Mijn C50 ot... en het vervolg
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2005
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
mooi dat je dat versnellingsbaklager nu nog effe betrapt hebt, anders had je het blok later alsnog opnieuw onder handen moeten nemen.
en nu je er toch ben, check ook de buitenste krukaslagers op speling, deze mogen geen enkele speling vertonen. en het drijfstanglager op schuine speling, een heel miniem ietsje is ok. men wil die speling ook wel checken door de drijfstang met de ene hand vast te houden, waarbij de krukas er los onder hangt, en dan met de palm van de andere hand op de bovenkant te kloppen, en checken of je het lager dan hoort tikken.(maar als je dat kan horen is het echt al veels te ver hoor)
anyway, als dat het geval is moet de krukas uit elkaar, en dat is helaas een nogal specialistisch karweitje wat niet voor iedereen weggelegd is.
buitenlagers zijn nog wel zelf te vervangen, al heb je dan wel een lagertrekker nodig. en let dan ook op de stand van het distributietandwiel, want die moet er dan ook af.
als je een meetklokje hebt kan je ook de uitlijning van de krukas checken. doe de krukas in een van de carterhelften (check ook of de lagerschaal speling heeft in de carterpassing) en leg de carterhelft met de zijkant op een ondergrond met een gat waar het ene einde van de krukas doorheen kan steken. meet nu met een meetklokje de slingering op de as aan de andere kant van de krukas. ideaal istie nul...
en nu je er toch ben, check ook de buitenste krukaslagers op speling, deze mogen geen enkele speling vertonen. en het drijfstanglager op schuine speling, een heel miniem ietsje is ok. men wil die speling ook wel checken door de drijfstang met de ene hand vast te houden, waarbij de krukas er los onder hangt, en dan met de palm van de andere hand op de bovenkant te kloppen, en checken of je het lager dan hoort tikken.(maar als je dat kan horen is het echt al veels te ver hoor)
anyway, als dat het geval is moet de krukas uit elkaar, en dat is helaas een nogal specialistisch karweitje wat niet voor iedereen weggelegd is.
buitenlagers zijn nog wel zelf te vervangen, al heb je dan wel een lagertrekker nodig. en let dan ook op de stand van het distributietandwiel, want die moet er dan ook af.
als je een meetklokje hebt kan je ook de uitlijning van de krukas checken. doe de krukas in een van de carterhelften (check ook of de lagerschaal speling heeft in de carterpassing) en leg de carterhelft met de zijkant op een ondergrond met een gat waar het ene einde van de krukas doorheen kan steken. meet nu met een meetklokje de slingering op de as aan de andere kant van de krukas. ideaal istie nul...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Klopt inderdaad bij nader inzien, scherp!!! Heb een foto gemaakt op een wit velletje. Als je die dan uitvergroot is het zeer duidelijk te zien. Grappig dat die minimale slijtage grote invloed heeft.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Lagers zijn perfect v.d. krukas. Ook geen speling zoals je omschrijft gelukkig.lil schreef: ↑12 mar 2021 00:16 mooi dat je dat versnellingsbaklager nu nog effe betrapt hebt, anders had je het blok later alsnog opnieuw onder handen moeten nemen.
en nu je er toch ben, check ook de buitenste krukaslagers op speling, deze mogen geen enkele speling vertonen. en het drijfstanglager op schuine speling, een heel miniem ietsje is ok. men wil die speling ook wel checken door de drijfstang met de ene hand vast te houden, waarbij de krukas er los onder hangt, en dan met de palm van de andere hand op de bovenkant te kloppen, en checken of je het lager dan hoort tikken.(maar als je dat kan horen is het echt al veels te ver hoor)
anyway, als dat het geval is moet de krukas uit elkaar, en dat is helaas een nogal specialistisch karweitje wat niet voor iedereen weggelegd is.
buitenlagers zijn nog wel zelf te vervangen, al heb je dan wel een lagertrekker nodig. en let dan ook op de stand van het distributietandwiel, want die moet er dan ook af.
als je een meetklokje hebt kan je ook de uitlijning van de krukas checken. doe de krukas in een van de carterhelften (check ook of de lagerschaal speling heeft in de carterpassing) en leg de carterhelft met de zijkant op een ondergrond met een gat waar het ene einde van de krukas doorheen kan steken. meet nu met een meetklokje de slingering op de as aan de andere kant van de krukas. ideaal istie nul...
Slingering zou ik gewoon voor de leut willen opmeten. Echter heb ik hier niet het equipement voor. Het gevoel is ok, daar blijft het dan even bij.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2005
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
ok als de buitenlagers nu nog steeds goed zijn dan is dat een goeie indicatie dat de krukas ook in lijn is. want alstie niet goed in lijn is gaat ie in de lagers "waggelen" zeg maar, en je kan je voorstellen dat de lagers daardoor sneller zullen slijten en speling vertonen. dus, prima zo.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Was mij ook al een keer opgevallen dat er enorme beunhazen op Youtube zitten. Erg jammer. Misschien iets voor de FAQ om een paar goede filmpjes er op te zetten?
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Totaal geen last van autisme ofzo
Denk dat ik alles wel heb wat nodig is. Uiteraard hier en daar een overkill... maar ach 'omdat het kan'
Begonnen met de schakelwals. Reinigen, oliën en verse spullekus monteren.
Ontstekingsplaat ontdaan van O-ring en keerring, reingen en voila, weer nieuw met verse seals.
Is het btw raadzaam om die condensator te vervangen (preventief)...
Het ding ziet er wat gecorrodeerd uit.
Aankomende week de carters reinigen, dan kan de opbouw verder beginnen, spannend spannend en nog eens spannend
Denk dat ik alles wel heb wat nodig is. Uiteraard hier en daar een overkill... maar ach 'omdat het kan'
Begonnen met de schakelwals. Reinigen, oliën en verse spullekus monteren.
Ontstekingsplaat ontdaan van O-ring en keerring, reingen en voila, weer nieuw met verse seals.
Is het btw raadzaam om die condensator te vervangen (preventief)...
Het ding ziet er wat gecorrodeerd uit.
Aankomende week de carters reinigen, dan kan de opbouw verder beginnen, spannend spannend en nog eens spannend
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Nee. Afblijven. Enkel vervangen als hij niet goed meer is. Hoeft geen blok voor gesplitst te worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Klopt, later kan ook indien nodig.
Vraagje wat afwijkend mbt de C50..
Heb hier een org. krukasje liggen, komt uit een SS50. Op die drijfstang staat gegoten S77
Uit m'n tussentype blokje vd C50 waar de slag idem is maar de drijfstang langer, staat S60 (of is het S80)...
Als ik ze opmeet zijn ze identiek qua lengte...
Raar/vreemd wil gewoon uit nieuwschierigheid weten/kunnen nagaan wat die letters inhouden.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Okay okay okay, maar (hoe) kan ik nagaan dat er een langere drijfstang in dit tussentype zit? Zoals je eerder stelde zelfde slag als ot type maar met een iets langere drijfstang. Dat klinkt aannemelijk maar hoe zie ik dat... nu is een SS50 en een C50 vergelijken niet de handigste optie... maar zoals ik het nu zie/meet is de slag en de drijfstang hetzelfde, waar is dan m'n winst? Ik pieker me suf..
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Steek dat ding in een half carter, prik er een (bekende ot of nt) zuiger en een standaard cilinder op en je weet het.
Alle 50/70 cilinders zijn even hoog ot of nt maakt niet uit.
Alle 50/70 cilinders zijn even hoog ot of nt maakt niet uit.
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Ok, klusje voor 'wat verderop' in het proces
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- Gooische Honda
- 4T-MSB regular
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
- Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
- Locatie: 'tGooi
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
Wat tijd gevonden om de carters samen te voegen met de nodige inhoud, de org. boutjes goed schoongemaakt. Borst ingesmeerd met montagevet en op de draad een druppie Loctite Spullies klaarleggen
Carterdeel ontvetten en minimaal ingesmeerd met vloeibare pakking, daarop de pakking en weer wat vloeibare pakking.
Carterdeel erop, wat kloppen, boutjes erin en de boel zachtjes aanhalen. M6 is geloof ik 11 en een beetje meer aan Nm's uit m'n hoofd. 1e stap 10Nm gedaan en daarna 15 Nm. Weet de exacte specs niet maar als ik zie dat ze het ver weg onder een bananenboom in het zand lukt zonder goed gereedschap.. denk ik dat het goed is.
Schakelstang gemonteerd en schakelen maar... not. Huh. Het lijkt wel of de boel aanloopt binnenin... de assen liggen vrij (blokje ligt op blokjes hout vrij vd werkbank met ontstekingsdeel naar onderen gericht)
Tsja...
Blokje recht gezet, whoppa dat heeft resultaat. Klik klak klok en heen en weer. Weer op z'n bekende zijkant gelegd... met zelfde probleem als eerst.
Het lijkt wel alsof de tandwielen in de bak net aan aangrijpen, althans zo voelt het. Kickstarteras zit ok, shims zitten daar waar ze moeten. In mijn beleving zit het tot dusver goed... blokje weer rechtop, schakelen maar... blokje op z'n zijkant... probleem... ik heb dat niet gecheckt voor demontage. En kan het niet goed beoordelen daar de krukas er ook inzit. Anders zou ik via dat gat wat dieper het blokje in kunnen loeren...
Wat is hier aan de hand? Nu is een blokje niet gebouwd om onder een hoek van 90 graden zijn werk te doen...
Carterdeel ontvetten en minimaal ingesmeerd met vloeibare pakking, daarop de pakking en weer wat vloeibare pakking.
Carterdeel erop, wat kloppen, boutjes erin en de boel zachtjes aanhalen. M6 is geloof ik 11 en een beetje meer aan Nm's uit m'n hoofd. 1e stap 10Nm gedaan en daarna 15 Nm. Weet de exacte specs niet maar als ik zie dat ze het ver weg onder een bananenboom in het zand lukt zonder goed gereedschap.. denk ik dat het goed is.
Schakelstang gemonteerd en schakelen maar... not. Huh. Het lijkt wel of de boel aanloopt binnenin... de assen liggen vrij (blokje ligt op blokjes hout vrij vd werkbank met ontstekingsdeel naar onderen gericht)
Tsja...
Blokje recht gezet, whoppa dat heeft resultaat. Klik klak klok en heen en weer. Weer op z'n bekende zijkant gelegd... met zelfde probleem als eerst.
Het lijkt wel alsof de tandwielen in de bak net aan aangrijpen, althans zo voelt het. Kickstarteras zit ok, shims zitten daar waar ze moeten. In mijn beleving zit het tot dusver goed... blokje weer rechtop, schakelen maar... blokje op z'n zijkant... probleem... ik heb dat niet gecheckt voor demontage. En kan het niet goed beoordelen daar de krukas er ook inzit. Anders zou ik via dat gat wat dieper het blokje in kunnen loeren...
Wat is hier aan de hand? Nu is een blokje niet gebouwd om onder een hoek van 90 graden zijn werk te doen...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!!
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2005
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Mijn C50 ot... en het vervolg
precies dat, ik zou me er geen zorgen over maken.Gooische Honda schreef: ↑18 mar 2021 10:42Nu is een blokje niet gebouwd om onder een hoek van 90 graden zijn werk te doen...
en anders maak je hem toch gezellig weer open en kijk je hoe het werkt met alles gemonteert in een van de carterhelften. (de rechter zou ik zeggen, omdat daar de schakelhevel zit, maar nu vraag ik me af naar welke kant je 90 graden ben gegaan, en oftie het op de andere kant ook doet...)
a propos; wil iedereen z'n honda nu eventjes 90 graden op z'n kant leggen en bevestigen of dit probleem zich bij hun ook voordoet? een kleine moeite, toch?... dan kan onze gooise hondabroeder weer rustig slapen.
een beetje consideratie met mensen met autisme, het leven is niet makkelijk voor hen weet je. be nice
deze mensen kunnen niet leven met aannames, ze willen precies weten waarom iets is zoals het is. en dat is een goeie instelling, voorzover het geen obsessie word.
sommige dingen zijn nou eenmaal ongeweten, en dan kan je alleen zelf op onderzoek uit gaan, en dan word je een ontdekker...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.