Mijn skyteam dax lekt sinds kort aan de linker kant van de motorblok, waar de pakking zit. Het lek lijkt te komen aan de voorkant uit een klein gaatje in de blok, is dit een ontluchtingsgat? Zo ja, van waar zou dan de olie komen? En hoe kan ik dit lek dan maken en voorkomen?
Ik heb het kapje er af gehaald en zag roest op mijn vliegwiel, olie op de e-starter en olie rond de pakkingen. Ik ben nog niet bij de keerring geraakt omdat ik het vliegwiel er niet af kreeg. Ik ga nieuwe vliegwiel pakkingen bestellen, zou ik ook een nieuw vliegwiel moeten kopen?
Een nieuw vliegwiel lijkt me niet nodig. Hooguit wat rust arrestor op de plek, maar meer niet. Gewoon zo laten kan ook, zo lang het vliegwiel maar niet uit balans is.
Die pakking onder de vliegwielkap was al stuk. Of mogelijk heeft het elders gelekt, bijvoorbeeld dat kapotte rubber waar de electra door naar buiten komt. Je ziet een vieze plek in de vliegwielkap, onder de spoelen. Daar heeft regenwater in gestaan, waarschijnlijk met de brommer op de zijstandaard. En het vliegwiel zat dan in het regenwater.
Dus een nieuwe pakking onder de vliegwielkap is denk ik wel een goed idee. Die houdt het weer (en vuil) buiten.
Eerst alle restjes van de oude pakking verwijderen. Zorg er voor dat de oppervlakken die de nieuwe pakking gaan raken vrij zijn van aangekoekte resten.
Het ziet er bij de startmotor niet echt uit alsof daar veel olie gestaan heeft. Als het toch olie is geweest, dan zal het inderdaad de keerring zijn die onder het vliegwiel verstopt zit. Dan moet die moer van de krukas af, en daarna moet het vliegwiel van de krukas getrokken worden met een poelietrekker. En dan is het een rotklus om die oude keerring er uit te krijgen (draai er 2 parkers in en trek daar aan met in elke hand een tang).
De nieuwe keerring zet je er in door er een buis (lange dopsleutel?) tegen te houden, en hem dan voorzichtig met een hamer er in te tikken.
Maar voordat je dat doet, zie je die gele vlek op het carter, aan de buitenkant? Het lijkt alsof daar voor een langere periode benzine over het blok gelekt heeft. En dan zal er benzine aan het blok hangen op precies dezelfde plek waar jij de oliedruppel zag hangen.
Ik zou, voordat je het vliegwiel er af haalt, eerst even uitsluiten of je niet een druppel half-ingedroogde benzine van buitenaf hebt aangezien voor een druppel olie van binnenuit.
Als het olie van binnenuit is, dan moet je daar ook van onder het vliegwiel vandaan een residu-spoor van kunnen zien. En dat zie ik niet duidelijk terug op je foto's.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
Het is in de vliegwielkap behoorlijk schoon (ok, (roest)waterresidu maar geen olie) en ook de schacht van de startketting ziet er niet uit als een vette bende, en dat verwacht je wel als die olie heeft lopen lekken.
1 van de onderste kapbouten bij een onderliggende starter heeft een O-ring. Als die er niet op zit of als die bout los zit kan de boel ook flink lekken.
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
ik zie ook niet direct een indicatie voor een olielek. controleer of het wel degelijk om olie gaat. roestplekje op vliegwiel is van geen belang, zet voortaan je brommer niet langdurig op de zijstandaard maar gewoon op de middenbok, zodat ie recht staat, dan blijft er ook geen water in staan als het een keer regent.
koop wel zo'n poulietrekker, want die ga je toch een keer nodig hebben.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Dankje voor al de reacties, het is wel degelijk olie dat lekt. De benzine op de blok komt van een oude carbu en moet ik nog schoonmaken. Nieuwe pakkingen voor het vliegwiel zijn besteld. Ik vraag me nu wel af vanwaar het lek komt want het lekte op verschillende plekken bij de pakkingen van het vliegwiel. Er is inderdaad geen duidelijk spoor van een lek al is het vieze plasje onder de spoelen een mengsel van vies water en olie. Binnenkort zet ik de nieuwe pakking er op en ga ik het nog eens testen.
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
in dat geval heb je dan toch een lekke keerring. dus nieuwe keerring kopen en een poulietrekker, en verders de instructies volgen die andere reageerders hiervoor al hebben opgenoemd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Bezit: oa. c50 presscub injectie 2008 (2x) c50 presscub 2005 c50 business 1996 c50 economy 1981 c70 passport 1975 c110 sportscub frans 1968? apollo hmc 303 1972? lely senior duo 1959? dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok. en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.