Olie lek motorblok
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
- Bezit: Skyteam dax 50cc 2010
Olie lek motorblok
Mijn skyteam dax lekt sinds kort aan de linker kant van de motorblok, waar de pakking zit. Het lek lijkt te komen aan de voorkant uit een klein gaatje in de blok, is dit een ontluchtingsgat? Zo ja, van waar zou dan de olie komen? En hoe kan ik dit lek dan maken en voorkomen?
Het gaatje is aangeduid op deze foto.
Alvast bedankt!
Het gaatje is aangeduid op deze foto.
Alvast bedankt!
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Olie lek motorblok
Dat is ee n plek waar echt geen olie hoort te zijn. Maak het kapje maar eens los en kijk waar het vandaan komt.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Olie lek motorblok
typisch chinees. De oliekeerringen van op de krukas lekken. Ofwel deze achter het aandrijftandwiel door de e-stater. Hetzij dus nummer 9 normaal.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Olie lek motorblok
Ik ga ook voor nummer 9, bekend probleem. Verse keerring plaatsen.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
- Bezit: Skyteam dax 50cc 2010
Re: Olie lek motorblok
Ik heb het kapje er af gehaald en zag roest op mijn vliegwiel, olie op de e-starter en olie rond de pakkingen. Ik ben nog niet bij de keerring geraakt omdat ik het vliegwiel er niet af kreeg. Ik ga nieuwe vliegwiel pakkingen bestellen, zou ik ook een nieuw vliegwiel moeten kopen?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Olie lek motorblok
De centrale moer van de kukas verwijderen en een vliegwieltrekker voor estart vliegwiel halen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Re: Olie lek motorblok
Een nieuw vliegwiel lijkt me niet nodig. Hooguit wat rust arrestor op de plek, maar meer niet. Gewoon zo laten kan ook, zo lang het vliegwiel maar niet uit balans is.
Die pakking onder de vliegwielkap was al stuk. Of mogelijk heeft het elders gelekt, bijvoorbeeld dat kapotte rubber waar de electra door naar buiten komt. Je ziet een vieze plek in de vliegwielkap, onder de spoelen. Daar heeft regenwater in gestaan, waarschijnlijk met de brommer op de zijstandaard. En het vliegwiel zat dan in het regenwater.
Dus een nieuwe pakking onder de vliegwielkap is denk ik wel een goed idee. Die houdt het weer (en vuil) buiten.
Eerst alle restjes van de oude pakking verwijderen. Zorg er voor dat de oppervlakken die de nieuwe pakking gaan raken vrij zijn van aangekoekte resten.
Het ziet er bij de startmotor niet echt uit alsof daar veel olie gestaan heeft. Als het toch olie is geweest, dan zal het inderdaad de keerring zijn die onder het vliegwiel verstopt zit. Dan moet die moer van de krukas af, en daarna moet het vliegwiel van de krukas getrokken worden met een poelietrekker. En dan is het een rotklus om die oude keerring er uit te krijgen (draai er 2 parkers in en trek daar aan met in elke hand een tang).
De nieuwe keerring zet je er in door er een buis (lange dopsleutel?) tegen te houden, en hem dan voorzichtig met een hamer er in te tikken.
Maar voordat je dat doet, zie je die gele vlek op het carter, aan de buitenkant? Het lijkt alsof daar voor een langere periode benzine over het blok gelekt heeft. En dan zal er benzine aan het blok hangen op precies dezelfde plek waar jij de oliedruppel zag hangen.
Ik zou, voordat je het vliegwiel er af haalt, eerst even uitsluiten of je niet een druppel half-ingedroogde benzine van buitenaf hebt aangezien voor een druppel olie van binnenuit.
Als het olie van binnenuit is, dan moet je daar ook van onder het vliegwiel vandaan een residu-spoor van kunnen zien. En dat zie ik niet duidelijk terug op je foto's.
Die pakking onder de vliegwielkap was al stuk. Of mogelijk heeft het elders gelekt, bijvoorbeeld dat kapotte rubber waar de electra door naar buiten komt. Je ziet een vieze plek in de vliegwielkap, onder de spoelen. Daar heeft regenwater in gestaan, waarschijnlijk met de brommer op de zijstandaard. En het vliegwiel zat dan in het regenwater.
Dus een nieuwe pakking onder de vliegwielkap is denk ik wel een goed idee. Die houdt het weer (en vuil) buiten.
Eerst alle restjes van de oude pakking verwijderen. Zorg er voor dat de oppervlakken die de nieuwe pakking gaan raken vrij zijn van aangekoekte resten.
Het ziet er bij de startmotor niet echt uit alsof daar veel olie gestaan heeft. Als het toch olie is geweest, dan zal het inderdaad de keerring zijn die onder het vliegwiel verstopt zit. Dan moet die moer van de krukas af, en daarna moet het vliegwiel van de krukas getrokken worden met een poelietrekker. En dan is het een rotklus om die oude keerring er uit te krijgen (draai er 2 parkers in en trek daar aan met in elke hand een tang).
De nieuwe keerring zet je er in door er een buis (lange dopsleutel?) tegen te houden, en hem dan voorzichtig met een hamer er in te tikken.
Maar voordat je dat doet, zie je die gele vlek op het carter, aan de buitenkant? Het lijkt alsof daar voor een langere periode benzine over het blok gelekt heeft. En dan zal er benzine aan het blok hangen op precies dezelfde plek waar jij de oliedruppel zag hangen.
Ik zou, voordat je het vliegwiel er af haalt, eerst even uitsluiten of je niet een druppel half-ingedroogde benzine van buitenaf hebt aangezien voor een druppel olie van binnenuit.
Als het olie van binnenuit is, dan moet je daar ook van onder het vliegwiel vandaan een residu-spoor van kunnen zien. En dat zie ik niet duidelijk terug op je foto's.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Olie lek motorblok
Het is in de vliegwielkap behoorlijk schoon (ok, (roest)waterresidu maar geen olie) en ook de schacht van de startketting ziet er niet uit als een vette bende, en dat verwacht je wel als die olie heeft lopen lekken.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Olie lek motorblok
1 van de onderste kapbouten bij een onderliggende starter heeft een O-ring. Als die er niet op zit of als die bout los zit kan de boel ook flink lekken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2005
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Olie lek motorblok
ik zie ook niet direct een indicatie voor een olielek. controleer of het wel degelijk om olie gaat. roestplekje op vliegwiel is van geen belang, zet voortaan je brommer niet langdurig op de zijstandaard maar gewoon op de middenbok, zodat ie recht staat, dan blijft er ook geen water in staan als het een keer regent.
koop wel zo'n poulietrekker, want die ga je toch een keer nodig hebben.
koop wel zo'n poulietrekker, want die ga je toch een keer nodig hebben.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
- Bezit: Skyteam dax 50cc 2010
Re: Olie lek motorblok
Dankje voor al de reacties, het is wel degelijk olie dat lekt. De benzine op de blok komt van een oude carbu en moet ik nog schoonmaken. Nieuwe pakkingen voor het vliegwiel zijn besteld. Ik vraag me nu wel af vanwaar het lek komt want het lekte op verschillende plekken bij de pakkingen van het vliegwiel. Er is inderdaad geen duidelijk spoor van een lek al is het vieze plasje onder de spoelen een mengsel van vies water en olie. Binnenkort zet ik de nieuwe pakking er op en ga ik het nog eens testen.
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2005
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Olie lek motorblok
in dat geval heb je dan toch een lekke keerring. dus nieuwe keerring kopen en een poulietrekker, en verders de instructies volgen die andere reageerders hiervoor al hebben opgenoemd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Olie lek motorblok
O-ring nummer 11 op het plaatje. Bout onder de pickup.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2005
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Olie lek motorblok
oja dat was ik vergeten, dat dat ook nog kon.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.