vertanding 70cc 50kop ss

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
ivo215
4T-MSB addict
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.

Re: vertanding 70cc 50kop ss

Bericht door ivo215 »

Edo schreef:Hey kornuiten,

Ik heb momenteel een 70cc met mijn 50kop op mijn SS zitten. Ben al met sproeiers aan de haal geweest, kwam uiteindelijk uit op 94. Nu rijdt ie gewoon goed en is bougie bruin/zwart. Nu ben ik de cilinder+zuiger nog wel een beetje aan het inrijden maar ik vraag me af of me brommer nou wel zoveel harder gaat.

Eerst had ik met 50cc vertanding van 12-39, nu heb ik met 70cc 50kop een vertanding van 15-39.. Hij trekt behoorlijk vlot op, maar de top lijkt niet zo heel hoog te liggen.
Dus, hoe hard moet je kunnen met 70cc 50kop, welke vertanding raad je me aan ???
Een 15-39 vertanding is nog vrij zwaar voor een SS50. Je topsnelheid wordt er zeker niet door beperkt, maar je trekkracht wel.
Ik reken zelf altijd uit hoe hard je zou gaan als het blok 10.000 toeren zal draaien in de hoogste versnelling.
Met een 15-39 vertanding op een SS50 is dat ongeveer 107 km/h.
Ik neem aan dat je dat niet haalt ...
Maar ik neem ook aan dat je blok gezond is en wel die 10.000 toeren kan halen.
Het lijkt me dus dat je best een iets lichtere vertanding kan nemen. Bijvoorbeeld een 14-42. Dan zal je met 10000 toeren een top van 93 km/h hebben. En dat is wel haalbaar met een 72cc blok dat een beetje mee werkt.
De voordelen van een lichtere vertanding:
Meer trekkracht en in jouw geval waarschijnlijk ook een hogere topsnelheid.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Aight.. Ik heb nu achtertandwiel 38 en Mau heeft veel voortandwielen, ik heb nu 14-38 en daarmee haal ik een snelheid van 83 echte kilometers. Dat is echter nog niet bovenin de toeren; hij trekt gewoon niet verder door...

Als ik uit zou gaan van jouw 14-42 verhouding met mijn 38 achter moet ik dus een 12 of 13 tandwiel nemen vóór. Zal ze allebei wel ff uitproberen..
Arja77
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Arja77 »

Als je band er niet mooi in ligt kan je het beste de band helemaal leeg lopen. De buiten band geheel naar binnen drukken en zo de band 'rond kneden'. Vervolgens iets oppompen en de band een beetje struiterend zijn weg laten vinden in de buiten band. Vervolgens hard op pompen. Nogmaals de band laten stuiteren en dan door pompen tot ca. 4 bar en vervolgensde band leeg laten lopen tot de voor jou gewente hoeveelheid bar (ik zelf heb hem zo rond de 2 bar zitten). Als je band dan nog zwabbert heb je last van een klote velg en moet je hem opnieuw afstellen.

Succes

toch leuk dat je met het ene topic begint en met de andere eindigt.
honda fryslan
4T-MSB beginner

tandwiel 14

Bericht door honda fryslan »

ben ook aan het experimenteren met de tandwiel verhouding
lees veel over 14 voor past bij mij niet dank komt de ketting tegen het blok ??
in friesland heb je altijd tegenwind
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Wat heb je achter dan?
Plaats reactie