Mijn C50 ot... en het vervolg

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door KiP »

lil schreef: 06 mar 2021 04:06 weggooien is stom. heb je nooit meegemaakt dat je iets nodig had wat je hebt weggegooid? hebben is hebben, krijgen is de kunst.

dit is een natuurwet. gooi alleen en uitsluitend iets weg na ampele overwegingen, en zelfs dan, als je ruimte hebt om te bewaren, bewaar dan zelfs dat wat je nooit ooit weder gebruiken zal, alleen te weggooi om plaats te maken voor iets wat je mogelijkerwijs beter zou kunnen gebruiken.

ik zou dit willen bestempelen als, lil's law, maar waarschijnlijk waren anderen me al voor...

bewaar alles, voorzover je er plek voor hebt
Dit doet mijn vader als zeker 40 jaar. Gelukkig heeft hij een boerderij met veel ruimte 😂🤦‍♂️
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

ja iedereen zou in een boerderij moeten wonen, of een loods. wat heb je nou aan een huis waar je alleen maar in kan wonen? een mens heeft ruimte nodig om goed te kunnen leven. ik heb een poosje in een loods gewoond, dat was heerlijk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Maandag... bak geleegd zag ik vanochtend en alweer nieuwe meuk erin. Helaas nix.

Afbeelding

Woonde ik inderdaad maar op een boerderij. Hop beesten eruit en alle stallen ombouwen tot sleutel- en opslagruimte. Mancave erin met alles wat niet belangrijk is maar wel leuk. Volstouwen tot de nok en dan gillend gek worden🤯 'waar lag het ook alweer... ik heb het maar waar'...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

o nee beesten zijn leuk man. maar gewoon genoeg plek hebben om je zooi te kunnen laten leggen roesten, dat is pas luxe.
maar wat je zegt heb ik een hoop boeren zien doen, beesten weg en tweedehands tractorhandel beginnen op je terrein, beesten leveren haast niks meer op, het is gewoon niet meer te doen.

en ja, de heilige oudijzerbak. bij leertouwer staat die gewoon buiten naast het gebouw, ik heb er een keer heel veel oude schroevendraaiers en allerlij sleutels en ander gereedschap uit gevist, waar met de slijpsteen nog best heel wat aardigs van te maken viel.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 06 mar 2021 11:40
Wat heb je nou aan een huis waar je alleen maar in kan wonen?
Een mens heeft ruimte nodig om goed te kunnen leven.
Ik heb een poosje in een loods gewoond, dat was heerlijk.

Mensen die van 6 tot 18 de deur uit zijn om als slaaf voor de maatschappij te dienen hebben dat niet door.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

ja was het maar de maatschappij, dan hadden we er allemaal nog wat an, maar tis gewoon de monopolisten en zakkenvullers van deze wereld. en vaak kan men ook niet anders, er moet toch brood op de plank komen. en ook zijn we met teveel om iedereen een boerderijtje te laten hebben. maar het zou best beter kunnen, dat wel. ietsje grotere huizen, ietsje minder duur, zodat je een beetje geld overhoud voor leuke dingen...
ik droom maar wat
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Ook zonder hoeve met zonder levende have kom ik soms dingen tegen... zo ook een doosje met pakkingen, zonder twijfel uit m'n jeugdige brommerleven. Tadaaaa pakkinkje🥳.

Afbeelding

Deze pakking past wel netjes om de behuizing van het asje. Nu nog het dekseltje, helaas heb ik niet van dat dunne pakkingpapier anders freubelde ik hem zelf. Nu reeds in bestelling.

Ff advies. Torretje heeft niet gedraaid bij mij. Had welliswaar mooie compressie, geen spelingen en schoon aan de binnenkant. Koppelings issue was vreemd maar ach...

Ikzelf denk dat het raadzaam is om die 4 tonnetjes in de schakelwals preventief te vervangen, we zitten er immers bijna bij. Slim idee?? En de-/montage technische drempels of uitdagingen? Zijn er zaken waar ik rekening mee dien te houden?

Afbeelding

Verder dan dit wil ik niet gaan. Kan het carter splitsen maar gezien de nette staat vindt ik het prima.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

Die vervangen heeft 0 zin. Ik zou nu juist wel het blok splitsen nu je zover bent. Kun je mooi de schakelpennen vervangen. Dat zijn de meest ondergewaardeerde updates die bijna niets kosten. En check meteen de vrijstandaanwijzer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

NIX schreef: 10 mar 2021 12:04 Die vervangen heeft 0 zin. Ik zou nu juist wel het blok splitsen nu je zover bent. Kun je mooi de schakelpennen vervangen. Dat zijn de meest ondergewaardeerde updates die bijna niets kosten. En check meteen de vrijstandaanwijzer.
Tsja -slik- waarheid als een 🐄. Euh... weet niet. Twijfel twijfel... ik weet dat je, qua vervangen van die 2 nokjes met borgingen (indien er sprake v. slijtage is) dat inderdaad een grote winstpakker is, kost niets met max. resultaat.
Kan ik dat checken/voelen zoals het er nu bij staat?? Ben een beetje voorzichtig met verder demonteren.
Alles moet de 1e keer zijn uiteraard maar anderzijds bij iets wat er mooi uitziet en aanvoelt... het 1 druist tegen het ander in zeg maar... ben nog geen ervaringsdeskundige op dit soort gebied.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

Het is geen rocketscience en ik adviseer het niet zomaar. Je bent er nu 1 stap van verwijderd. Het ergste wat kan gebeuren is dat de tandwielen van de as glijden. Pak een manual en doe het spul weer terug. Kijk even goed hoe de kickas zit en zorg dat het oliepompasje bij het in elkaar zitten diep genoeg de pomp in gaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Dennis »

Met nix eens. Anders kom je het maar naar Utrecht brengen als de hele klerebende uit elkaar valt en je het niet meer weet.
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Dennis schreef: 11 mar 2021 00:20 Met nix eens. Anders kom je het maar naar Utrecht brengen als de hele klerebende uit elkaar valt en je het niet meer weet.
NIX schreef: 10 mar 2021 21:24 Het is geen rocketscience en ik adviseer het niet zomaar. Je bent er nu 1 stap van verwijderd. Het ergste wat kan gebeuren is dat de tandwielen van de as glijden. Pak een manual en doe het spul weer terug. Kijk even goed hoe de kickas zit en zorg dat het oliepompasje bij het in elkaar zitten diep genoeg de pomp in gaat.
🤣 Thanks, ga het proberen, bedankt voor het zetje. Komt net een dump aan spullies binnen... maar de o.a. bewuste 'pieletjes' op de schakelwals had ik niet besteld. Gelukkig is Soest dichtbij.

Me ff ingekekenen op YouTube, van alle slechte de-/montage filmpjes toch een redelijk beeld kunnen krijgen.
Tjeeee wat bezield sommige mensen om ultra slecht de-/montage materiaal erop te zetten zeg. En dan ook nog een portie zelfingenomen zijn..🤢 Maar goed het heeft me ff geholpen om een globaal beeld te krijgen, dus nuttig.
Binnenkort ff splitsen💥

Trouwens die 'MiniMotorMan' filmpjes (en echt nog wel een paar andere hobbyisten..)👌🏻👌🏻👌🏻
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Duwtje in de rug, wat filmpjes verder en het ligt uit elkaar. Inderdaad een easy klusje.

Afbeelding

Ff wat gefreubel om de delen lekker van elkaar af te halen maar het ging. Makkelijker is om de m6 bout op de shifter los te schroeven en het plaatje weg te nemen. Dan lost het zo, nu ging het ook maar moest het inwendige v.h. blokje wat bijsturen.

De winst van deze actie😬. 1 rauw versnellingsbak lager. Had dat niet verwacht.

Afbeelding

Gaan uiteraard 2 nieuw in komen. Krukaslagers👌🏻

De schakelwals en de pennetjes zijn ook perfect

Afbeelding

Ik weet niet hoe ze eruit kunnen zien als ze versleten zijn maar omdet we er nu tocg zijn... nieuwe erin.

Wat mij verbaasde, omdat het in de tekening anders staat (maar mogelijk kan ik het verkeerde type tekening hebben) is dat de spanner v.d. distributie uit 2 veren bestaat.

Afbeelding

Op tekening zou dit er 1 moeten zijn... 🤔

Inmiddels weer een lijstje gemaakt. O-ringetje hier, pakkinkje daar. Je kent het wel.

Maar eerst de boel reinigen in de ontvetterbak, stond al in de planning om het blokje te spoelen. Dat gaat nu het uit elkaar ligt beter.

Inelkaar schroeven gaat hopelijk geen uitdaging worden. Heb bewust veel plaatjes geschoten en aan de muur hangen de exploded tekeningen...

Wordt vervolgd (ennuh.. bedankt voor het duwtje🍻)
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door stoterstangen90 »

www punt goedbezig.nl
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

Deze pennen zijn versleten. De doorsnee waar ze in de groef van de wals zitten is duidelijk kleiner.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie