Beste mensen,
Ik heb in mn blokje nu 10W40 semi-synthetisch zitten. Ik wil dit vervangen met 10w40 Synthetische olie
kan ik dit er gewoon bijgieten of moet ik alles eruit laten lopen en het blokje weer opnieuw vullen met olie. (wat mij het meest aanspreekt)
Als dit het geval is.
Hoeveel, en wat is de procedure om de olie erin te gooien
Ik heb een honda SS50.
Olie vervangen
-
Leon Bosman
- 4T-MSB beginner
- Bezit: Honda ss50
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
Re: Olie vervangen
olie wisselen kan nooit kwaad.
onder het blok zit een bout waar je een sleutel 17 op kan zetten. die moet je los draaien. zet er wel een lek bak onder.
het makkelijkst is als het motortje nog iets warm is dan is de olie dunner en loopt het er sneller uit.
de bout weer terug draaien.
olie pijl stok er uit draaien.
750ml in je blok gieten.
als er 700 in zit even pijlen.
een beetje over het max is geen probleem. zo lang je maar niet te veel er in giet.
onder het blok zit een bout waar je een sleutel 17 op kan zetten. die moet je los draaien. zet er wel een lek bak onder.
het makkelijkst is als het motortje nog iets warm is dan is de olie dunner en loopt het er sneller uit.
de bout weer terug draaien.
olie pijl stok er uit draaien.
750ml in je blok gieten.
als er 700 in zit even pijlen.
een beetje over het max is geen probleem. zo lang je maar niet te veel er in giet.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Oude olie eruit, en vullen met nieuwe olie. niveau staat op de peilstok!
-
toerieteller
- 4T-MSB addict
- Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
probleem met vol syntetische olie is dat het alle oude meuk uit je carters vaak losweekt en je een grijze slurrie krijgt na een tijdje draaien.
of je carters moeten echt goed schoon zijn binnen.
heb zelf een 5000km met vol syntheet gereden(drie wissels danwel, een na 500 om de resten halfsyntheet eruit te krijgen, en de volgend na 2000km vakantiewerk in zweden en lux, nu weer terug naar halfsyntheet na een kleine revisie vanwege de kosten en de verkrijgbaarheid van mijn merk op vakantiebestemmingen(castrol!).
kan goed gaan als je carters echt brandschoon zijn.
maar ook het schakelen gaat wat minder soepel door de dunnere oliefilm vind ik persoonlijk.
volsyntheet is gemaakt voor oliefilters om de deeltjes eruit te vissen, en bij gebrek aan filters een erg dure hobby.
het centrifugaalfilter pakt wel een hoop weg, maar niet echt zoals een papierfiltertje dat doet.
of je carters moeten echt goed schoon zijn binnen.
heb zelf een 5000km met vol syntheet gereden(drie wissels danwel, een na 500 om de resten halfsyntheet eruit te krijgen, en de volgend na 2000km vakantiewerk in zweden en lux, nu weer terug naar halfsyntheet na een kleine revisie vanwege de kosten en de verkrijgbaarheid van mijn merk op vakantiebestemmingen(castrol!).
kan goed gaan als je carters echt brandschoon zijn.
maar ook het schakelen gaat wat minder soepel door de dunnere oliefilm vind ik persoonlijk.
volsyntheet is gemaakt voor oliefilters om de deeltjes eruit te vissen, en bij gebrek aan filters een erg dure hobby.
het centrifugaalfilter pakt wel een hoop weg, maar niet echt zoals een papierfiltertje dat doet.
cdi for life! 
-
SBloke
- 4T-MSB regular
- Bezit: BMW R1100GS
Het is ook nog wel prettig om na het laten leeglopen van het blok (even warmrijden, dan loopt de olie makkelijker zoals al gezegd) om een paar keer met de hand het blok te draaien. Ofwel de kickstarter, ofwel het vliegwiel met de hand draaien. Dan worden ook de kanaaltjes geleegd in je blok. Het is maar een kleinigheid, maar als je toch bezig bent kan die 5-10 omwentelingen geen kwaad. Natuurlijk wel langzaam doen en niet als een malle op je kickstarter gaan hengsten.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~
MU!
MU!