Slippende semi-koppeling?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
svh
4T-MSB beginner

Slippende semi-koppeling?

Bericht door svh »

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een NT70 Dax van 1994 met (volgens de teller) slechts 2600km op de klok, en heb daarmee ook de eerste keer een motor met semi-koppeling (ben tot hiervoor altijd handkoppeling gewoon geweest).

Nieuwe verse olie in gedaan (want stond blijkbaar wel al even stil) en de koppeling met de moer afgesteld (1 draai naar rechts, terug naar links tot weerstand en dan 1/4 - 1/8e draai terug). Hoewel ik dit correct zou moeten gedaan hebben en de Dax makkelijk neutraal vindt en door alle versnellingen schakelt, heb ik vaag de indruk dat het schakelen soepeler zou moeten kunnen lopen. Wat me tijdens het afstellen en enkele ritjes rijden vb. opvalt:
- Tijdens het afstellen met de stelbout, kom ik dat "punt van weerstand" precies niet tegen: Ik kan zonder weerstand naar links blijven draaien tot ik gewoon op het einde zit, waarna ik terug 1/4e uitdraai.
- Van N naar 1 schakelen verloopt "soepel", maar je hoort zo wel dat stevige "klonk"-geluid. Het pedaal ingeduwd houden ontkoppelt het blok goed, maar bij het loslaten van het pedaal merk je wel dat de brommer langzaam voortbeweegt (zoals je bij een manueel de koppelingshendel zou loslaten) als je van het zadel afgaat, of het stationair toerental zakt (hij blijft wel draaien!) als je er goed op gaat zitten. Ik las dat dit eigenlijk niet zou mogen bij een semi? Ik zou eventueel eens kunnen kijken of een lager stationair toerental dit zou verhelpen.

Iemand een idee of ik mij zorgen maak om niets, of mij wat "boerenverstandtruuken" kan meegeven om na te gaan wat er precies zou schelen? Verder rijdt de brommer eigenlijk goed: hij haalt 75 km/h, trekt voor zover een 70cc dat kan doen behoorlijk op zonder dat acceleratie / toerental onevenredig is of zo. Gezien mijn ervaring met deze blokjes nieuw is: better safe than sorry. :-)

Groetjes!

Sander
magnamaniac
4T-MSB regular

Re: Slippende semi-koppeling?

Bericht door magnamaniac »

Voor mij klinkt het als niets vreemds aan de hand.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
Peter57
4T-MSB regular
Bezit: Novio

Amigo VERKOCHT.

C50 NT

Bericht door Peter57 »

Mijn dax NT doet precies hetzelfde.

Peter
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

ja semi's zijn gewoon een beetje clunky. je stationair laag afstellen is altijd goed, maar de koppeling zal altijd een beetje willen pakken.
je speelruimte bij het afstellen ervan is eigenlijk vrij klein, dus beste stel je hem zo af dat ie net helemaal aanpakt in ruststand, dus zodra je de pook ook maar aanraakt dat ie al begint met ontkoppelen, want des te meer speelruimte is er dan over voor het schakelmechaniek om soepel te kunnen werken. maar hij mag in ruststand dus niet raken, want anders gaat de boel slijten. hij moet er net niet tegenaan zitten.
een beetje mee spelen dus. maar kijk uit dat je de boel niet kapot draait, de schroefdraad voor de afstelschroef is in aluminium. dus vast is vast, niks forceren, het heeft niks te houwen, het is maar een afstelschroef. en hou ook rekening met speling in de schroefdraad, als je de borgmoer aandraait hef je die speling op en krijg je een iets andere stand dan je afstelling, dus, een beetje geven om het daarna weer te kunnen nemen om op de gewenste stand uit te komen.

en meer kan je dr niet aan doen, je hebt dan werkelijk alles gedaan wat je kon.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Peter57 schreef: 10 mei 2026 13:22 Mijn dax NT doet precies hetzelfde.

Peter
m'n NT70 idem... raar geval
Plaats reactie