Honda ZB50 luchtfilter en carburateur originele staat maken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SingaPower
4T-MSB beginner

Re: Honda ZB50 luchtfilter en carburateur originele staat maken

Bericht door SingaPower »

MrSinga schreef: ↑20 okt 2024 18:35 mja, dan zou ik op cmsnl zoeken naar de correcte stukken. Een verkeerde gasnaald maakt echt dat een carbu gewoon slecht af te stellen is.
Die hebben helaas niet alles wat ik zoek. Ik heb al wel wat onderdelen en pakkingen daar besteld ;)
butt head schreef: ↑20 okt 2024 23:00 Zal is kijken of ik iets kan vinden in mijn grabbel bakjes
Hopelijk kun je me er mee op weg helpen :mrgreen: Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Om mezelf maar wat verder in de materie te verdiepen: wat houden de maten in die ik op bijvoorbeeld hier lees: https://www.leertouwer.com/nl/gasschuif ... 20zb%20gas
HONDA ZB50 13-28.5 2EH 30A 1HA 4PA 3DA Waar staan de maten voor? 13-28,5?

Zo lees ik bij de gasnaald ook een maat BAA 35.5MM. Wat is BAA en is die 35,5mm de lengte van de naald? en hoe kom ik achter de lengte die ik nodig heb? Ik zie namelijk ook een 32,5mm maat.

Weer een hoop vragen van een leek, maar ik ben blij dat ik ze hier kan stellen :oops:
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Even bij een fabrikant of keihin distributeur op de site kijken, kun je regelmatig uitleg vinden.
Langejan
4T-MSB beginner
Bezit: 3×C50,2×Chaly, DAX,ZB,SS,PC,P,Novio

Bericht door Langejan »

Naald BAA: naald bestaat uit drie verschillende gedeeltes. Iedere letter staat voor gedeelte van de naald. Dit is de juiste naald voor orginele carburateur. Lengte is 35.5mm,zojuist bij mijn ZB nagemeten.
Gasschuif 13 28,5 is diameter en lengte van gasschuif in mm. Mijn gasschuif ook net nagemeten:diameter 13 mm komt overeen alleen lengte is bij mij 22 mm. Mijn voorkeur zou uitgaan naar orginele onderdelen, ook al zijn ze prijzig. Heb paar keer goedkopere/imitatie onderdelen gebuikt,maar slecht bevallen. Succes ermee!
Langejan
4T-MSB beginner
Bezit: 3×C50,2×Chaly, DAX,ZB,SS,PC,P,Novio

Bericht door Langejan »

(PB) 92B op de foto van carburateur geeft aan dat dit van een Duits model ZB afkomt. Andere modellen hebben PB94D markering.
SingaPower
4T-MSB beginner

Langejan schreef: ↑23 okt 2024 20:27 Naald BAA: naald bestaat uit drie verschillende gedeeltes. Iedere letter staat voor gedeelte van de naald. Dit is de juiste naald voor orginele carburateur. Lengte is 35.5mm,zojuist bij mijn ZB nagemeten.
Gasschuif 13 28,5 is diameter en lengte van gasschuif in mm. Mijn gasschuif ook net nagemeten:diameter 13 mm komt overeen alleen lengte is bij mij 22 mm. Mijn voorkeur zou uitgaan naar orginele onderdelen, ook al zijn ze prijzig. Heb paar keer goedkopere/imitatie onderdelen gebuikt,maar slecht bevallen. Succes ermee!
Enorm bedankt voor het nameten! Ik vind bij leertouwer een gasschuif met een lengte van 21mm en die van 28,5.
Heb die van 21mm bij leertouwer besteld net als de 35,5 mm naald. Mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar originele onderdelen, al doet dat een beetje pijn soms qua kosten :oops:

Dat klopt! Ik heb de carbu uit Duitsland kunnen halen :mrgreen:
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

SingaPower schreef: ↑27 okt 2024 22:36
Langejan schreef: ↑23 okt 2024 20:27 Naald BAA: naald bestaat uit drie verschillende gedeeltes. Iedere letter staat voor gedeelte van de naald. Dit is de juiste naald voor orginele carburateur. Lengte is 35.5mm,zojuist bij mijn ZB nagemeten.
Enorm bedankt voor het nameten! Ik vind bij leertouwer een gasschuif met een lengte van 21mm en die van 28,5.
Heb die van 21mm bij leertouwer besteld net als de 35,5 mm naald. Mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar originele onderdelen, al doet dat een beetje pijn soms qua kosten :oops:

ik vrees dat je duurder zal uitkomen met alle correcte stukken te zoeken voor die carbu dan beetje langer te zoeken naar direct een complete :( been there done that. En shortcuts bekoop je, zoals Langejan zegt, die imitatie stukken (of "revisiesetjes") zijn zelden goed. Vlotternaald, dichtingen zijn meestal top. Maar naalden zijn quasi altijd net dat anders.
SingaPower
4T-MSB beginner

MrSinga schreef: ↑28 okt 2024 11:32
SingaPower schreef: ↑27 okt 2024 22:36

ik vrees dat je duurder zal uitkomen met alle correcte stukken te zoeken voor die carbu dan beetje langer te zoeken naar direct een complete :( been there done that. En shortcuts bekoop je, zoals Langejan zegt, die imitatie stukken (of "revisiesetjes") zijn zelden goed. Vlotternaald, dichtingen zijn meestal top. Maar naalden zijn quasi altijd net dat anders.
Daar kom ik ook achter, :( Maar ik heb hem nu wel compleet als het goed is.
Vooral de gasnaald en gasschuif (€80,-) maken hem nu duur. Owja en nieuwe pakkingen ook nog +€30,-

Wat vragen ze voor complete carburateurs ongeveer?
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ik heb voor een complete met spruitstuk 80 ofzo betaald paar jaar terug in Frankrijk (80 was incl verzenden). Nuja, zoals ik en ook anderen al zeiden in het begin... Die dingen zijn zeldzaam, net zoals meeste onderdelen van een ZB50.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

SingaPower schreef: ↑21 okt 2024 12:04
butt head schreef: ↑20 okt 2024 23:00 Zal is kijken of ik iets kan vinden in mijn grabbel bakjes
Hopelijk kun je me er mee op weg helpen :mrgreen: Alvast bedankt voor de genomen moeite!
Het heeft even geduurd maar heb een naald, clib, w-veer en gasveer gevonden.
Naald k6206
Schuif k2.0 daar boven staat nog 118 maar de 2.0 zou van belang moeten zijn.

Heb wel wat schuiven maar die zijn imi en hebben een andere schuine kant er aan zitten of zijn al beschadigd
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
SingaPower
4T-MSB beginner

Afbeelding

Ik heb dit setje via leertouwer gekocht.
Het plan is om deze week de carburateur er op te schroeven.. maar nu vraag ik me nog af waar dit onderdeel voor is? Het is voor mij allemaal nieuw en de eerste keer.

Kunnen jullie me vertellen welk onderdeel dit is en hoe ik hem moet monteren? En wellicht ook de montage volgorde uitleggen van een gaskabel aan gasschuif? Of is het voor de hand liggend?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Dat dingetje bij de pijl zit in de bodem van de venturi, daar loopt de gasnaald doorheen. Een needle jet.

edit: staat niet op de exploder view van de monkey-r carb, daar is het waarschijnlijk onderdeel van de mengbuis.

gaskabel aan gasschuif, steek de gaskabel door het rubber, stelboutje, dop, veer. comprimeer met 1 hand de veer en haak de gasschuif over het tonnetje, de kabel kan nu tussen de doorlopende gleuf naar boven en zodra je de veer ontspant gaat de schuif nergens meer heen.

O ja, eerst de naald(met clip) in de schuif en de W clip er achter aan, de driehoek onderin de W bij de doorlopende gleuf in de schuif plaatsen. Je merkt heel snel waarom.
SingaPower
4T-MSB beginner

nielspbr schreef: ↑11 nov 2024 23:43 Dat dingetje bij de pijl zit in de bodem van de venturi, daar loopt de gasnaald doorheen. Een needle jet.

edit: staat niet op de exploder view van de monkey-r carb, daar is het waarschijnlijk onderdeel van de mengbuis.

gaskabel aan gasschuif, steek de gaskabel door het rubber, stelboutje, dop, veer. comprimeer met 1 hand de veer en haak de gasschuif over het tonnetje, de kabel kan nu tussen de doorlopende gleuf naar boven en zodra je de veer ontspant gaat de schuif nergens meer heen.

O ja, eerst de naald(met clip) in de schuif en de W clip er achter aan, de driehoek onderin de W bij de doorlopende gleuf in de schuif plaatsen. Je merkt heel snel waarom.
Het gaat dus om onderdeel nummer 14? Dat betekend namelijk dat ik dit onderdeel al in m'n carb heb zitten en het onderdeel gewoon niet nodig heb maar dat het bij de set zat voor andere carbs?
Afbeelding
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Hij zit boven #14 in je huis geperst. Het is een slijtage deel, daarom zit ie er bij. Ik zou hem eerst laten zitten, bij problemen kun je hem altijd nog vervangen.
grote klappen, snel thuis
SingaPower
4T-MSB beginner

ildert schreef: ↑12 nov 2024 18:30 Hij zit boven #14 in je huis geperst. Het is een slijtage deel, daarom zit ie er bij. Ik zou hem eerst laten zitten, bij problemen kun je hem altijd nog vervangen.
Goed om te weten.
Vriendelijk dank voor de uitleg 😁
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

heeft iemand dat deel wel eens vervangen? ik heb er eens naar zitten kijken, maar niet aangedurfd om daar op te gaan tikken...
Plaats reactie