Begrensde CDI rijdt toch te hard.
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Begrensde CDI rijdt toch te hard.
Waar haal je nog 2 hamburgers voor dat geld?
Hop hop gas dr op
goeie, maar blijft een hoop geld wat je misschien wel beter zou kunnen besteden
-
MonkeyMike
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Skyteam PBR
Als je genoeg hamburgers eet zal de brommer ook niet meer te hard gaan. Twee vliegen in een klap!
Naar mijn idee zijn een cdi met limiet of een busje op de gasschuif de meest realistische ideeën.
Wat stoppen we boven de gasschuif? Een busje van koper of aluminum? Of een stukje van een rvs rietje (zo'n herbruikbare)? Moet natuurlijk tegen benzine kunnen.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
vroeger staken wij daar bovenzijde van een bic-balpen in.MonkeyMike schreef: ↑05 apr 2026 20:03Als je genoeg hamburgers eet zal de brommer ook niet meer te hard gaan. Twee vliegen in een klap!
Naar mijn idee zijn een cdi met limiet of een busje op de gasschuif de meest realistische ideeën.
Wat stoppen we boven de gasschuif? Een busje van koper of aluminum? Of een stukje van een rvs rietje (zo'n herbruikbare)? Moet natuurlijk tegen benzine kunnen.
Maar stukje alu/koper/... zou gemakkelijker zijn. Koper kun je zeker van die kleine stukjes om te solderen vinden.
bij de bouwmarkt, ik meen zeker bij gamma, kan je allerlij mini bouwmaterialen kopen, modelbouw. hele kleine alu of koper buisjes, weet ik veel, ga effe kijken.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
ja modelbouw messing profielen, zelfs niet aan gedacht. Deze heb ik oa liggen hier voor modelbouw. Die zouden idd de truc kunnen doen. Kun je perfect inkorten met een buizensnijdertje
https://www.miniatuurshop.nl/messing-pijp-p-74931.html
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Stukje PVC buis. Opening zo groot maken dat hij in de schuifboring past.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Davyke
- Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc - Locatie: Kempen
Mijn Dax met 50 cc ging ook vlot 70 km/h. Heb hier ook zo'n instelbare CDI met 4 dipswitches ingestoken en begrensd op zo'n 50 km/h. Deze trok nog vlot genoeg op en heb dan van voor een tandje groter en achter 3 tandjes kleiner gestoken en CDI terug afgesteld. CDI zit onder de batterij en kan je niet aan of je moet de batterijbak eruit schroeven. Als dit niet mag van de politie dan mag er volgens mij geen enkele afstelling want elke afstelling kan je terug veranderen.MrSinga schreef: ↑05 apr 2026 19:42In sé zo lang je hem niet kunt schakelen al rijdend mag dit. Je hebt ook van die instelbare met een schroefje. Dat kun je ook niet aanpassen terwijl je rijdt. En als je die mooi stopt op de plaats van de originele (desnoods met switch/schroefje naar onder).Bearabia schreef: ↑05 apr 2026 19:33Dat lijkt me dan wel weer een gevalletje van: Als oom agent dit ziet ben je gelijk de sjaak. Maar wel een goede suggestieMonkeyMike schreef: ↑05 apr 2026 19:26 Ik heb een CDI met instelbare limiet. Dat is niet ideaal omdat je in de lage versnelling snel op de limiet zit. Maar het werkt wel. Kosten zo'n 15 euro op Aliexpress, 5 pin cdi met een 4 pins dip switch. Voor dat geld zeker een poging waard.
- Bearabia
- Bezit: Honda C50 Super Cub
Dus omdat ik 45 wil rijden met een voertuig waar ik 45 op mag moet ik van jou maar opzouten? Nou gooi me maar op die hoop dan want als je dit soort reacties geeft op vriendelijke conversaties denk ik dat ik met de mensen op die grote hoop beter kan vinden.
- Bearabia
- Bezit: Honda C50 Super Cub
Ah op die fiets. Dan had ik de wet waarschijnlijk verkeerd begrepen, dacht namelijk dat het gewoon helemaal niet mocht. Goed om te weten.MrSinga schreef: ↑05 apr 2026 19:42In sé zo lang je hem niet kunt schakelen al rijdend mag dit. Je hebt ook van die instelbare met een schroefje. Dat kun je ook niet aanpassen terwijl je rijdt. En als je die mooi stopt op de plaats van de originele (desnoods met switch/schroefje naar onder).Bearabia schreef: ↑05 apr 2026 19:33Dat lijkt me dan wel weer een gevalletje van: Als oom agent dit ziet ben je gelijk de sjaak. Maar wel een goede suggestieMonkeyMike schreef: ↑05 apr 2026 19:26 Ik heb een CDI met instelbare limiet. Dat is niet ideaal omdat je in de lage versnelling snel op de limiet zit. Maar het werkt wel. Kosten zo'n 15 euro op Aliexpress, 5 pin cdi met een 4 pins dip switch. Voor dat geld zeker een poging waard.
Voor het begrenzen van de C50 kocht ik een 5 pins verstelbare CDI, helaas werkte deze niet. De 6 pins voor de Benly wel.MrSinga schreef: ↑05 apr 2026 19:42In sé zo lang je hem niet kunt schakelen al rijdend mag dit. Je hebt ook van die instelbare met een schroefje. Dat kun je ook niet aanpassen terwijl je rijdt. En als je die mooi stopt op de plaats van de originele (desnoods met switch/schroefje naar onder).Bearabia schreef: ↑05 apr 2026 19:33Dat lijkt me dan wel weer een gevalletje van: Als oom agent dit ziet ben je gelijk de sjaak. Maar wel een goede suggestieMonkeyMike schreef: ↑05 apr 2026 19:26 Ik heb een CDI met instelbare limiet. Dat is niet ideaal omdat je in de lage versnelling snel op de limiet zit. Maar het werkt wel. Kosten zo'n 15 euro op Aliexpress, 5 pin cdi met een 4 pins dip switch. Voor dat geld zeker een poging waard.
Voor deze laatste bleek er ook nog instelling te zijn waarbij de snelheid nog toenam.
Bij de C50 plaatste ik een kraanrubbertje boven de gasschuif. Daar zit al een gat in
voor de kabel en tonnetje. De snelheid is met 10km/u gedaald maar er moet nog iets af.
Het rubbertje kan nog verhoogd worden, veer iets inkorten.
Ik heb deze: https://4taktwinkel.nl/1110008087-CDI-unit-begrensd,
die het al een paar maanden goed doet. Begrenst bij 7500~8000 rpm.

Goed te weten. Hoe snel ga je bij 7500-8000 toeren?hypercub2 schreef: ↑19 apr 2026 09:19 Ik heb deze: https://4taktwinkel.nl/1110008087-CDI-unit-begrensd,
Ik kocht twee Chinese exemplaren. Nog geen 10 euro stuk Het toerental is in te stellen
De 6 pins werkt op de Benly. De 5 pins werkt niet
op de C50. Al vaker gehoord dat sommige CDI's niet werken op een bepaald
model. Het hangt er vanaf hoe eea geschakeld is. Als je veel van elektronica
afweet en kan doormeten is dat welllicht oplossen. Ik kan dat soort zaken alleen maar aansluiten.
Ik heb besloten om een mechanische begrenzing te maken door middel van een stukje rubber.

De cy rijdt 51 op de teller.
Zo`n dipswitch cdi heb ik ook liggen, maar daar ging `ie te hard mee, of het reed bagger.
Volgens mij is zo`n 5-pin europees en zo`n 6 pins japans. Vandaar het verschil bij een Benly.
Misschien helpt het, hierbij een schema op mijn cdi met alle standen voor de dipstick cdi:

Zo`n dipswitch cdi heb ik ook liggen, maar daar ging `ie te hard mee, of het reed bagger.
Volgens mij is zo`n 5-pin europees en zo`n 6 pins japans. Vandaar het verschil bij een Benly.
Misschien helpt het, hierbij een schema op mijn cdi met alle standen voor de dipstick cdi:

De C50GLX is volledig Japans en daar zit een Japanse CDI in. Mogelijk een Europese aansluitinghypercub2 schreef: ↑19 apr 2026 11:39 De cy rijdt 51 op de teller.
![]()
de GLX werd vooral in Griekenland geleverd. Chinese CDI's zij aan de andere zijde voorzien
van een zelfde instellings mogelijk
heid. Ik stap af vanaf andere CDI's en ga voor een mechanischebegrenzing. Liever niet natuurlijk maar er wordt erg veel gecontroleerd op snelheid.