Stomme carb, Cee

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Stomme carb, Cee

Bericht door iclaudius »

Nog maar eens een draadje proberen, want ik wordt er moedeloos van.
Pas geleden van 50 naar 70cc gegaan, met ot 50 kop. Zie ander topic.(50 naar 70 niet af te stellen)
Eerst, ontsteking,kleppen, bougie enz enz en valse lucht is uitgesloten.
Verder krijg ik de C niet stationair, als de luchtschroef dicht is is er nog wel mee te rijden,(dan is ie afgesteld, als een vespa ciao, gewoon stationair op het gasschuifje)draai ik de luchtschroef rustig open; slaat ie af.
Natuurlijk dacht ik aan valse lucht, maar heb ik écht uitgesloten, dan dacht ik aan een grotere stat-sproeier, van 35 naar 40 gegaan, en niks helpt!!!!
Toen dacht ik (heb toch niks te verliezen) hup in de rioolontstopper...droog geblazen met perslucht, weer hetzelfde, toen kwam m'n grootste truc, ik heb de kogeltjes die de fabrikant gebruikt om de kanaalboringen weer af te sluiten, eruit gepeuterd, en kon mezelf nu overtuigen dat alles echt schoon is, en echt, alles is schoon en toegankelijk, alles weer secuur gesloten met koperen klinknagels, en nog steeds géén stationair.
Eigenlijk denk ik nu aan een nieuwe teur, maar die is net zo schoon e.d. als degene waar ik het nu over heb.
Mijn grote angst is; dat een nieuwe/andere dezelfde problemen geeft.
Het is een 16 mm Keihin.
Afbeelding
gerbrandicus
Astrealover

Re: Stomme carb, Cee

Bericht door gerbrandicus »

Je moet je er eigenlijk van verzekeren dat alles van de carb bij elkaar hoort, dat het geen bij elkaar geraapt zootje is. En dat is meteen een erg lastige opgave.

Ik zou ook nog even de ontsteking onder de loep nemen.
Bobine kan overleden zijn. Condensator kan overleden zijn. Vaak loopt het nog wel, maar beroerd.
Ik had pas ook zo'n spookblok, nette blauwe vonk, in orde zou je denken. Maar om een bougie onder hoge druk een mooie blauwe vonk te doen geven kost wel wat meer prik dan in 1 atmosfeer. Doorgemeten, was de bobine.
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

gerbrandicus schreef:Je moet je er eigenlijk van verzekeren dat alles van de carb bij elkaar hoort, dat het geen bij elkaar geraapt zootje is. En dat is meteen een erg lastige opgave.

Ik zou ook nog even de ontsteking onder de loep nemen.
Bobine kan overleden zijn. Condensator kan overleden zijn. Vaak loopt het nog wel, maar beroerd.
Ik had pas ook zo'n spookblok, nette blauwe vonk, in orde zou je denken. Maar om een bougie onder hoge druk een mooie blauwe vonk te doen geven kost wel wat meer prik dan in 1 atmosfeer. Doorgemeten, was de bobine.
Bobine, daar heb ik een andere naast gehangen, zelfs een Vespa-bobine...geen verandering.
En de condensator geeft geen gespetter tussen de puntjes.
Het liefst zou ik ALLES weer nieuw willen hebben (wie niet, en m'n centen raken erg snel op zo)
Jouw info over de ontsteking is waar, het zou dat ook best kunnen wezen, maar het start allemaal zo goed en,er is erg goed mee te rijden, laatst nog gewoon 100km mee gereden zonder eén tikkie over te slaan, verder rij ik er dagelijks mee naar het werk, maar dat verrekte stationair.Dat snap ik niet!
ceedee
4T-MSB addict

Bericht door ceedee »

Staat de gasnaald niet verkeerd?
Stoel
4T-MSB regular
Bezit: Veel roest op drie wielen

Bericht door Stoel »

De schroef boven de benzine kraan lijkt heel ver ingedraaid, ik heb je vorige topic niet gelezen dus excuses als dit al lang is behandeld.
Ik had met mn bakbrommer ook een probleem dat hij niet goed stationair bleef, lag daar aan.
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

En hoe hard heb jij de motor stationair lopen?
Heb je deze wel eens harder stationair gesteld met de stationair schroef om vervolgens dan iets aan de luchtschroef te draaien?
Het stationair systeem werkt zo.
Als je je gas dicht hebt dan krijgt de motor normaal te weinig brandstof om te lopen.
Daarom zit er een kanaaltje achter je gasschuif en die voert via het hele gebeuren extra brandstof aan.
Het systeem is zo gemaakt dat als jij die schroef uitdraait er lucht(meer) door het stationair systeem gaat lopen waardoor er minder brandstof wordt aangevoerd.
Bij jou loopt ie alleen maar als die schroef helemaal dicht is.
Dus of hij moet meer brandstof hebben via het stationair systeem maar het kan ook zijn dat je bv je gasschuif te ver dicht hebt zitten.
Dit kun je natuurlijk ook even uitproberen door de basis instelling van de luchtschroef in te stellen(al dan niet met een draaiende motor) en dan de stationair schroef indraaien dat ie goed blijft lopen.
Probeer dat eens.
Groetjes Ilja
ger
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door ger »

Deze regelschroef zit bij het inlaatspruitstuk, dit is dus een brandstofregelschroef, een luchtregelschroef zit aan de luchtinlaat/filter kant

http://www.youtube.com/watch?v=YxpQjDQzX7g
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Je bedoeld het zelfde alleen wat jij onder luchtregelschroef verstaat is de stationair schroef waarmee je de positie van de gasschuif regelt.
De andere schroef wordt luchtschroef genoemd omdat je daarmee de hoeveelheid lucht afregelt die door het stationair kanaal wordt gezogen afregelt waarme er meer in minder brandstof door het gaatje achter de gasschuif komt.
Groetjes
ger
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door ger »

Wat jullie de luchtregelschroef noemen , is bij deze carburateur een benzineregelschroef, dus hoe verder je het naar buiten draait hoe meer benzine , (bekijk het filmpje).
de afstel procedure is hetzelfde , alleen als ik je verhaal zo lees krijgt hij juist teveel benzine i.p.v. lucht .
Misschien krijg je zo een beter inzicht in het probleem ;)
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

Ilja1974 schreef:En hoe hard heb jij de motor stationair lopen?
Heb je deze wel eens harder stationair gesteld met de stationair schroef om vervolgens dan iets aan de luchtschroef te draaien?
Als je je gas dicht hebt dan krijgt de motor normaal te weinig brandstof om te lopen.
Daarom zit er een kanaaltje achter je gasschuif en die voert via het hele gebeuren extra brandstof aan.
Het systeem is zo gemaakt dat als jij die schroef uitdraait er lucht(meer) door het stationair systeem gaat lopen waardoor er minder brandstof wordt aangevoerd.
Dus of hij moet meer brandstof hebben via het stationair systeem maar het kan ook zijn dat je bv je gasschuif te ver dicht hebt zitten.
Dit kun je natuurlijk ook even uitproberen door de basis instelling van de luchtschroef in te stellen(al dan niet met een draaiende motor) en dan de stationair schroef indraaien dat ie goed blijft lopen.
Probeer dat eens.
Groetjes Ilja
Je beschrijft precies het probleem.
Ik denk dat het niet op te lossen is, ik ben bang dat m'n 16mm carb niet geschikt is voor 70cc onder de 50 ot kop!(misschien 18mm met andere sproeierbezetting)
vandaag weer een flink stuk gereden en ik moet zeggen WAT EEN POWER vergeleken met de 50cc.(m'n koppeling slipt erven in 3 maar dat is weer wat anders)
Toch het stationair gebeuren wil niet lukken, wat ik ook doe (zie eerdere handelingen) hij slaat atijd af bij openen luchtschroef, en ook (vreemd) als ik het luchtkanaal afsluit, dan slaat ie net zo snel af!!!
Dus openen luchtschroef...afslaan.
Afsluiten luchtkanaal carbu ook afslaan. :roll:
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

iclaudius schreef:
Ilja1974 schreef:En hoe hard heb jij de motor stationair lopen?
Probeer dat eens.
Groetjes Ilja
Je beschrijft precies het probleem. Heb ook een andere gasschuif geprobeerd
Ik denk dat het niet op te lossen is, ik ben bang dat m'n 16mm carb niet geschikt is voor 70cc onder de 50 ot kop!(misschien 18mm met andere sproeierbezetting)
vandaag weer een flink stuk gereden en ik moet zeggen WAT EEN POWER vergeleken met de 50cc.(m'n koppeling slipt erven in 3 maar dat is weer wat anders)
Toch het stationair gebeuren wil niet lukken, wat ik ook doe (zie eerdere handelingen) hij slaat atijd af bij openen luchtschroef, en ook (vreemd) als ik het luchtkanaal afsluit, dan slaat ie net zo snel af!!!
Dus openen luchtschroef...afslaan.
Afsluiten luchtkanaal carbu ook afslaan. :roll:

Het enige wat ik niet weet is de vlotterhoogte, het is zo'n zwartschuimen schijf die ik altijd op z'n kop hou en in een lijn hou met de rand van de pakking carbu. zo staat alles onder de benzine en er lekt niets! :|
ger
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door ger »

Jemig , ik word gewoon genegeerd , dat linker schroefje zit aan de inlaatzijde , en is dus GEEN lucht regelschroef maar een benzine regelschroef, een lucht regelschroef zit op een carburateur met het regelschroefje aan de luchtfilterkant ( zoals een oude ss50 carburateur)
schroefje uitdraaien is meer benzine ( valt uit) , luchtkanaal dicht houden minder lucht ( valt uit) , ik zie wel overeenkomsten ;)
In dit geval zou een kleinere stationairsproeier wellicht helpen ;)
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

ger schreef:Jemig , ik word gewoon genegeerd , dat linker schroefje zit aan de inlaatzijde , en is dus GEEN lucht regelschroef maar een benzine regelschroef, een lucht regelschroef zit op een carburateur met het regelschroefje aan de luchtfilterkant ( zoals een oude ss50 carburateur)
schroefje uitdraaien is meer benzine ( valt uit) , luchtkanaal dicht houden minder lucht ( valt uit) , ik zie wel overeenkomsten ;)
In dit geval zou een kleinere stationairsproeier wellicht helpen ;)
Klopt "ger" je wordt iid genegeerd, maar er zit best wel muziek in jou betoog.
Deze werkt zo; het luchtkanaal vanaf filterzijde, staat in kontakt met de schroef aan de spruitkant om het mengsel van meer/minder lucht te voorzien.
En precies onder de gasschuif zit een akelig klein gaatje waar benzine vanaf de stationairsproeier komt.
De schroef aan de spruitkant regelt iets(benzine/lucht, ik weet het nu ook niet meer) wat dan weer uit een gaatje komt tussen spruit en gasschuif.
Toch zou het best kunnen wat jij zegt, en ik ben blij met alle info!
Alleen is er nergens een kleinere statsproeier #35 te vinden, zo een die je in de carb duwt (vinden sommigen ook weer raar, en terecht!!!maar ik heb er zo een!!)
Die grotere had ik zelf gemaakt, maar kleiner gaat niet lukken
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

Heb de C even de rug toegekeerd, wordt er niet goed van, van alles geprobeerd en uitgewisseld en kom er nu helemaal niet meer uit (logisch, grote rotbende geworden)
Loopt gewoon NIET stationair, maar trekt als een lier, en loopt als een speer(koppeling slipt nu ook al in 3e,trekkracht genoeg dus!!)
Ga terzijnertijd nieuwe veren en koppelingsplaten bestellen, EN een nieuwe carb (passport)
iig bedankt ieder voor het meedenken!! :wink:
Nicoscub
bamilover
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Contacteer:

Bericht door Nicoscub »

Ik heb een carb van eBay gehaald, speciaal voor een c70 en die doet het voortreffelijk
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding
Plaats reactie