Maar inderdaad, los busje in die aanhangerplaat, moet goed gaan denk ik. Echter, mijn cardanische koppeling heeft na zo'n 4000 km al wel merkbaar meer speling gekregen. Die van Coert ook trouwens. En dat zijn nog wel 'echte' stuurkoppelingen met vet en een sealtje om het vet binnen te houden. Als ik nu weer zoiets zou maken zou ik zeker iets van een naaldlager toepassen, weet je zeker dat het lang goed gaat.
Achteras Cee/aanhanger
Re: Achteras Cee/aanhanger
Ik zou misschien een lange as gebruiken en alles daar op klemmen, zodat je geen bus met draad hoeft te draaien en te tappen. Dat het dan wat minder makkelijk demontabel is zou ik me geen zorgen over maken: als je eenmaal een aanhanger hebt wil je niet meer zonder.
Maar inderdaad, los busje in die aanhangerplaat, moet goed gaan denk ik. Echter, mijn cardanische koppeling heeft na zo'n 4000 km al wel merkbaar meer speling gekregen. Die van Coert ook trouwens. En dat zijn nog wel 'echte' stuurkoppelingen met vet en een sealtje om het vet binnen te houden. Als ik nu weer zoiets zou maken zou ik zeker iets van een naaldlager toepassen, weet je zeker dat het lang goed gaat.
-
Brommert
- 4T-MSB addict
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Tja, het lijkt mij niet heel handig om altijd een aanhanger achter de Cee te hebben hangen, dan word het bijvoorbeeld al vrijwel onmogelijk de Cee in het fietsenhok op mijn werk te zetten, aangezien dat binnen en niet heel ruim is. Verder word het dan onmogelijk de Cee in mijn schuur te zetten aangezien ik met alleen de Cee de draai de schuur in al niet eens fatsoenlijk kan maken zonder het achterwiel te moeten optillen omdat de gang achter de schuur debiel smal is.
Dus ik wil de aanhanger gewoon makkelijk demontabel hebben, dan kan ik hem er gewoon achter knopen als het echt nodig is. Met een auto ga je ook niet constant met een aanhanger rond rijden toch?
Verder denk ik dat het inderdaad het beste is gewoon een lager toe te passen in de koppeling, als ik dan toch bezig ben kan ik het beter in 1 keer goed doen.
Dus ik wil de aanhanger gewoon makkelijk demontabel hebben, dan kan ik hem er gewoon achter knopen als het echt nodig is. Met een auto ga je ook niet constant met een aanhanger rond rijden toch?
Verder denk ik dat het inderdaad het beste is gewoon een lager toe te passen in de koppeling, als ik dan toch bezig ben kan ik het beter in 1 keer goed doen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

-
Saik0
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Zoiets als dit zat ik me te bedenken:

de bevestiging kan je met zoiets doen:
http://images.kapaza.com/photoslarge/23 ... 003979.jpg
Ik bedoel dan de bovenste mechaniek, de klem eromheen en een bout om hem te klemmen.
Weet niet of dat ook in een kleiner formaat beschikbaar is, dit is geloof ik voor een steiger.

de bevestiging kan je met zoiets doen:
http://images.kapaza.com/photoslarge/23 ... 003979.jpg
Ik bedoel dan de bovenste mechaniek, de klem eromheen en een bout om hem te klemmen.
Weet niet of dat ook in een kleiner formaat beschikbaar is, dit is geloof ik voor een steiger.
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
bevestiging indien met schroefdraad misschien een snelsluiting pakken? zoals bijvoorbeeld een mountainbike zadel vast zit... zo'n ding bedoel ik..
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Cylonblock? Bedoel je niet silent block?Saik0 schreef:Zoiets als dit zat ik me te bedenken:
http://www.royalz.nl/Brug.png
Volgens mij is een silent block alleen bedoelt om iets op te hangen en trillingen te dempen, niet zozeer om iets over te laten roteren..
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
jawel, je hebt ze wel, roP heeft een paar van die dingen van me pa gekregen die speciaal daarvoor waren gemaakt.
naam moet je hem vragen, die weet ik niet
naam moet je hem vragen, die weet ik niet
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
Brommert
- 4T-MSB addict
Ik denk dat ik gewoon voor boutjes ga, het zijn er maar 2 dus heel veel werk is het niet om los en vast te maken. Die snelsluitingen heb ik na even zoeken niet groter kunnen vinden dan M6, vind ik een beetje dun voor een aanhanger.niek is ik schreef:bevestiging indien met schroefdraad misschien een snelsluiting pakken? zoals bijvoorbeeld een mountainbike zadel vast zit... zo'n ding bedoel ik..
Verder ga ik ook maar gewoon voor de bevestiging zoals ik hem bedacht heb, alleen dan met een lager op het draaipunt. Lagers zijn gemaakt om veel en ver te draaien, silentblocks niet.
Maar, heeft niemand een losse Cee of CD as liggen die die even op wil meten? Dan kan ik een tekening gaan maken met alle maten erbij.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
en zoiets als plaatje hieronder? ik heb ff alleen uiteinde achterbrug en haak getekend, maar het idee is duidelijk denk ik. een langere as ala jurien, waar tussen je extra bussen of lagers klemt, en daarover een plaat met een sleuf die je dicht door er een boutje in te draaien....gewoon een degelijkere versie van je voorbeeld fiets karretje dus.

tf-tri

onder

zij
misschien moet je de haak wel omdraaien om niet in de weg te zitten voor je schokbrekers, maar goed.
ohwja, en ik ben de kettingspanners vergeten natuurlijk

tf-tri

onder

zij
misschien moet je de haak wel omdraaien om niet in de weg te zitten voor je schokbrekers, maar goed.
ohwja, en ik ben de kettingspanners vergeten natuurlijk
grote klappen, snel thuis
-
Brommert
- 4T-MSB addict
De tering, mooie tekeningen hoor.
Ik heb zelf ook nog wat aanpassingen gemaakt aan mijn tekening.

Zolang de "bus met draad" en de "dikke ring" een grotere diameter hebben dan het lager zit dat lager mooi opgesloten en loop ik dus nooit het risico dat dat er helemaal uitgedrukt kan worden, verder is het ook de bedoeling dat dat lager er in geperst gaat worden en eventueel gelijmd met locktite lager lijm.
Ook bedacht ik me net dat die 2 ringetjes die ik heb getekend natuurlijk ook gewoon aan die "bus met draad" en "dikke ring" vast kunnen zitten, en dat die "dikke ring" en bout ook gewoon 1 geheel kunnen zijn. Dan heb ik maar 2 losse onderdelen.
Ja ik denk dat ik in deze stand de schokbreker bevestiging ga raken, maar als ik hem omdraai komt het gewicht van de aanhanger op dat boutje te hangen, en dat zie ik dan weer niet zo zitten. Verder zie ik denk ik ook een probleem met het raken van de ketting spanners, bij het omhoog of omlaag (ligt aan de stand van de beugel) rijden op bijvoorbeeld een steile drempel zou het zo ver kunnen draaien dat het gaat botsen. Al is dat natuurlijk op te lossen door het geheel wat verder naar buiten te brengen.ildert schreef:misschien moet je de haak wel omdraaien om niet in de weg te zitten voor je schokbrekers, maar goed.
Ik heb zelf ook nog wat aanpassingen gemaakt aan mijn tekening.

Zolang de "bus met draad" en de "dikke ring" een grotere diameter hebben dan het lager zit dat lager mooi opgesloten en loop ik dus nooit het risico dat dat er helemaal uitgedrukt kan worden, verder is het ook de bedoeling dat dat lager er in geperst gaat worden en eventueel gelijmd met locktite lager lijm.
Ook bedacht ik me net dat die 2 ringetjes die ik heb getekend natuurlijk ook gewoon aan die "bus met draad" en "dikke ring" vast kunnen zitten, en dat die "dikke ring" en bout ook gewoon 1 geheel kunnen zijn. Dan heb ik maar 2 losse onderdelen.

-
RobHonda
- The 4T-MSB is my life!
ik denk dat je beter nylon bussen oid kan gebruiken ipv lagers. lagers zijn niet gemaakt om constant hetzelfde belast te worden dus ik ben bang dat dit niet heel lang spelingsvrij is. daarbij zijn lagers duurder en ik zie de voordelen niet zo.
ik denk niet dat je het merkt wanneer je over een drempel rijd dat je aanhanger over lagers scharniert ipv over bussen..
ik heb zelf ook nog zitten denken de kist geveerd in het onderstel te leggen zodat je minder onafgeveerd gewicht hebt en je lading niet zulke schokken krijgt. ik weet alleen nog niet exact hoe..
maar als het werkt zal het wel een groot voordeel opleveren denk ik
ik denk niet dat je het merkt wanneer je over een drempel rijd dat je aanhanger over lagers scharniert ipv over bussen..
ik heb zelf ook nog zitten denken de kist geveerd in het onderstel te leggen zodat je minder onafgeveerd gewicht hebt en je lading niet zulke schokken krijgt. ik weet alleen nog niet exact hoe..
Lagers zijn wel gemaakt om constant hetzelfde belast te worden...
Wat dacht je dat wiellagers meemaken?
Wat dacht je dat wiellagers meemaken?
-
RobHonda
- The 4T-MSB is my life!
die draaien en staan niet constant stil op hetzelfde punt.
dus verbetering: lagers zin niet gemaakt om constant op hetzelfde punt belast te worden
dus verbetering: lagers zin niet gemaakt om constant op hetzelfde punt belast te worden
-
Brommert
- 4T-MSB addict
Dat kan misschien ook nog inderdaad, ik vraag me af wat beter gaat werken. De enige ervaring die ik tot nu toe heb met nylon bussen is de bus die onderaan de stuurstang zit bij mijn Apollo, maar daar is in de loop van de tijd ook een beetje speling op gekomen.RobHonda schreef:ik denk dat je beter nylon bussen oid kan gebruiken ipv lagers.
Ik denk dat het dan wel een hele moeilijke constructie gaat worden, plus dat je dan het gewicht van die constructie ook nog mee moet slepen. Achteraan krijgt de aanhanger gewoon een geveerde brug, dus dat vind ik wel goed zo. Verder is het bij mij de bedoeling om de kist ook gedeeltelijk onderdeel uit te laten maken van de constructie van de aanhanger, dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden, de kist word dus geen apart los onderdeel.RobHonda schreef:ik heb zelf ook nog zitten denken de kist geveerd in het onderstel te leggen zodat je minder onafgeveerd gewicht hebt en je lading niet zulke schokken krijgt. ik weet alleen nog niet exact hoe..maar als het werkt zal het wel een groot voordeel opleveren denk ik
Nu zit ik dus alleen te twijfelen wat ik moet gaan doen bij de ophanging, een lager, of een nylon bus, of heel makkelijk staal op staal en dan regelmatig smeren.

Ok, ik snap nu wat je bedoelt, maar ook dat is niet waar. Er zijn genoeg lagers die wel tegen dit soort belastingen kunnen. Een kogellager is dan misschien minder handig, die is voor hoge toerentallen en veel ronddraaien.. Maar een naaldlager is hier erg geschikt voor.RobHonda schreef:die draaien en staan niet constant stil op hetzelfde punt.
Denk maar aan je smalend-zuigerpen, die heeft dezelfde omstandigheid, draait ook de hele tijd heen en weer. Bij ons is het uitgevoerd als glijlager, bij andere brommers als naaldlager.