ervaringen invoeren met meer cc's

Hier kun je praten over je honda.
Matthijs1975
4T-MSB beginner

Re: ervaringen invoeren met meer cc's

Bericht door Matthijs1975 »

Ronaldo schreef:Zou gewoon het originele blok modificeren met bijv. een 88cc takegawa om maar iets te noemen. Behoud je toch het onderblok. Blokjes zijn in het algemeen sterker dan de bami blokjes.
Afbeelding
En dan http://www.daxdodo.com/catalog/product_ ... s_id=11614

255,00

is geloof ik niet helemaal hetzelfde als die hieronder
Afbeelding

http://j-mart.biz/j-parts/index.php?mai ... ts_id=4025

Wat zou me zo'n kitje in combi met een dikkere uitlaat en een 20mm keihin op bijpassend spruitje ongeveer gaan doen qua prestaties? vermogenswinst? trekkracht? topsnelheid?

Is het dan wijsheid om de kop te laten flowen en de in en uitlaat te vergroten? :mrgreen:

of sla ik nou een beetje door :twisted:
Waarom doet ie dat nou weer?
Ronaldo
4T-MSB addict
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Bericht door Ronaldo »

Doorslaan doe je in ieder geval als je ander spul d'r op wil hebben :-) én op een forum zit.
Ikzelf heb gewoon een Daytona 150cc (18pk) d'r onder gehangen i.p.v. de 125cc 8,5pk standaard versie.

Ik neem aan dat je nog gewoon het 6v type heb - daar moet je ook rekening mee houden qua cilinders. Je heb ze voor 6 en 12v namelijk.
Afhankelijk van wat je uit wil/kan geven kan je het zo gek maken als je zelf maar wil he.
Enkel een ander cilindertje zal je vast en zeker merken, maar daarnaast een andere inlaatspruitstuk, degelijke carburateur en degelijk uitlaatje zullen zeker bijdragen. Maar mocht je er voor kiezen om toch iets verder te gaan dan een andere cilinder dan zijn eerder genoemde attributen (carb e.d.) mooie stapsgewijze attributen welke relatief goedkoper zijn dan een andere kop. De kop kan je uiteraard laten flowen, maar dan zou ik persoonlijk de kop gewoon laten reviseren, in- en uitlaatpoorten laten aanpakken én scherpere nokkenas met veren e.d. monteren. --> best wel prijzig.
kortom: alles is mogelijk afhankelijk van wat je wil, budget is, of jezelf het één en ander kan........
brommerhobby
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door brommerhobby »

Nix heeft het bij het goede eind en let wel op dat hij in verhouding met vermogen en gewicht niet meer dan 0,16KW per kg mag hebben voor het lichte rijbewijs .
Met meer vermogen per kg heb je het zware rijbewijs nodig .
Tevens die verhalen zo keuren en later een ander blok monteren is sinds mei 2009
vastgelegd dat je dat moet keuren wil je het volgens de wet en verzekering kloppend hebben .
En die schrijfrem onzin is ook niet van toepassing , je moet gewoon je remvertraging halen met de aanwezige remmen .
cb125s 1978
SS50M 1973
houtie
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door houtie »

Daar sluit ik me geheel bij aan!
ST50 / ST50G / CM91 (ook diverse te koop !)
Ronaldo
4T-MSB addict
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Bericht door Ronaldo »

brommerhobby schreef:Nix heeft het bij het goede eind en let wel op dat hij in verhouding met vermogen en gewicht niet meer dan 0,16KW per kg mag hebben voor het lichte rijbewijs .Wie zegt dat het hier om zo'n opgevoerde brommer-motorrijbewijs gaat
Tevens die verhalen zo keuren en later een ander blok monteren is sinds mei 2009
vastgelegd dat je dat moet keuren wil je het volgens de wet en verzekering kloppend hebben .
En die schrijfrem onzin is ook niet van toepassing , je moet gewoon je remvertraging halen met de aanwezige remmen .
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

De topicstarter:
Matthijs1975 schreef:Ik ben de bezitter van een mooie Duitse Honda ST70 Dax van 1973. Ik heb de papieren erbij en het is dus geen enkel probleem om hem in te voeren. Wat ik mij af vraag;

Stel dat ik er een Honda C90 NT blok of Honda Wave blok (97 cc) onder zet en dan naar de keuring ga....levert dat problemen op?
Komt hij dan met de CC's van dat blok op kenteken te staan?
Zijn er zaken waar ik dan rekening mee moet houden? (eventueel moet aanpassen)

Ik heb er net nieuwe Metzeler banden onder gezet met keuring tot 120 km/h.

Wie heeft dit al gedaan?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Matthijs1975
4T-MSB beginner

Bericht door Matthijs1975 »

Ronaldo schreef:
brommerhobby schreef:Nix heeft het bij het goede eind en let wel op dat hij in verhouding met vermogen en gewicht niet meer dan 0,16KW per kg mag hebben voor het lichte rijbewijs .Wie zegt dat het hier om zo'n opgevoerde brommer-motorrijbewijs gaat
:D Ik ben 35 jaar jong en heb inderdaad geen 25kw restrictie....(als ik dikke CC's wil pak ik mijn Honda VTR1000 F Firestorm).

Ik heb me ondertussen aardig suf gelezen als het gaat over het "tunen" van zo'n ST70 blokje. Dat gaat toch nog aardig in de papieren lopen als je solo 95 km/h wil halen. Ben er steeds meer van overtuigd dat een Wave blokje een betere keus is. (betrouwbaarheid, basis snelheid, eventuele tunebaarheid ect...)

Is er hier nog iemand anders naast NIX die succesvol meer cc's dan de orginele specs, op kenteken heeft gekregen?
Waarom doet ie dat nou weer?
Ronaldo
4T-MSB addict
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Bericht door Ronaldo »

Dat is dan ook de reden voor mij geweest om dan toch maar zo'n bami 125cc dax aan te schaffen en d'r een ander blok onder te slingeren. Dus op kenteken. En bij is het hetzelfde - als ik power e.d. wil pak ik ook wel 1 van mijn andere zware fietsen met honderd tig pk's.
Pico
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Pico »

Ronaldo schreef:Zou dat originele blokje maar eventjes achter de hand houden tot na de keuring. Je weet maar nooit.

Je mag trouwens ook niet zomaar je cilinderinhoud van 70cc naar bijv. 125cc vergroten zonder opnieuw te laten keuren. Cilinderinhoud en/of vermogen mogen (weet het niet precies meer) 20/25% vergroot worden zonder opnieuw te keuren.
Klopt niet. Ik ken mensen die een Mito 125cc (30pk) omgebouwd hebben naar een Mito 350 met een Yamaha 350 tweecilinderblok (59-63pk). Was alleen een kwestie van kenteken opsturen en gegevens werden gewijzigd. Geen keuring geweest. Ze hoefden hem niet eens te laten zien.....
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Maar een mito met 30pk is al geen lichte motorfiets meer... (ligt boven de vermogen/gewichtverhouding van een lichte motorfiets)
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

Matthijs1975 schreef:
Ronaldo schreef:
:D Ik ben 35 jaar jong en heb inderdaad geen 25kw restrictie....(als ik dikke CC's wil pak ik mijn Honda VTR1000 F Firestorm).

Ik heb me ondertussen aardig suf gelezen als het gaat over het "tunen" van zo'n ST70 blokje. Dat gaat toch nog aardig in de papieren lopen als je solo 95 km/h wil halen. Ben er steeds meer van overtuigd dat een Wave blokje een betere keus is. (betrouwbaarheid, basis snelheid, eventuele tunebaarheid ect...)

Is er hier nog iemand anders naast NIX die succesvol meer cc's dan de orginele specs, op kenteken heeft gekregen?
august, meerdere malen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Pico
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Pico »

nielspbr schreef:Maar een mito met 30pk is al geen lichte motorfiets meer... (ligt boven de vermogen/gewichtverhouding van een lichte motorfiets)
Het ging hier toch over het feit of je (zonder keuring) meer CC's op je kenteken kunt krijgen en toch niet of je daarvoorr een licht of zwaar rijbewijs nodig had?

Mito met 35pk, de SP uitvoering met carbon delen, is overigens wel een leuk speeltje. Ik heb zo'n ding een keertje een paar uurtjes uit mogen laten :twisted:
7 versnellingen en 100kg, top van 175kmh. Knalluuhhhhh
August
4T-MSB regular

Bericht door August »

88cc heb ik meerdere malen gedaan, dat valt wel binnen de grenzen. Vermogen werd dan geschat. 124 dohc takegawa vonden ze te heftig om op de papieren te zetten, bamiblokken 110-124 zou weer wel moeten lukken omdat die relatief niet zo veel pk hebben. Dan wel handig om hier technische gegevens bij te hebben.

Je moet inderdaad je remvertraging officieel kunnen halen, maar in de praktijk kijken ze toch of het type en de grootte van de rem een beetje voldoet. Als er gemeten moet gaan worden dan moet je wellicht weer naar Lelystad, duurder etc. Dus beter binnen de acceptabele grenzen van de keurmeesters blijven waarbij ze niet twijfelen aan je remvertraging.
NIX schreef:heb nog een verlengde pukkel op een imi vliegwiel liggen. Moet ik alleen nog een SS bij bouwen.
Plaats reactie