Na een half uurtje rijden pruttelde ik wat laag in toeren in z'n vier. Ineens zwaar afremmen, achterwiel tegen blokkeren aan. Motor sloeg af. 10 seconde later kon ik gewoon wel weer starten.
Later gebeurde iets vergelijkbaars. Ik was eerst thuis geweest, had alles nog eens bekeken, en toen ik even flink volgas had gereden werd de motor zo heet dat 'ie bij het halfgas rijden weer zwaar ging en toen gebeurde het weer. Aan de stank te ruiken was 'ie bloedheet geworden.
De setup: Een SS50 met een 50 cc cilinder. Heeft geen hoge compressie, ook niet heel laag. Loopt normaal gesproken soepel en mooi stil.
Carburateur Keihin 16mm. Stationairsproeier 35. Hoofdsproeier 75. Gasnaald op één na rijkste stand. Gewoon luchtfilter huis met het papieren filter.
Ontsteking CDI 12V. Daar valt niets aan af te stellen toch, of zie ik wat over het hoofd?
Ok, ik las hier op het forum over de zin van het oliezeefje. Heb de boel opengetrokken, het zeefje geïnspecteerd (dat viel nogal mee) maar er gaat een nieuw zeefje in want dat had ik al liggen. Dat filter bij de koppeling kan ik niet bijkomen omdat ik het speciale gereedschap niet heb. Heb begrepen dat het het handigst kan zijn om het blok er dan even af te halen, dat ga ik vandaag niet meer doen. Heb dan weer wel het koppelingsdeksel zilvergrijs Hammerite gespoten.
Verder heb ik met remmenreiniger bij een lopende motor bij de carburateur- en spruitstukaansluitingen gespoten om te kijken of daar valse lucht getrokken wordt. (Gebeurde niets). Ik moet de pakkingen daar nog vervangen (heb ze in huis, ook de O-ring) en ik moet de aansluitvlakken nog even vlakken ook.
Wat kan er nog meer mis zijn? Ik ben best geschrokken natuurlijk.
Oh ja, heb net een temperatuurmetertje in de vuldop zitten en dat gaf 80 graden Celcius aan.
Hoop op jullie adviezen!