Ik ben sinds kort in het bezit van een NT70 Dax van 1994 met (volgens de teller) slechts 2600km op de klok, en heb daarmee ook de eerste keer een motor met semi-koppeling (ben tot hiervoor altijd handkoppeling gewoon geweest).
Nieuwe verse olie in gedaan (want stond blijkbaar wel al even stil) en de koppeling met de moer afgesteld (1 draai naar rechts, terug naar links tot weerstand en dan 1/4 - 1/8e draai terug). Hoewel ik dit correct zou moeten gedaan hebben en de Dax makkelijk neutraal vindt en door alle versnellingen schakelt, heb ik vaag de indruk dat het schakelen soepeler zou moeten kunnen lopen. Wat me tijdens het afstellen en enkele ritjes rijden vb. opvalt:
- Tijdens het afstellen met de stelbout, kom ik dat "punt van weerstand" precies niet tegen: Ik kan zonder weerstand naar links blijven draaien tot ik gewoon op het einde zit, waarna ik terug 1/4e uitdraai.
- Van N naar 1 schakelen verloopt "soepel", maar je hoort zo wel dat stevige "klonk"-geluid. Het pedaal ingeduwd houden ontkoppelt het blok goed, maar bij het loslaten van het pedaal merk je wel dat de brommer langzaam voortbeweegt (zoals je bij een manueel de koppelingshendel zou loslaten) als je van het zadel afgaat, of het stationair toerental zakt (hij blijft wel draaien!) als je er goed op gaat zitten. Ik las dat dit eigenlijk niet zou mogen bij een semi? Ik zou eventueel eens kunnen kijken of een lager stationair toerental dit zou verhelpen.
Iemand een idee of ik mij zorgen maak om niets, of mij wat "boerenverstandtruuken" kan meegeven om na te gaan wat er precies zou schelen? Verder rijdt de brommer eigenlijk goed: hij haalt 75 km/h, trekt voor zover een 70cc dat kan doen behoorlijk op zonder dat acceleratie / toerental onevenredig is of zo. Gezien mijn ervaring met deze blokjes nieuw is: better safe than sorry.
Groetjes!
Sander