Monkey history

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
frederik
4T-MSB beginner

Monkey history

Bericht door frederik »

Bij deze stel ik ook eventjes mijn geschiedenisje voor.

Op mijn vijftiende heb ik een Honda ZB gekocht:
Afbeelding

Het was de crossversie zonder lichten en met een nummerbordje vooraan. Bovendien was de tank gedeukt en was er wel nog wat werk aan. Uiteindelijk dan dit van gemaakt:
Afbeelding

Een jaar daarna heb ik een a'tje gekocht, lange tijd stukken voor verzameld en uiteindelijk ook een motokader voor gevonden, met dit als resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen was de zb gedegradeerd tot dagelijks vervoer en had ik nog een bajakitje erbij gekocht, waarvoor ik langzaamaan ook stukken verzamelde. Het was de bedoeling de zb na een aantal jaar weer volledig op te knappen en origineel te zetten, jammergenoeg werd de zb anderhalf jaar geleden gestolen aan mijn vakantiejob. Dit heeft mij ertoe aangezet om ook mijn z50a te verkopen en weer wat verder te doen met de baja en een bijkomend dagelijks verkeer brommer/brommer voor de vriendin te kopen in de vorm van een J1.
De baja ziet er nu dus zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Specificaties:
-Honda GB4 carters en kruk
-Takegawa s-touring vijfbak, superhead +R 88cc kit
-Daytona droge koppeling
-Yoshimura 24 vlakschuifcarburator
-Kitaco aangepaste uitlaat voor Baja

Ook het rolling frame werd op verschillende plekken aangepast om wat meer baanligging te garanderen, maar wel met de bedoeling het origineel aspect zoveel mogelijk te behouden.

En hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=VHZjj4awIs0

En dit is de J1, deze blijft hoofdzakelijk origineel, alleen zou ik deze graag nog tot motorfiets keuren...
Afbeelding
Ik heb hier ook nog een Monkey Black special staan, die nog wat gerestaureerd moet worden, maar deze is voor de verkoop. De baja en de J1 houd ik bij.

Met vriendelijke groeten,

Frederik
jeroenhonda
4T-MSB regular
Bezit: Chaly en monkey z50j1

Re: Monkey history

Bericht door jeroenhonda »

Heeeel mooi spul
Monkeyfan2008
4T-MSB beginner

Bericht door Monkeyfan2008 »

Ziet er netjes uit hoor die vloot. Uit welk bouwjaar is die J1? medio 1972 schat ik in!?
Fan for live
Honda Monkey z50J1 1972
Opzoek naar een originle Honda Dax
frederik
4T-MSB beginner

Bericht door frederik »

Ik weet niet exact van welk jaar, ik dacht dat de vorige eigenaar me vertelde dat ie van '76 was. Het framenummer begint met z50-1131xxx en volgens deze site:
http://www.ka-ha.de/mm-history.html zou het bouwjaar tussen '75 en '77 moeten liggen, dus dit kan kloppen, maar ik weet niet waar ik nog specifieker het bouwjaar kan vinden (behalve bij honda zelf dan).

Mvg Frederik
broodkorst
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: 7 wielen, 4 cilinders

Bericht door broodkorst »

Wow. Heel mooi spul inderdaad
hanzelman
4T-MSB beginner

Bericht door hanzelman »

baja is te mooi :shock:
frederik
4T-MSB beginner

Bericht door frederik »

Als ik even wat tijd vind deze winter gaat het blokje van de Baja uit elkaar. Ik zou namelijk graag veranderen van versnellingsbak. De s-touring bak die er volgens mij (de middencarters zijn het enige wat ik tot nog toe niet open gedaan heb aan dit blokje) nu in steekt is wat te lang naar m'n zin voor de beperkte cilinderinhoud.

Groeten!
Frederik
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Die Baja is echt supergaaf. Dik blok en schijfremmen, maar voor de rest orgi look. Dat vind ik het allermooist. Die A is ook gaaf, was met orgi oud type ontstekingsdeksel en chroomloos koppelingscarter nog iets dikker geweest. En orgi Stanley glaasje achter. Maar voor 99% ongeveer zoals ik 'm zou willen, goede smaak!
frederik
4T-MSB beginner

Bericht door frederik »

gerbrandicus schreef:Die Baja is echt supergaaf. Dik blok en schijfremmen, maar voor de rest orgi look. Dat vind ik het allermooist. Die A is ook gaaf, was met orgi oud type ontstekingsdeksel en chroomloos koppelingscarter nog iets dikker geweest. En orgi Stanley glaasje achter. Maar voor 99% ongeveer zoals ik 'm zou willen, goede smaak!
Welja, origineel ogend, maar toch met wat accenten vind ik een monkey altijd het leukste.
Wat de z50a betreft: over dat ontstekingsdeksel ben ik het wel eens, maar dat paste jammergenoeg niet met de ontsteking. Het blok dat eronder zat was een nt-monkey R blokje met een takegawa kitje voor OT 70-kop. Koppelingscarter in de chroom vind ik wel net, maar dat is elk z'n smaak natuurlijk.
Het achterlicht was een twijfelgeval, ik had het origineel duits achterlicht liggen, maar toen vond ik die nog niet zo mooi :(
Het was eigenlijk de bedoeling om een japans of amerikaans type achterlicht te monteren, maar die vielen toen iets te prijzig uit. Daarom heb ik dan zelf een beugeltje gemaakt en laten lassen. Bovendien moest het zeker ook een nummerplaat kunnen dragen.
Bedankt voor de toffe reacties alvast!

Groeten,

Frederik
four
4T-MSB regular
Contacteer:

Bericht door four »

zonde dat je die A hebt verkocht, schitterend ding.
en gecondoleerd met het verlies van je ZB.

Verder leuke collectie 8-)
niek is ik schreef: meneer honda kun je ook verbeteren...
frederik
4T-MSB beginner

Bericht door frederik »

Weer een klein beetje verder gewerkt aan de J1, en eens een deftige foto genomen in het zonnetje.

Afbeelding

Groeten,
Frederik
Plaats reactie