Lifan 150 blokje blijft olie lekken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Glashelder
Frequent 4T-MSB visitor

Lifan 150 blokje blijft olie lekken

Bericht door Glashelder »

Ik heb een paar weken geleden een Lifan 150CC blokje gekocht omdat ik m'n Skyteam 125 heb gesloopt..

Ik had alleen nog geen 100 meter gereden of het blokje lekte al olie. Het komt vanachter het vliegwiel. Om preciezer te zijn bij de keerring die daar zit.. Nu heb ik deze echter al twee keer vervangen, maar het blokje blijft lekken.

Nu heb ik de oliekoeler nog niet aangesloten (heb ook nog niet zoveel gereden, logisch met een lek :) ). Maar zal die oliekoeler uitmaken? Olieaansluitingen zijn nu doorverbonden met een slangetje zodat het toch doorstroomt.

Ik heb een ontluchtingset liggen die wel op m'n Skyteam pastte.. Hij past jammer genoeg niet op deze Lifan :cry: De draad van de olievul-gat is niet hetzelfde..iemand enig idee of ergens een dop kan kopen waar ik wel m'n ontluchting op aan kan sluiten?

En iemand een idee waar dit aan kan liggen? Natuurlijk heb ik ook de grote rubberen ring en de twee kleine ringetjes achter de ontstekingsplaat vervangen.. (goed ingevet met kogellagervet voordat ik het allemaal terug geplaatst had..). Toen ik de ontstekingsplaat de eerste keer los gehaald had bleek dat de grote rubberen ring helemaal gescheurd was.. Maargoed ik ben nu twee keerringen en grote rubberen ringen verder en de boel lekt nog steeds..

Bedankt voor de reactie.. Ik wil eigenlijk binnenkort op vakantie en dat zal zo niet doorgaan.. Ik had dit blok juist gekocht omdat ik geen tijd had om m'n Skyteam te maken :cry:
jeroen.k
4T-MSB addict

Bericht door jeroen.k »

heb ik ook aantal keer gehad met rubber bij mn tandwiel, die moet je echt precies goed doen.. heb ook 2 keer achter elkaar gehad dat die een klein scheurtje dr in kreeg en dan wordt alleen maar erger omdat ie zichzelf daar kapto draaide..

dus ... :roll:
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Re: Lifan 150 blokje blijft olie lekken

Bericht door h5speedje »

principe van een dicht blok blijft natuurlijk door de jaren heen hetzelfde..heb je al eens gekeken waar hij precies lekt??
Is het bij de keerring, de o-ring of zelfs bij de boutjes??

Dus even goed droog maken even rijden en dan nog eens kijken..

Je schreef dat je de keerring hebt vervangen; hoe zit deze erin?? kan namelijk op 2 manieren...flap naar binnen of flap naar buiten..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Glashelder
Frequent 4T-MSB visitor

Het is echt bij de keerring, daar kan je duidelijk een oliespoortje zien.

De keerring zit met de open kant (de kant waar je het veertje kan zien zitten) richting de kruk zeg maar.. Als alles gemonteerd zit dan kan je het veertje niet zien zitten, de dichte kant zie je dan..

M'n zoektocht naar een oplossing voor de ontluchting vordert ook niet echt..het schijnt een hele rare maat te zijn (half duims ofzo volgens een gerespecteerde ijzerzaak hier in de buurt (Schous Haarlem).
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Keerring is in ieder geval goed gemonteerd!!
Door de druk moet hij op dat flapje gaan drukken waardoor hij moet afsluiten..

eh wat andere zaken waarom hij zou kunnen lekken..

1) keerring te groot (sluit as niet goed genoeg af)
2) krukas lager defect of los op de as waardoor de krukas kan slingeren
3) idd te hoge druk in het carten maar dat kan je oplossen door een ontluchting op de klepdop te maken
4) krukas beschadigd (dikkekras)
5) grondplaat beschadigd waardoor olie achter de keerring kan komen
6) keerring beschadigd tijdens montage
7) soms gebruikt men keerringen met een pompwerking; als de as dan de verkeerde kant op draait pompt hij de olie naar buiten

(wel vreemd dat hij juist daar lekt...meestal is het de uitgaande as waar het uit lekt en denk dus echt dat het probleem zich bij de krukas bevind)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

nielspbr schreef:
Glashelder schreef:Het is echt bij de keerring, daar kan je duidelijk een oliespoortje zien.

De keerring zit met de open kant (de kant waar je het veertje kan zien zitten) richting de kruk zeg maar.. Als alles gemonteerd zit dan kan je het veertje niet zien zitten, de dichte kant zie je dan..

M'n zoektocht naar een oplossing voor de ontluchting vordert ook niet echt..het schijnt een hele rare maat te zijn (half duims ofzo volgens een gerespecteerde ijzerzaak hier in de buurt (Schous Haarlem).
Ik heb zelf ook zo'n blok en ik zat eraan te denken om een messing slangtule in het klepdeksel te bevestigen. Ik moet alleen nog even opmeten hoe dik het materiaal te plaatse is voordat ik de boor erin zet.

Bij die dop boven op de koppeling ben ik bang dat die ruzie gaat kijgen met de koppelingkabel als ik daar een onluchting probeer aan te sluiten.
Ga dan in ieder geval iets slopen wat je makkelijk kan vervangen in ieder geval..
Koppelingsdeksel is trouwens geen ideale plek; je zit daar met een koppeling die mega veel olie opgooit...daarom is een klepdop beter; weinig spetterende olie en de warmste plek zodat je geen white sludge krijgt..
Glashelder
Frequent 4T-MSB visitor

Ik denk dat ik dan maar moet kijken of ik ontluchting op m'n kleppendeksel kan zetten.. Alleen waardeloos dat die dekseltjes ook weer zo slecht nieuw te krijgen zijn..

Ik ben in ieder geval nog geen deksels met ontluchting tegen gekomen die met 2 boutjes vastgezet worden.. Of zijn die wel te krijgen? :)
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Glashelder schreef:Ik denk dat ik dan maar moet kijken of ik ontluchting op m'n kleppendeksel kan zetten.. Alleen waardeloos dat die dekseltjes ook weer zo slecht nieuw te krijgen zijn..

Ik ben in ieder geval nog geen deksels met ontluchting tegen gekomen die met 2 boutjes vastgezet worden.. Of zijn die wel te krijgen? :)
het kopdeksel of zijdeksel is geen optie??
Glashelder
Frequent 4T-MSB visitor

Tuurlijk is dat een optie..wist helemaal niet dat je daar ontluchting op kan zetten maargoed :D

Dat zou ideaal zijn..

Zijn die ook ergens kant en klaar te krijgen? Of moet ik dat zelf aan gaan passen? Een snelle zoektocht levert zo snel niet echt iets op..
arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax

Bericht door arnold-d »

heb je de keerring wel juist gemonteerd?

Doe anders bij de keerring een beetje Loctite. om de buitenste rand.
En goed invetten aan de binnenkant.
Dan zit hij wel vast.

En misschien is het ringetje van de keerring eraf?
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax
Glashelder
Frequent 4T-MSB visitor

Ik had het aan de binnenkant alleen een beetje gesmeerd met een beetje WD40. Moet daar ook kogellager vet tussen?

Volgens mij is er geen ringetje vanaf ofzo..
arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax

Bericht door arnold-d »

Glashelder schreef:Ik had het aan de binnenkant alleen een beetje gesmeerd met een beetje WD40. Moet daar ook kogellager vet tussen?

WD40 is meer een ontvetter, Een beetje kogel-lagervet kan nooit kwaad, en is wat dikker.

Maar lekt hij aan de binnen, of aan de buitenkant van de keerring?
arnold-d
The 4T-MSB is my life!

Bericht door arnold-d »

Glashelder schreef:Ik had het aan de binnenkant alleen een beetje gesmeerd met een beetje WD40. Moet daar ook kogellager vet tussen?

WD40 is meer een ontvetter, Een beetje kogel-lagervet kan nooit kwaad, en is wat dikker.

Maar lekt hij aan de binnen, of aan de buitenkant van de keerring?
Glashelder
Frequent 4T-MSB visitor

Ik meen aan de buitenkant, maar helemaal 100% zeker ben ik ook niet. Dan moet ik straks even kijken.
Plaats reactie