje glanzend heb gekregen. Tevens het enige onderdeel waar ik de methode van hierboven exact heb gevolgd. Maar nog steeds met de oneffenheden van over de jaren heen in de pot, ondanks dat deze goed in de verf zat. De bovenste zijde is ook doffer dan de onderste, ondanks (naar mijn idee) toch lang polijsten.

Wielnaafje:
Hier ben ik de mist ingegaan. Na het volgen van de hierboven beschreven methode bleven er precies donkere vlekken in het aluminium zitten. De foto hieronder is het resultaat nadat ik al gepolijst had. For reference ook de naaf in de afbijt, waar je dit (onder de laag afbijt + lak) ook al ziet:

Op aanraden heb ik vervolgens geprobeerd de wielnaaf eerst op te “poetsen” door van vooraf aan te herbeginnen, maar ipv. Manueel, machinaal te schuren dmv. een lamelschijf P400 op een boormachine, dit aan lage RPM. Ik wou dat ik dit niet gedaan had

Zoals te zien is het aluminium deels gegolfd en zitten er lekker diepe krassen in. Er is zelf een deel van het materiaal weg
Sidenote: Ik heb intussen zelf een polijstmachine in huis gehaald dus ik denk dat - als ik weet hoe ik fatsoenlijk moet voorbereiden met schuren, ik wel een mooi resultaat moet halen.
Additional sidenote: Ik wil nog even benadrukken dat ik buiten de hierboven opgelijste tools, geen zwaarder materiaal meer heb. Stiekem hoop ik dat er met manueel schuurwerk + de polijstmachine wel ga geraken.
Vele groeten en alvast bedankt om dit proces minder moeilijk te doen aanvoelen dan kernfysica!
(Misschien was ik er beter af gebleven maar ja, wat leer je daarmee natuurlijk!)