Honda PC50A maar 35 km/u, normaal?
Honda PC50A maar 35 km/u, normaal?
Hoi,
Ik heb net mijn oude Honda PC50A afgerond en eindelijk op kenteken gekregen. De brommer rijdt prima, maar ik vind hem eerlijk gezegd wel erg traag. Met mijn 85 kg haal ik op GPS ongeveer 35 km/u topsnelheid.
De brommer is voor 99% origineel. De uitlaat is nieuw, alle pakkingen, lagers en remmen zijn vervangen, en de carburateur is volledig schoongemaakt met nieuwe pakkingen en O-ringen. De kleppen staan op 0,05 en 0,08 mm en de bougie heeft een mooie kleur, dus het mengsel lijkt goed.
Hij trekt trouwens heel netjes door tot die 35 km/u, maar daarna komt er gewoon niets meer bij.
Is dit normaal voor een PC50A, of zouden ze eigenlijk wat harder moeten lopen? En zo ja, wat zijn de mogelijkheden om hem iets sneller te krijgen zonder al te veel te modificeren? Ik wil hem het liefst zo origineel mogelijk houden.
Ik heb zelf al aan andere tandwielen gedacht, maar volgens mijn berekeningen kom ik daarmee hooguit op ongeveer 40 km/u uit.
Ik heb net mijn oude Honda PC50A afgerond en eindelijk op kenteken gekregen. De brommer rijdt prima, maar ik vind hem eerlijk gezegd wel erg traag. Met mijn 85 kg haal ik op GPS ongeveer 35 km/u topsnelheid.
De brommer is voor 99% origineel. De uitlaat is nieuw, alle pakkingen, lagers en remmen zijn vervangen, en de carburateur is volledig schoongemaakt met nieuwe pakkingen en O-ringen. De kleppen staan op 0,05 en 0,08 mm en de bougie heeft een mooie kleur, dus het mengsel lijkt goed.
Hij trekt trouwens heel netjes door tot die 35 km/u, maar daarna komt er gewoon niets meer bij.
Is dit normaal voor een PC50A, of zouden ze eigenlijk wat harder moeten lopen? En zo ja, wat zijn de mogelijkheden om hem iets sneller te krijgen zonder al te veel te modificeren? Ik wil hem het liefst zo origineel mogelijk houden.
Ik heb zelf al aan andere tandwielen gedacht, maar volgens mijn berekeningen kom ik daarmee hooguit op ongeveer 40 km/u uit.
Re: Honda PC50A maar 35 km/u, normaal?
er zit een begrenzer in het vliegwiel, kan zijn dat ie nog steeds vrij kan bewegen, blokkeren is dan het eerste wat je kan proberen.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Hoe is je tandwiel verhouding. de voorste is 15 dacht ik, mocht ie kleiner zijn, dan trekt ie lekker op. In het instructieboekje staat ook ergens; bij optrekken op een helling, mag je wel mee trappen 
[Ik heb geprobeerd hem tijdelijk met tape te blokkeren, maar dat maakte het juist veel erger. Nu wil hij niet eens meer harder dan ongeveer 25 km/u. Misschien heb ik verkeerd begrepen wat je bedoelde. Kun je misschien wat duidelijker uitleggen hoe je dat precies bedoelt?
Voor is inderdaad 15 tanden. Achter weet ik niet zeker, dat zal ik de volgende keer even tellen. Ik help hem eigenlijk altijd een beetje mee met trappen, omdat ik het gevoel heb dat hij onder de 15 km/u niet zo veel kracht heeft. Daarboven trekt hij verder prima door.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
De nok in je vliegwiel mag niet bewegen ! Als dat zo is mag je je puntjes afstellen ( het mooist met een stroboscoop controleren) netjes op F zetten, komt bij mijn PC best nauwkeurig 
Laatst gewijzigd door iclaudius op 22 jun 2026 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
PB HONDA PC50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda PC50 K rood
Honda PC50 K ‘Groene Draeck’
Honda CL50 V rood - Locatie: Amersfoort
Heb je de motor ook gereviseerd, of dat niet? Mijn PC rijdt krap 45 op de teller, dus meer dan 40 zal het niet zijn. De begrenzer van het vliegwiel is geblokkeerd met een parkertje, motorisch alles nieuw en perfect wat betreft kleur van de bougie.
En verder:
Staat de ontsteking goed?1mm vóór F laat ik mijn puntjes openen
Lopen je remmen niet aan?
Is je carburateur intern gereinigd?
Staat je ketting niet te strak?
Ze gaan gewoon niet zo hard, maar meer dan 35 moet er welkom zitten zelfs mét begrenzer.
En verder:
Ze gaan gewoon niet zo hard, maar meer dan 35 moet er welkom zitten zelfs mét begrenzer.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
Zit daar iets gelast? Zo ja dan zit de begrenzing vast. ( en dat is wenselijk bij deze brommers)

het lijkt inderdaad of er soldeer op het uiteinde zit. lassen zal niet gaan, het lipje boven het uiteinde van het armpje waaronder het schuift is gehard, en dat laat zich niet lassen. de nok zelf is ook gehard, en kan dus ook niet vastgelast worden. soldeer is best een elegante oplossing, maar niet erg makkelijk, want het vliegwiel is best een flink stuk metaal en daar moet je best veel hitte in stoppen voordat soldeer wil smelten, en dat lukt dus denk ik niet met een gewoon soldeerboutje. meestal word het armpje simpelweg met een parkertje geblokkeerd. er komt dan alleen wel een gaatje in het vliegwiel te zitten. wel jammer want hij is nu nog gaaf.
maar, zit het armpje nou vast met die soldeer of niet?
als het vast zit is dat gewoon klaar. dan hoef je alleen maar het ontstekingstijdstip juist te bepalen. contactpuntjes eerst op juiste lighthoogte zetten, en dan onderplaat verdraaien tot de contactpuntjes een aantal mm voor het bdp open gaan, controleren met testlampje of met een rijstevloeitje tussen contactpuntjes. waarschijnlijk is de F gewoon goed, anders een beetje spelen met ietsje ervoor of erna. kijken hoe die het beste loopt. 40km/u moet zonder meer haalbaar zijn.
maak es een foto van de contactpuntjes en spoelen, ik weet niet meer precies hoe dat er uit moet zien.
maar, zit het armpje nou vast met die soldeer of niet?
als het vast zit is dat gewoon klaar. dan hoef je alleen maar het ontstekingstijdstip juist te bepalen. contactpuntjes eerst op juiste lighthoogte zetten, en dan onderplaat verdraaien tot de contactpuntjes een aantal mm voor het bdp open gaan, controleren met testlampje of met een rijstevloeitje tussen contactpuntjes. waarschijnlijk is de F gewoon goed, anders een beetje spelen met ietsje ervoor of erna. kijken hoe die het beste loopt. 40km/u moet zonder meer haalbaar zijn.
maak es een foto van de contactpuntjes en spoelen, ik weet niet meer precies hoe dat er uit moet zien.
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Al die metalen delen zijn gemakkelijk electrisch/CO2 te lassen. Heb pas tig verneukte vliegwielen vastgelast.
Ik denk dat het tijdstip gewoon te laat staat. Of kleppen staan verkeerd of er is een nok weggesleten.
Ik denk dat het tijdstip gewoon te laat staat. Of kleppen staan verkeerd of er is een nok weggesleten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
Lill heeft het over een verstelbare grondplaat, mijn Pc 50 heeft geen verdraaibare grondplaat. Ik heb er een met bovenliggende nokkenas! Misschien die andere blokjes wel. Dat weet ik even niet
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
Kleppen had hij het over 0,05 en 0,08. Die laatste is toch alweer te ruim voor die spijkertjes.?
2takten hebben een verdaaiende grondplaat. En motoren, maar onze kleintjes niet.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Nee, ik heb de motor niet gereviseerd, maar ik heb alle toleranties gecontroleerd en de cilinderwand bekeken. Die was echt nog in prima staat. De ontsteking staat zeker goed afgesteld, de remmen zijn ook goed. De ketting zit wat aan de losse kant omdat ik soms samen met mijn vriendin rijd. De carburateur is ook schoon.PB HONDA PC50 schreef: ↑22 jun 2026 23:15 Heb je de motor ook gereviseerd, of dat niet? Mijn PC rijdt krap 45 op de teller, dus meer dan 40 zal het niet zijn. De begrenzer van het vliegwiel is geblokkeerd met een parkertje, motorisch alles nieuw en perfect wat betreft kleur van de bougie.
En verder:
Ja, het ziet eruit alsof het ooit gelast is geweest, maar die las is losgekomen.
Oké, nu rijdt hij 42 km/u tegen een lichte tegenwind en 45 km/u zonder wind. Uiteindelijk bleek het probleem gewoon een knik in de brandstofleiding te zijn die ik niet had opgemerkt. Daarom haalde hij eerst maar 25 km/u.
Bedankt allemaal voor de hulp en tips! Na maanden sleutelen, wachten op onderdelen en spuitwerk ben ik nu echt blij met deze Honda. Eerlijk gezegd was ik eerst best teleurgesteld toen hij na al dat werk met moeite 35 km/u reed.
Ik snap ook niet helemaal waarom mensen zeggen dat deze Honda's zo traag zijn. Tot ongeveer 20 km/u zijn ze misschien niet de snelste, ook met trappen, maar daarna trekt hij netjes door naar 45 km/u. Ik ben ook positief verrast omdat ik vroeger verschillende Mobylettes en Peugeots heb gehad. Geen daarvan haalde met originele onderdelen 45 km/u zoals deze Honda dat doet.
Wat vinden jullie van het idee om een PC50 als daily te gebruiken voor ongeveer 1000 km per maand? Is dat goed te doen? Ik heb vroeger vaker oude brommers en motoren dagelijks gebruikt, maar bij deze Honda heb ik soms het gevoel dat het ondertussen een beetje een museumstuk is geworden. Ik zie eigenlijk nooit een PC50 op straat, alleen andere oude Honda-brommers. Wat denken jullie?