bakkies

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
zollie
4T-MSB regular
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110

bakkies

Bericht door zollie »

hallo

ik heb wat zitten klooien met bakjes... en nu is er een soort probleem

ik heb een CT70H bak, en een ATC70 bak (beide N1234)

ik heb zelf een soort lichtere 4e gemaakt, door 1e en 2e versnelling van CT70H te nemen, en 3e en 4e van de ATC70.

dit past prima op de assen, de bak draait en schakelt goed in de carters. geen probleem zou je zeggen...

nu hangt t blok in de sjalie, maar regelmatig als ie in zn vrij staat, kan je niet kicken, want dan drijft ie toch t achterwiel aan. als ie loopt wil ie ook wel spontaan ratelen in zn vrij.

er zit niet meer speling op de assen dan anders.
dit was niet de eerste keer dat ik een versnellingsbakje heb geprutst.
alle ringen zitten goed.
schakelvorken zijn nagenoeg nieuw.

wat nu?

is er verschil tussen de wals van 6v en 12v dingen? zou dat m kunnen zijn?

andere ideetjes?
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Zijn de uitgewisselde tandwielen even breed? Ik heb wel eens met bakken van JC zitten klooien (knight en Singa) en het bleek gewoon niet te gaan werken. Alles was net iets anders.

Ik ben bang dat je de boel toch moet gaan open halen en eens wat afstanden moet meten en eens moet kijken met alles in het koppelingscarter en het klaver erop wat er nu verkeerd gaat. Zit de vrij helemaal boven of onderin of tussen 1 en 2 in?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
zollie
4T-MSB regular
1968 C110

Bericht door zollie »

NIX schreef:Zijn de uitgewisselde tandwielen even breed? Ik heb wel eens met bakken van JC zitten klooien (knight en Singa) en het bleek gewoon niet te gaan werken. Alles was net iets anders.

Ik ben bang dat je de boel toch moet gaan open halen en eens wat afstanden moet meten en eens moet kijken met alles in het koppelingscarter en het klaver erop wat er nu verkeerd gaat. Zit de vrij helemaal boven of onderin of tussen 1 en 2 in?
vrij boven, bij beide bakken.

ik heb geen idee of ik de CT of ATC wals heb gepakt

tandwielen zijn anders! maar 1&2 heb ik laten zitten. 3&4 verwisseld.
tandwielen en ringen andere dikte etc, maar groeven op as zelfde, en heb complete 3&4 genomen... dus ik zou gokken dat t gaat.

toch ouwe 4 erop? vond t juist zo hip
8)
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Mijn gok is dat de walsen iets verschillen vanwege de verschillende diktes van de tandwielen. Door het mixen raken ze elkaar op ongewenste momenten toh terwijl je dan liever hebt dat ze vrijlopen.

Als je precies zou weten welke elkaar op het verkeerde moment raken, dan zou je misschien nog ergens wat draaiwerk kunnen laten verrichten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Contacteer:

Bericht door CB-viguur »

oud of nieuw type kickstarter?
als je een oud type hebt, lijkt me dat je veer versleten is en dat je tandwiel dus automatisch opzij kan zakken tegen de tanden aan (het ratelend geluid)
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Ja wat CB-viguur zegt zou heel goed kunnen. Wat het ook kan zijn is dat de geulen in de tandwielen waar de vorken in lopen, bij de ene bak iets meer opzij zitten als je begrijpt wat ik bedoel.
Zeg maar, je hebt beide bakken in je hand, zet de tandwielen in dezelfde posities ennneeuh weet ik het hoe ik dat uit moet leggen :lol: iig dan werkt de ene klok dus niet op de andere bak. Heb ik ook met die gekke CL50 bak van jou/bart en alle andere 4 bakken.
zollie
4T-MSB regular
1968 C110

Bericht door zollie »

kickstart is recent van nieuwe prut voorzien. hoewel ik niet weet welke veer je het precies over hebt? die grote buiten je middencarters? dat voel je wel bij installeren of die jofel is toch? dat issie wel.
die haakveer over je tandwiel is zo'n grote hufter, die zal t ook niet zijn.
of bedoel je wat anders?

ja dat andere zou kunnen ja, moet ik toch ff uitvogelen welke wals welke is :D

jullie horen wel, de blokjes gaan weer open
De Schout
4T-MSB beginner

Bericht door De Schout »

heb ook wel zitte prutsen met versnellingsbakje, maar heb een oud setje carters gewoon een paar grote kijkgaten in geslepen, zodat je het spul kunt monteren en er dan mee schakelen. kun je precies zien wat er allemaal goed of fout gaat.
zollie
4T-MSB regular
1968 C110

Bericht door zollie »

De Schout schreef:heb ook wel zitte prutsen met versnellingsbakje, maar heb een oud setje carters gewoon een paar grote kijkgaten in geslepen, zodat je het spul kunt monteren en er dan mee schakelen. kun je precies zien wat er allemaal goed of fout gaat.
probleem is dat bij los in carters draaien, de boel geen enkel krakje geeft :S
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

misschien is het klavertje op de schakelwals niet van beide bakken gelijk? dus dat je nu een verkeerd klavertje hebt zodat hij half in versnellingen staat ofzo?

zomaar een gokje hoor.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
Plaats reactie