Voorvering werk niet (cb50)
Re: Voorvering werk niet (cb50)
als het origineel niet funktioneert, moet je het met ori spul oplossen. De CB is overbemeten qua motorische onderdelen en qua rijwielgedeelte.
Maar kijk ook ff naar wat Nix (in gloria excelcis deo) schreef
Maar kijk ook ff naar wat Nix (in gloria excelcis deo) schreef
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Met een busje op de veer wordt de vering harder, maakt verder niets uit voor de demping.
-
LittleNub_OP
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda CB50S 1980
Het enigste wat ik nog moet nakijken is dus het benzine kraantje, dat zal ik zsm doen!
Maar nog een vraag, de koppeling behuizing had veel heen en weer speling en voornamelijk als ik links op de mand druk en trek.
Ook als ik hieraan draai, draait deze heel stroef en klopperig met een beetje axiale speling vergeleken met de krukas. Deze heeft geen zijwaartse speling.

Het gaat hierbij om de buitsenste tandgedeelte, de binneste tandgedeelte draait mooi soepel.
Nogmaals, super bedankt voor de adviezen!
(De enigste reden dat er geen ori voorvorken inzitten is omdat ik destijds geen originele kon vinden/ extreem duur waren)
Maar nog een vraag, de koppeling behuizing had veel heen en weer speling en voornamelijk als ik links op de mand druk en trek.
Ook als ik hieraan draai, draait deze heel stroef en klopperig met een beetje axiale speling vergeleken met de krukas. Deze heeft geen zijwaartse speling.

Het gaat hierbij om de buitsenste tandgedeelte, de binneste tandgedeelte draait mooi soepel.
Nogmaals, super bedankt voor de adviezen!
(De enigste reden dat er geen ori voorvorken inzitten is omdat ik destijds geen originele kon vinden/ extreem duur waren)
Leuke Honda CB50S dagelijkse scheur machine
De koppeling hoort enige speling te hebben, en de boel loopt stroperig omdat de versnellingsbak meedraait.
-
LittleNub_OP
Ah dat is goed nieuws, ik denk dat ik het kickstart tandwiel hoor (geen idee maar een gokje)
Dankjewel Hyper!
Ik voer nog een klein experimentje uit, aangezien ik de remslang moest vervangen (rot) heb ik gelijk een repo MBX/NSR remklauw besteld.
Zover ik heb gelezen zou deze passen, dan heb ik een dubbel zuiger remklauw voor
Alleen hopen dat het ook daadwerkelijk past, aangezien mijn voorvorken waar de rem aan vast zit nagenoeg hetzelfde is als de MB/MT series van Honda.
Dankjewel Hyper!
Ik voer nog een klein experimentje uit, aangezien ik de remslang moest vervangen (rot) heb ik gelijk een repo MBX/NSR remklauw besteld.
Zover ik heb gelezen zou deze passen, dan heb ik een dubbel zuiger remklauw voor
Alleen hopen dat het ook daadwerkelijk past, aangezien mijn voorvorken waar de rem aan vast zit nagenoeg hetzelfde is als de MB/MT series van Honda.
-
LittleNub_OP
Kleine update op de rem upgrade:
Het standaard montage plaatje past niet op de nieuwe remklauw helaas.
Maar geen ramp!
Ik heb een nieuw plaatje ontworpen wat nagenoeg lijkt op het originele, de schijf past wel goed.
Nou had ik een idee: als dit goed werkt kan ik er mischien een mooi kitje van maken voor de cb50 liefhebbers (mits het een upgrade is)
Ik moet nog even kijken hoe de voorvork eruitziet voor een standaard cb50 en de remschijf.
Maar is er vraag naar een upgrade kit voor je voorremmen of een ombouw naar volledig hydraulisch ipv kabel?
Het standaard montage plaatje past niet op de nieuwe remklauw helaas.
Maar geen ramp!
Ik heb een nieuw plaatje ontworpen wat nagenoeg lijkt op het originele, de schijf past wel goed.
Nou had ik een idee: als dit goed werkt kan ik er mischien een mooi kitje van maken voor de cb50 liefhebbers (mits het een upgrade is)
Ik moet nog even kijken hoe de voorvork eruitziet voor een standaard cb50 en de remschijf.
Maar is er vraag naar een upgrade kit voor je voorremmen of een ombouw naar volledig hydraulisch ipv kabel?
je zou het als project voor de lol kunnen doen en er 4 maken.
Denk niet dat het economisch haalbaar wordt om er veel van te maken.
Denk niet dat het economisch haalbaar wordt om er veel van te maken.
-
LittleNub_OP
Nee dat klopt. Maar aangezien de onderdelen voor de mechanische standaard remsysteem lastiger te verkrijgen zijn, lijkt het mij wel een leuk alternatief.
En voor de snelle jongens ook wel interessant
En voor de snelle jongens ook wel interessant
-
LittleNub_OP
Update over de rem-upgrade
Het past!
Alles aansluiten en de voorvork maken, dan post ik het resultaat hier!

Gemaakt uit 42crmo, dus lekker stevig materiaal
Het past!
Alles aansluiten en de voorvork maken, dan post ik het resultaat hier!

Gemaakt uit 42crmo, dus lekker stevig materiaal
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Ha mooi! Eigen fabrikaat die plaat? Cnc werk?
grote klappen, snel thuis
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
-
LittleNub_OP
Alles gemonteerd en de voorvork had teveel vieze olie, dat is weer goed gemaakt.
Ja het is CNC gebeund en het past nagenoeg perfect.
Een probleem, het lijkt erop dat mijn hoofdremcilinder niet genoeg volume verplaats voor deze remklauw
Morgen extra goed ontluchten.....
Een probleem, het lijkt erop dat mijn hoofdremcilinder niet genoeg volume verplaats voor deze remklauw
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Hoeveel mm is de hrc en hoeveel mm zijn de zuigers van de klauw?
If it looks stupid but works, it's not stupid.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Kijk eens bij cms of er nog rempompen voor honda nice 110 /nsf/nsr zijn.LittleNub_OP schreef: ↑01 jul 2026 23:24 Alles gemonteerd en de voorvork had teveel vieze olie, dat is weer goed gemaakt.
Een probleem, het lijkt erop dat mijn hoofdremcilinder niet genoeg volume verplaats voor deze remklauw![]()
Of de winkel/site waar je die dubbelzuiger klauw vandaan hebt voor een bijpassende rempomp.
Omdat je zuigeroppervlak groter is geworden heb je ook een pomp met een dikkere zuiger nodig..
-
LittleNub_OP
Nee, ik heb toch geluk!
Ik heb een 1/2 inch boring van de remcilinder (12.8mm)
Een originele MBX pomp als het goed is, dus het is gewoon incompetentie van mijn kant
Dus nog even stoeien
Ik heb een 1/2 inch boring van de remcilinder (12.8mm)
Een originele MBX pomp als het goed is, dus het is gewoon incompetentie van mijn kant
Dus nog even stoeien